hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > یک‌سوم جمعیت جهان اینجا زندگی می‌کردند!

یک‌سوم جمعیت جهان اینجا زندگی می‌کردند!

علی اکبر صالحی گفت: بزرگترین امپراطوری جهان همین دوره هخامنشیان بود، در آن دوران جمعیت دنیا ۷۰میلیون نفر بود که ۵۰میلیون نفر در سرزمین فارس زندگی می‌کردند.

علیرضا تابش در حاشیه اختتامیه دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اطلاعات، حفاظت از میراث فرهنگی کشور را یک امر ملی دانست و افزود: حفاظت از میراث فرهنگی یک امر ملی و بر عهده همه ایرانیان است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی ملک مشاع همه ایرانیان است، تأکید کرد: این جشنواره با نگاه خلاقانه و هنرمندانه اصحاب فرهنگ تلاش می‌کند تا آگاهی‌بخشی عمومی ایجاد و ایران را بیشتر و بهتر معرفی کند.

تابش ابراز امیدواری کرد که از میراث فرهنگی غفلت‌زدایی شود و توجه عمومی به ارزش‌های میراث افزایش یابد.

دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، رشد کیفی این دوره از جشنواره را یادآور شد و توضیح داد: ترکیب هیأت داوران و دعوت از چهره‌های هنری و رسانه‌ای سرشناس باعث رشد کیفی آثار برگزیده این دوره شد.

وی افزود: در این دوره 14 فیلم سینمایی به صورت آنلاین و با کسب اجازه از صاحبان آن‌ها در پلتفرم آنلاین پخش شد و ایرانیان داخل و خارج کشور توانستند همزمان با برگزاری جشنواره، آثار را مشاهده کنند.

تابش با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی این دوره توضیح داد: این کارگاه‌ها با حضور شخصیت‌های مهم و سرشناس حوزه‌های مرتبط، دو روز در تهران و 3 روز در قزوین برگزار شد.

دبیر جشنواره گفت: اتفاق ویژه این دوره، اضافه شدن بخش نمایش به جشنواره بود که در 2 بخش تئاتر عمارت و واقعه‌خوانی در فضای سرپوشیده و حیاط‌های کاروانسرای سعدالسلطنه به رقابت پرداختند که با استقبال گسترده مردم قزوین مواجه شد.

تابش ساخت نماد ویژه جشنواره را هم انفاق مهم دیگر این دوره دانست و افزود: تندیس و نماد جشنواره که با طراحی استاد ابراهیم حقیقی در کارگاه‌های صنایع دستی تولید شد، به تثبیت هویت جشنواره کمک کرد و نیز توجهات زیادی را به خود جلب کرد.

گفتنی است  به گزارش ایرنا، قائم مقام فرهنگستان علوم شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین برگزار شد، بیان کرد: ایرانی بودن جای افتخار دارد، وجود هزاران سال قدمت یک شعار نیست، نیاکان ما ایران را در عرصه بین‌ المللی نمایان کردند، بزرگترین امپراطوری جهان همین دوره هخامنشیان بود، در آن دوران جمعیت دنیا ۷۰میلیون نفر بود که ۵۰میلیون نفر در سرزمین فارس زندگی می‌کردند.

علی‌اکبر صالحی در ادامه گفت: نشر اسلام و فرهنگ کار نیاکان ما بوده است به طوری که در دوره اسلامی دستاوردهای بزرگی حاصل شد و از طبری گرفته تا بخاری همگی از سرزمین ما بودند.

قائم مقام فرهنگستان علوم اضافه کرد: امروز نظام غرب با وجود آنکه سلاخی و کشتار واقعی را در جریان حلمه به غزه می‌بیند، اما کاری نمی‌کند و از این بابت حیثیت آمریکای مدعی دموکراسی نابود شده است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی نیز در این رویداد طی سخنانی گفت: ملت متمدنی هستیم که قدمتی هفت هزار ساله در تاریخ داریم و یک میلیون سکونت بشری نیز در این سرزمین صورت گرفته است.

علی دارابی افزود: امروز برگزاری چنین جشنواره‌ای نیاز مبرم جامعه است و محفلی مناسب برای قدردانی و تشویق مفاخر و مشاهیر به شمار می‌رود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی یادآور شد: یکی از کاروانسراهای ایرانی از بین ۵۴کاروانسراهایی که اخیرا به ثبت جهانی هم رسید، همین کاروانسرای سعدالسلطنه است که همه حاضران در یونسکو به چنین افتخاری دست افشانی کردند.

گفتنی است در این مراسم از مفاخر استان شامل، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، پروفسور باقر ساروخانی پدر جامعه‌شناسی ارتباطات در ایران، دکتر علی‌اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و قائم‌ مقام فرهنگستان علوم، استاد بهاءالدین خرمشاهی فرهنگ‌نویس، شاعر و روزنامه‌نگار، استاد غلامحسین امیرخانی خوشنویس و مرشد حسین حاج ولیان پیشکسوت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای تجلیل به عمل آمد.

منبع: اطلاعات آنلاین

منبع: faradeed-164324

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد