به گزارش اکوایران؛ مصرف سالانه کشور حدود 12 میلیون تن گندم است که با توجه به خرید صورت گرفته از گندمکاران داخلی می‌توان گفت کشور نیاز به واردات 2 میلیون تن گندم برای مصارف غیر از نانوایی‌ها دارد. سعید راد رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران در این خصوص عنوان کرد: تا آخر خرداد سال آینده، گندم مورد برای مصرف داخلی در انبارها و سیلوهای سراسر ایران ذخیره شده و از بابت تامین آرد و نان، هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی نداریم.

روند عرضه گندم در بازار جهانی

با توجه به نیاز کشور به واردات 2 میلیون تن گندم این سوال مطرح می‌شود که روند عرضه این کالای اساسی در دنیا چه شکل و شمایلی دارد. روسیه یکی از مهمترین منابع تامین گندم در دنیا محسوب این کشور پس از اوکراین، اقدام به تعیین عوارض گمرکی صادرات غلات خود به صورت هفتگی کرد تا به این طریق بتواند نظارت کامل بر بازار داشته باشد و کنترل قیمت را در اختیار گیرد. روشی که موجب شده تا این کشور به عنوان یکی از شاخص‌های قیمت‌گذاری در دنیا بدل شود.

طی هفته‌های اخیر شاهد کاهش عوارض صادراتی گندم از سوی روسیه بودیم، اقدامی که این کشور برای هفته پیش رو (١٣ ام الى ١٩ ام ماه دسامبر) آن را افزایش داد با این شرایط بعد از هفته ها روند کاهشى عوارض، شاهد افزایش عوارض صادرات «گندم» به ٤،٠٦٣ روبل، «ذرت» به ٨٣٩ روبل خواهیم بود.  روسیه بیشترین میزان ذخایر نهائى گندم را در میان صادرکنندگان اصلى این کالای استراتژیک را در اختیار دارد. وزارت کشاورزی آمریکا در ماه نوامبر میزان تولید گندم روسیه را با افزایش ٥ میلیون تنی به ٩٠ میلیون تن برآورد کرد که با انتظارات بازار تقریبا همسو است. با این حال، نگرانی ها در مورد افزایش مصرف داخلی روسیه که به طور بالقوه روند تامین گندم صادراتى را به بازار جهانی محدود می کند وجود دارد.

این اقدام روسیه به کاهش برداشت‌های کشورهای در هند، آرژانتین، قزاقستان، بریتانیا و برزیل نسبت داده می شود.