hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > اتحادیه اروپا اولین قانون کنترل هوش مصنوعی در جهان را تصویب کرد

اتحادیه اروپا اولین قانون کنترل هوش مصنوعی در جهان را تصویب کرد

اولین قانون بین‌المللی برای کنترل و استفاده بهینه از هوش مصنوعی بعد از ۳۷ ساعت ماراتُن مذاکره میان پارلمان اروپا و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به تصویب رسید. بر اساس این توافق تاریخی که روز شنبه، ۱۸ آذرماه، حاصل شد، کمیسر اتحادیه اروپا در امور بازار داخلی به رهبری تیِری برتون مسئول نظارت بر عملکرد و محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های فعال در امور مربوط به هوش مصنوعی خواهد بود.

به گزارش شبکه شرق، اولین قانون بین‌المللی برای کنترل و استفاده بهینه از هوش مصنوعی بعد از ۳۷ ساعت ماراتُن مذاکره میان پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تصویب رسید.

بر اساس این توافق تاریخی که روز شنبه، ۱۸ آذرماه، حاصل شد، کمیسر اتحادیه اروپا در امور بازار داخلی به رهبری تیِری برتون مسئول نظارت بر عملکرد و محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های فعال در امور مربوط به هوش مصنوعی خواهد بود.

برتون این توافق را «تاریخی» توصیف کرد.

به گفته او که رهبری نهاد ناظر بر عملکرد شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک، ایکس (توئیتر سابق) و گوگل را نیز بر عهده دارد، حدود صد نفر به مدت سه روز پیرامون رسیدن به توافقی برای اعمال قوانین هوش مصنوعی کار کردند و نهایتا به توافق رسیدند.

به نوشته روزنامه گاردین، اتحادیه اروپا اولین قاره‌ای است که قوانین روشنی درباره استفاده از هوش مصنوعی وضع می‌کند.

این توافق اتحادیه اروپا را در رقابت برای نظارت بر هوش مصنوعی و محافظت از مردم در برابر خطراتی که شامل تهدید بالقوه برای زندگی است، جلوتر از ایالات متحده، چین و بریتانیا قرار می‌دهد.

تاکنون هشدارهای زیادی درباره این فناوریِ به‌سرعت در حال توسعه و خطرات آن برای زندگی مردم داده شده است.

به‌رغم توافقی که روز شنبه حاصل شد، هنوز راه زیادی تا تصویب قوانین جامع در رابطه با هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا باقی است و حداقل تا سال ۲۰۲۵ اجرایی نخواهد شد.

با این حال کلیات طرح یاد شده شامل تدابیری برای جلوگیری از آثار سوء برخی فناوری‌های هوش مصنوعی، از جمله تشخیص چهره افراد، است.

به گفته برتون، پارلمان اروپا ممنوعیت استفاده از فناوری‌های بیومتریک از جمله تشخیص چهره را با سه استثنا تضمین کرده است: به طوری که پلیس تنها در صورت تهدید غیرمنتظره حمله تروریستی، نیاز به جست‌وجو برای قربانیان و تعقیب جرایم جدی می‌تواند از این فناوری استفاده کند.

در واقع قانون جدید که قانون هوش مصنوعی نامیده می‌شود، یک چهارچوب نظارتی را برای ترویج توسعه هوش مصنوعی و با پرداختن به خطرات مرتبط با این فناوریِ به سرعت در حال تحول ارائه می‌کند.

این قانون کاربردهای مُضر هوش مصنوعی را که «تهدید آشکاری برای ایمنی، معیشت و حقوق مردم تلقی می‌شوند» ممنوع می‌کند.

 

منبع: sharghdaily-909337

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد