hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > هجوم خریداران به بازار طلا و سکه/ دلار در کف کانال 50 هزار تومان

هجوم خریداران به بازار طلا و سکه/ دلار در کف کانال 50 هزار تومان

اقتصادنیوز: قیمت طلای جهانی و قیمت سکه امامی امروز شنبه ۱۱ آذر ماه جهش قابل توجهی را ثبت کرد. قیمت دلار هرات هم کانال ۵۰ هزار تومان را از دست داد و در تهران هم نرخ دلار نزولی شد.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار جهانی طلا امروز شنبه ۱۱ آذر ماه شاهد یکه تازی قیمت اونس طلا بود.

آنطور که شواهد نشان می دهد امروز اونس طلا ترمز برید و به تا سقف ۲۰۷۲ دلار پیشروی کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها در طول یک هفته گذشته اونس جهانی طلا، رشد ۶۹ دلاری را تجربه کرده است. این تغییر قیمت‌ها در طول یک ماه گذشته در حد ۸۶ دلار بوده است.

اما چه اتفاقی افتاد که زمینه صعود طلا را فراهم کرد؟ تحلیلگران اقتصادی می گویند یکی از دلایل جذاب شدن خرید طلا، تداوم جنگ‌حماس و اسرائیل و به صدا درآمدن سوت پایان توافق آتش بس در نوار غزه بوده است.

از سوی دیگر، اظهارات جروم پاول، رییس فدرال رزرو آمریکا،  خیال سرمایه گذاران را نسبت به توقف روند افزایش نرخ بهره و کاهش احتمالی آن از ماه مارس را راحت کرد وهمین امر باعث شد قیمت طلا جهش خیره کننده ای را ثبت کند.

براساس گزارش رویترز، پاول تاکید کرد فدرال رزرو هنوز تصمیمی برای پایین آوردن نرخ بهره نگرفته است. بازارها انتظار دارند کاهش نرخ بهره از ماه مارس آغاز شود و تا پایان سال آینده میلادی به زیر ۴ درصد برسد.

بنا به این گزارش، پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد.

در همین راستا با شوک طلای جهانی، قیمت طلا و سکه در ایران هم صعودی شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز با ۲ میلیون و ۵۱۶ هزارو ۹۰۰ تومان به فروش رسید که  در مقایسه با دو روز قبل ۳۸ هزار تومان افزایش را تجربه کرد.

در کنار طلای ۱۸ عیار، قیمت طلای آب شده هم که روزهای گذشته در حول و حوش ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان‌ معامله شده بود امروز با ۱۰ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان به فروش رسید.

همچنین امروز قیمت سکه امامی از سطح ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۲۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید اما در نیمه ظهر امروز هر قطعه سکه امامی با ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نرخ گذاری شد که نسبت به عصر پنجشنبه ۲۰۰ هزار تومان گران تر بود.

امروز اگرچه نرخ طلا و سکه رشد معناداری را تجربه کردند اما قیمت دلار مسیر نزول را دنبال کرد.گفتنی است اسکناس آمریکایی امروز در هرات‌ با ۵۰ هزارو ۲۰۰ تومان راهی بازار شد واما برای مدتی کانال ۵۰ هزار تومان را از دست داد و بر روی ۴۹ هزارو ۹۵۰ تومان  قرار گرفت. در نیمه ظهر هم نرخ دلار هرات در مرز ۵۰ هزار تومان معامله شد.

فارغ از هرات ، دلار آمریکا که‌ روز پنجشنبه در تهران با ۵۰ هزارو ۵۰۰ تومان بسته شده بود امروز تا ۵۰ هزارو ۲۰۰‌تومان  پایین آمد.بررسی ها حکایت از آن دارد که بیش از یک هفته س که‌ دلار تهران در نیمه اول کانال ۵۰ هزار تومان در نوسان رفت و برگشتی بوده است.

امروز در بازار یک خبر مورد توجه قرار گرفت در رابطه با یک فساد مالی به اندازه نصف طلب ۷ میلیاردی ایران از کره بود.  طبق ادعای برخی رسانه ها بررسی‌های سازمان بازرسی حکایت از آن دارد که کل ارز دریافتی یک شرکت خاص از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ (در قالب واردات چای و ماشین آلات) معادل ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بوده که از این مبلغ حدود یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار از ارز نیمایی تأمین شده برای ماشین آلات و مابقی آن برای واردات چای بوده است. با این حال با بررسی عملکرد گروه مذکور در نقل و انتقال ارز و واردات چای تخلفاتی صورت گرفته است. 

منبع: eghtesadnews-613421

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد