hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > دو راهی مجلس

دو راهی مجلس

دولتی‌ها روز سه‌شنبه مهمان مجلس بودند تا لایحه بودجه 1403 را تقدیم کنند

دولتی‌ها روز سه‌شنبه مهمان مجلس بودند تا لایحه بودجه 1403 را تقدیم کنند. در خلال این حضور رئیس‌جمهور از اتحاد و همدلی دولت و مجلس سخن گفت و تصریح کرد:« «عده‌ای این موضوع را دنبال می‌کنند که چالش و اختلافی بین مجلس و دولت ایجاد شود؛ ما حسرت ایجاد اختلاف بین مجلس و دولت و سایر دستگاه‌ها را به دل آن‌ها خواهیم گذاشت»
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم در پاسخ به تعارفات رئیسی سنگ تمام گذاشت و گفت:« حتما کسانی هستند که دوست داشته باشند اختلاف‌سلیقه و مباحثه کارشناسی را تبدیل به اختلاف بین قوا کنند، اما بنده می‌گویم که هرگز چنین اتفاقی در جبهه انقلاب نخواهد افتاد». اگر واقع‌بینانه به ماجرا نگاه کنیم مجلس یازدهم برای دولت رئیسی واقعا مجلس کم زحمت و کم دردسری بوده است و چه پیش از انتخابات و با دعوت نمایندگان از رئیسی برای کاندیداتوری و چه پس از انتخابات و در خلال جلسات رأی اعتماد به وزرا ارادت خود را به دولت نشان داده است.
اگرچه از زمان ریاست جمهوری رئیسی چندین بار چالش میان دولت و مجلس ایجاد شده اما سعی شده این چالش‌ها به‌صورت غیرمستقیم و با وساطتت نزدیکان دو قوه حل شود. به‌عنوان نمونه بخشنامه جنجال‌آفرین معاون سیاسی وزیر کشور، باعث شد تا مجلسی‌ها از دست وزیر کشور دلخور شوند. در این بخشنامه معاون وزیر به استانداران گفته بود که مراقب باشند تا نمایندگان از جلسات و پروژه‌ها استفاده انتخاباتی نکنند. این بند‌ها چنان بهارستان نشینان را عصبانی کرد که از استیضاح وزیر کشور سخن گفتند اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد معاون سیاسی آقای وزیر برکنار شد و قائله ختم به خیر گردید. مجلس یازدهم تنها یک‌بار و آن‌هم در ماجرای استیضاح فاطمی‌امین از مواضع خود کوتاه نیامد و در اردیبهشت ۱۴۰۲ استیضاح‌کنندگان، فاطمی‌امین را به خاطر عمل نکردن به وعده‌هایش، در اولویت قرار دادن منافع ۲ شرکت عمدهٔ خودروسازی و ارائهٔ آمارهای خودساخته، با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع، شش رأی باطله از مجموع ۲۷۲ رأی مأخوذه، با استیضاح رضا فاطمی امین موافقت کردند و او را از وزارت صمت برکنار کردند بعد از آن اگرچه از استیضاح شماری از وزرا از جمله وزیر آموزش‌وپرورش سخن گفته شد اما فعلا خبری از استیضاح نیست. به‌هرحال بهارستان نشینان در حال حاضر بر سر دو راهی قرارگرفته‌اند؛ از یک‌سو برای جلب نظر مردم در انتخابات اسفندماه به فعالیت بیشتر و حرکت در مسیر حل مشکلات پرشمار اقتصادی مردم و حتی استیضاح وزرای اقتصادی دولت نیاز دارند از سوی دیگر می‌خواهند در حد توانشان از دولت حمایت کنند و این اتحاد را بر هم نزنند. باید دید در این چند ماه پایانی عمر مجلس یازدهم ماجرا چگونه رقم می‌خورد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد