hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > دردانه‌هایی در دل کویر

گلگشتی در آستان مقدس آقاعلی عباس و آقا محمد - شهر بادرود در ایام شهادت امامزادگان مکرم

دردانه‌هایی در دل کویر

  اینجا چراغی روشن است. نه در دل شهر و آبادی بلکه در دورترین نقطه ناحیه بند ریگ کویر مرکزی ایران. در سرزمینی که جز بادها و طوفان‌های محلی، مسافر و رهگذر دیگری نداشته است.

میثم نمکی آرانی

  اینجا چراغی روشن است. نه در دل شهر و آبادی بلکه در دورترین نقطه ناحیه بند ریگ کویر مرکزی ایران. در سرزمینی که جز بادها و طوفان‌های محلی، مسافر و رهگذر دیگری نداشته است.

حالا اما از پس قرن‌ها، و به مدد وهمت والای مردمی که بزرگ‌ترین دارایی‌شان محبت اهل‌بیت است، آنجا دردانه‌ای در دل کویر است.

بقعه‌ای متبرکه از اولاد و احفاد خاندان امامت که دلبستگی و همه دلخوشی مردم هموار و همسایه اوست.

اهالی کویر بادرود خوش‌اقبال‌ترین همسایه گانی بوده‌اند که در پناه او امان و امنیت و آرامش یافته صاحب‌منصب خادمی خاندان امامت شده اند و انصاف هم باید داد که خوب از عهده میزبانی این میهمان بزرگوار و زائران عزیزش برآمده‌اند.

وقتی کتاب تاریخ رامی خوانی و یا از زبان بزرگ‌ترها خاطرات حداقل یک‌صد‌ساله گذشته امامزاده را از مشاهدات و یا به نقل از پدرانشان می‌شنوی، از صمیم دل مردم باصفای بادرود و خالدآباد و ده آباد و متین آباد و اریسمان را تحسین می‌کنی که چگونه سال‌های دور و درازاست  خدمتگزار ملک پاسبان این آستان قدسی‌اند.

این خدمتگزاری در دو مقطع تاریخی شکل‌گرفته است: یکی در دوران هجرت فرزندان امام موسی بن جعفر به ایران و میزبانی از این دو امامزاده شریف و مهمان‌نوازی از آنها و همراهی برای پیکار با حاکم ظالم زمانه (که روایت آن در تذکره نامه‌ها آمده است) و دیگری تکریم و بزرگداشت امام‌زادگان پس از شهادت تا به امروز.

تصور اینکه بنایی رفیع در دل کویر و دور از امکانات آبادی به‌عنوان مرقد مطهر این امام‌زادگان مهاجر ساخته‌وپرداخته گردد چیزی جز ولایت‌مداری و دوستداری اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام نمی‌تواند باشد.

از سویی دیگر اعتقاد و باور محکم اهالی ولایات ثلاثه (کاشان، نطنز و آران و بیدگل) که از سده‌های متمادی به نیابت از زیارت حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام به محضر و پابوسی برادرش در منطقه بادافشان مشرف می‌شوند خود نشانه‌ای از جایگاه و پایگاه معنوی و اعتقادی این گوهرهای درخشان نزد مردم  دین‌مدار حکایت دارد به‌ویژه آنکه در بیست و هستم صفر - که روز زیارتی مخصوص امام‌زادگان آقا علی‌عباس و آقا محمد است - نه‌تنها مردم منطقه بادرود و نطنز بلکه اهالی شهرهای دور و نزدیک، خود را به منطقه امام زاده می‌رسانند و در حرم مطهر این امامزادگان به اقامه عزا و نیایش  و توسل می‌پردازند.

روایت‌هایی که از کرامات  حضرت و نذورات مردم در این آستان مقدس برجای‌مانده و سینه‌به‌سینه نقل گردیده، همچنان شیفتگان بسیاری را به  این مکان مبارک کشانده و هر روز بر  جلوه‌گری معنوی و عمران و آبادانی بیشتر حرم مطهر جناب آقا علی‌عباس و آقا محمد و  نیز برپایی آیین‌های شکوهمند مذهبی در جوار آنان افزوده است.

در ایام شهادت این اولاد گرامی حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام و هنگام آیین غبار رویی ضریح مطهر، جمعیتی دل‌شکسته و دلداده اهل‌بیت در مصیبت شهادت مظلومانه و جان‌سوز این نوادگان امامان معصوم  به سوگ نشسته و در تکریم و تعظیم آنها ادای وظیفه می‌کنند و فرزندانشان را نیز بر این آیین‌های بافضیلت و معنویت رهنمون می‌شوند.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد