hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > (عکس) کدام گل در شب باز ودر روز بسته می شود؟

(عکس) کدام گل در شب باز ودر روز بسته می شود؟

آیا می دانید برخی انواع گل در شب باز ودر روز بسته می شوند؟ معمولا گل ها در روشنایی روز شاداب تر و بازتر هستند.

درباره گیاهانی که در شب فعالیت می‌کنند کلاس دوم تا حدودی خواندیم و در کتاب های درسی به آن اشاره شده است.

گل ها دنیای جالب دارند مثلا گلی زیبا که فقط هنگام تابش خورشید باز می‌شود یا بالعکس برخی گل های دوست داشتنی فقط در شب شکوفا می شوند.

گیاهانی که در شب فعالیت می‌کنند

گیاهان هر کدام رفتار متفاوتی در مواجه با نور و تاریکی دارند. این بدین معناست که بسیاری از آن‌ها نور زیاد و روز طولانی را برای رشد نیاز دارند و تعدادی از آن‌ها روز کوتاه و شب‌های طولانی را دوست دارند؛ بنابراین میزان تاریکی مورد نیاز گیاهان برای رشد بستگی به نوع گیاهان دارد.

چرا بعضی از گیاهان در شب فعال هستند؟

اول ازهمه این‌که همه‌ی گیاهان روزنه‌های خود را در شب نمی‌بندند و بعضی از گیاهان هم تمام طول شب روزنه‌های هوایی‌شان را نمی‌بندند. بااین‌حال، حتی هنگامی‌که روزنه‌های هوایی بسته‌اند، تنفس اکسیژن به‌طور کامل متوقف نمی‌شود.

چرا برخی از گل‌ها شب هنگام بسته می‌شوند؟

چون شب فرا رسد، گل‌هایی از قبیل نیلوفر، شقایق، مینا و بسیاری دیگر از گل‌ها گلبرگشان بسته می‌شود. حتی بعضی از گل‌ها موقعی که باران می‌بارد تا وقتی هوا آفتابی نشده باز نمی‌شوند. به حرکات گیاهان ناستیک هم می گویند.

چرا گیاهان به نور خورشید نیز دارند؟

مقدار نور مورد نیاز برای گیاهان یکسان نیست، برخی از گیاهان ممکن است فقط به چند ساعت نور در روز نیاز داشته باشند، اما برخی از آن‌ها نیاز دارند حداقل ۶ ساعت در معرض آفتاب باشند.

گیاهان رونده تمایل به رشد به سمت بالا دارند و از آنجایی که این روند، مکانیسم بقای این نوع گیاهان در نظر گرفته می‌شود اگر به اندازه کافی نور دریافت نکنند، برگ هایشان زرد و ساقه هایشان ضعیف می‌شود.

کدام گل در شب باز ودر روز بسته می شود؟

گیاهانی که به اندازه کافی در معرض نور نیستند، سرانجام شادابی خود را از دست می‌دهند و می‌میرند، قرار گرفتن بیش از حد گیاهان در مقابل نور نیز می‌تواند بر رشد آن‌ها تاثیر منفی بگذارد، ولی در نهایت، نور تنها یکی از عوامل مؤثر بر رشد گیاه است؛ آب و هوا، ارتفاع، خاک و آفات نیز بر رشد گیاه تأثیرگذارند.

در بیشتر موارد، برگ‌های گیاهان بیشترین نور خورشید را جذب می‌کنند؛ زیرا سطوح پهن و صاف برگ‌ها منطقه مناسبی برای جذب نور خورشید هستند.

ساقه گیاهان نیز ساختار سختی دارد تا برگ‌ها را صاف نگه داشته و در طول روز، برگ‌ها بیشترین میزان نور خورشید را جذب کنند، در حقیقت سلول‌های گیاهان حاوی رنگدانه سبز رنگ کلروفیل و اندامک‌هایی به نام کلروپلاست هستند که اجزای اصلی فرایند فتوسنتز به حساب می‌آیند.

گل‌هایی که برعکس هستند: در شب بسته و در روز باز اند

جالب است بدانید اکثر گل‌ها در روز بازتر هستند و به نور علاقه مندند. ایسنا نوشت: اگر در اواسط شب در یک باغچه قدم بزنید، متوجه می‌شوید که گل‌های برخی از گیاهان پس از غروب آفتاب بسته می‌شوند یا به اصطلاح به خواب می‌روند.

آیا گیاهان در شب و روز می‌خوابند؟

واقعیت این است که گل‌ها به خواب نمی‌روند بلکه بسته شدن آن‌ها در برخی گیاهان مانند گل لاله و ختمی در هنگام شب، نوعی رفتار تکامل یافته در گیاه موسوم به nyctinasty است.

کارشناسان علوم گیاه‌شناسی در رابطه با این فرآیند تکامل یافته در این دسته از گیاهان می‌گویند: در هوای خنک و هنگام تاریکی هوا، پایین‌ترین گلبرگ‌های گل‌های ختمی، سریعتر از گلبرگ‌های بالاتر رشد می‌کنند و این امر موجب می‌شود تا گلبرگ‌های گل بسته شوند.

اما کارشناسان کاملا مطمئن نیستند چرا برخی گیاهان به این شیوه رشد می‌کنند. تاکنون نظریه‌های متفاوتی در رابطه با علت این فرآیند مطرح شده است. «چارلز داروین» معتقد است که گل‌های این گیاهان در طول شب و برای جلوگیری از یخ زدن، بسته می‌شوند. نظریه دیگر این است که گیاهان با این رفتار خاص، انرژی و عطر خود را در طول روز حفظ می‌کنند.

برخی کارشناسان نیز براین باورند که این رفتار در گیاهان موجب می‌شود تا گرده‌ها مرطوب نشده و با قطرات شبنم سنگین نشوند چرا که حشرات بهتر می‌توانند گرده‌های خشک و سبک را جا‌به‌جا کنند و این امر به تکثیر بهتر گیاه کمک می‌کند.

گلی که در سال یک شب دیده می‌شود!

الی گشت نوشت: گیاهان عجیب و غریبی در سراسر دنیا وجود دارند. برخی از آن‌ها گوشت خوارند! برخی دیگر را فقط در منطقه‌ای خاص از جهان می‌توان مشاهده کرد و بعضی از گل‌ها را نیز نمی‌توان در ۳۶۴ روز از سال دید!

می‌خواهیم گلی را معرفی کنیم که گوشه گیری را به عنوان سبک زندگی انتخاب کرده، گیاهی به نام گل ملکه شب که فقط یک شب در سال شکوفا می‌شود و زیبایی هایش را در آن شب به رخ بینندگان می‌کشد.

گل کاکتوس Cereus، یکی از گونه‌های کاکتوس است که گلش فقط در یک شب از سال شکوفا می‌شود. شبی بین ماه‌های جولای تا اکتبر هر سال.

این گل را با نام‌های دیگری همچون شاهزاده شب و ملکه شب هم می‌شناسند. علاقه‌مندان به این گونه یک سال تمام صبر می‌کنند تا موقع شکوفه دادن این گل فرا رسد و به تماشای آن بنشینند.

کدام گل در شب باز ودر روز بسته می شود؟ + تصاویر

گلی که در آن شب خاص شکوفا می‌شود، به اندازه سر یک نوزاد تازه متولد شده است. سپیده دم و قبل از تابش اولین اشعه‌های خورشید به روی زمین، گلبرگ‌های گل ملکه شب دوباره خم می‌شوند تا خواب طولانی این گیاه زیبا دوباره آغاز شود. در نهایت فردا صبح، تنها یادگار این گل، عطر خوشیست که دیشب به تنش زده بود.

گل ملکه شب شکلی شبیه به یک شیپور و گلبرگ‌هایی به رنگ‌های کرم و سفید دارد. وقتی که این گل به طور کامل شکوفا می‌شود، عرضی حدود ۱۰ و طولی حدود ۲۰ سانتی متر خواهد داشت. شکل و ظاهر این گل، به این بستگی دارد که چگونه کاشته و کشت شود، این گل‌ها هم می‌توانند به صورت عمودی رشد کنند و هم به صورت افقی بر روی زمین پهن شوند.

متاسفانه همه ما نمی‌توانیم این گل را از نزدیک تماشا کنیم. چرا که این گل در مناطق بیابانی و استوایی آمریکا، و آمریکای جنوبی یافت می‌شود. هر چند، امروزه یکی از گونه‌های این گل را به صورت مصنوعی کشت می‌کنند و به عنوان یک گل خانگی و تزئینی از آن استفاده می‌کنند.

چیزی که گل ملکه شب را بیش از پیش حیرت انگیز می‌کند، بدنه و ساقه‌های خاردار آن است. بالاخره هرچه که باشد، این یک گیاه کاکتوس است. همجواری لطافت گل ملکه شب با بدنه زخیم و خاردارش، منظره حیرت انگیزی را برای بینندگانش خلق می‌کند.

کدام گل در شب باز ودر روز بسته می‌شود؟

گیاهان گلدار فقط مخصوص ساعات روز نیستند. به کار بردن گل‌هایی که بعد از غروب شکوفا می‌شوند، می‌تواند زندگی جدیدی را در فضای بیرون از خانه تان به وجود آورد. بسیاری از این شکوفه‌ها رایحه‌ای دوست داشتنی دارند؛ بنابراین محیطی طبیعی همراه با یک بوی شیرین را ایجاد می‌کنند. سعی کنید در باغ مهتابی خود، گیاهانی را انتخاب کنید که بومی منطقه شما هستند.

گل مغربی (Oenothera biennis)

گل‌های زرد روشن مغربی در هنگام غروب باز می‌شوند و تا ظهر روز بعد باز می‌مانند. این گیاه دو ساله است؛ یعنی در سال اول فقط برگ و در سال دوم گل می‌دهد. این گل‌های نمایشیِ ۲ تا ۵ سانتیمتری که از تابستان تا پاییز ظاهر می‌شوند، رایحه لیمویی دارند.

کدام گل در شب باز ودر روز بسته می شود؟ + تصاویر

گل مریم (Agave amica)

گل مریم، یک گیاه شکوفه شب با رایحه‌ای معطر است. بهتر است این گل در نزدیکی ورودی و یا حیاط پشتی خانه‌ها کاشته شود. ارتفاع این گل به ۶۰ تا ۹۰ سانتیمتر می‌رسد، برگ‌ها و ساقه‌های بلند سبز رنگ دارد و دسته‌هایی از گل‌های سفید کوچک را تولید می‌کنند.

کدام گل در شب باز ودر روز بسته می شود؟ + تصاویر

پیاز‌های این گل را در بهار بکارید؛ گل مریم بسته به موقعیت مکانی در اواسط تا اواخر تابستان شکوفا می‌شود. پس از اولین سرما، پیاز‌های این گیاه را از خاک بیرون آورید و آن‌ها را در یک مکان خشک و خنک نگه دارید تا زمان کاشت مجدد در بهار بعدی فرا برسد.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل.

خاک مورد نیاز: غنی از نظر ارگانیک بودن و خوب زهکشی شده.

گل سوسن (Lilium 'Casa Blanca')

گل‌های بزرگ و نمایشی سوسن، هنگام عصر به طرز زیبایی در باغ به چشم می‌آیند. اندازه یک گل سوسن بالغ به حدود ۱ متر می‌رسد. گل‌های سفید - که ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر عرض دارند - با بساک قرمزی که دارند، سرشان رو به پایین است.

کدام گل در شب باز ودر روز بسته می شود؟ + تصاویر

پیاز‌های سوسن چند ساله علفی، در بهار کاشته می‌شوند و گل‌های معطر دوست داشتنی در نیمه تابستان شکوفا می‌شوند.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا آفتاب جزئی.

خاک مورد نیاز: برای جلوگیری از پوسیدگی پیاز گیاه، خاک باید خوب از آب تخلیه شود.

گل مینای شکلاتی (Berlandiera lyrata)

گل‌های زرد معطر مینای شکلاتی در شب شکوفا می‌شوند و به پیاده رو‌ها و مسیر‌ها رنگ و بوی خاصی می‌بخشند. دیزی شکلاتی، بومیِ جنوب غربی آمریکای شمالی است و می‌تواند شرایط گرم و خشک را تحمل کند. در آب و هوای سردتر، این گل از بهار تا اوایل فصل سرما شکوفا می‌شود. در مناطق گرم تر، دیزی شکلاتی در تمام طول سال شکوفا می‌شود.

گل مینای شکلاتی که از خانواده آفتابگردان است، نام خود را از رایحه شکلات گرفته است.

کدام گل در شب باز ودر روز بسته می شود؟ + تصاویر

نور مورد نیاز: آفتاب کامل.

خاک مورد نیاز: خاک خشک، متوسط، خشک تا متوسط، خوب زهکشی شده، کم عمق و سنگلاخی را تحمل می‌کند.

گل لاله عباسی (Mirabilis multiflora)

شکوفه‌های بنفش روشن لاله عباسی یا "ساعت چهار کویر"، از اواخر بعد از ظهر تا عصر از آوریل تا اواسط سپتامبر باز می‌شوند. این گیاه چند ساله علفی می‌تواند تا ۶۰ سانت قد و ۱۸۰ سانت عرض رشد کند.

فقط در بارش‌های طبیعی و حتی در بیابان‌های خشک و خشک جنوب غربی رشد می‌کند. لاله عباسی برای داشتن بهترین حالت به محیط‌های خشک، کاملاً از آب تخلیه شده و آفتاب کامل نیاز دارد. بذر‌های گیاه در صورت بلع ممکن است باعث مسمومیت شوند و ریشه‌های آن ممکن است باعث آماس پوستی شوند.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا آفتاب جزئی.خاک مورد نیاز: خاک ماسه‌ای متحمل خشکی.

3

منبع: تابناک جوان

منبع: faradeed-164820

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد