به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی گزارش مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه سال جاری را منتشر کرد. تعداد معاملات و قیمت به ازای هر متر مربع دو جزء مهم این گزارش هستند. مطابق این آمار که از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به دست آمده، در این ماه تعداد 3 هزار و 593 واحد مسکونی با متوسط قیمت 75 میلیون و 770 هزار تومان برای هر متر مربع در شهر تهران معامله شده است. 

طبق این آمار از تعداد معاملات در آبان سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از 50 درصد شدت کاسته شده است.

020908

کاهش شدید تعداد معاملات مسکن

مطابق آمار بانک مرکزی در آبان سال 1401 تعداد معاملات مسکن در تهران برابر با 8 هزار و 5 واحد مسکونی بوده است. مقایسه این رقم با آمار آبان سال 1402 حاکی از کاهش 55 درصدی تعداد معاملات مسکن در این یک سال بوده است. 

 همچنین بررسی روند رشد نقطه به نقطه تعداد معاملات مسکن یعنی تغییر آن نسبت به موقعیت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد این شاخص از اسفند سال گذشته روندی منفی را طی کرده به طوری که در اغلب ماه‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از 50 درصد کاهش یافته است. 

 با این حال و به رغم کاهش تعداد معاملات مسکن متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در طول یک سال گذشته رشد زیادی داشته است.

رشد 62 درصدی  قیمت هر متر مربع واحد مسکونی

 نوسانات قیمت مسکن به دلیل تاثیر چشمگیر بر رفاه خانوار و بخش حقیقی اقتصاد اهمیت زیادی دارد. باید توجه داشت که تغییرات قیمت در این بازار دارای ارتباط تنگاتنگی با ویژگی‌های خاص آن است.

 آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در آبان سال گذشته قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران برابر با 46 میلیون و 705 هزار تومان بوده است. بنابراین قیمت مسکن در آبان سال جاری نسبت به آبان سال قبل 62 درصد افزایش یافته است. 

 با این حال نگاهی به روند ماه‌های اخیر مشخص می‌کند رشد نقطه به نقطه قیمت هر متر مربع واحد مسکونی از اردیبهشت امسال روندی نزولی را طی کرده است. البته باید در نظر گرفت که رشد قیمت در بازار مسکن اغلب رفتاری فصلی دارد و بخشی از کاهش رشد نقطه به نقطه را می‌توان به این رفتار مربوط دانست.

 از سوی دیگر شاخص نقدینگی مسکن در این ماه حاکی از این است که حجم پول کمتری در این بازار به گردش درآمده است.

020908

 کاهش 27 درصدی گردش پول در بازار مسکن 

 اگر متراژ هر واحد مسکونی به طور متوسط برابر با 85 متر در نظر گرفته شود، نقدینگی بازار مسکن در شهر تهران از ضرب تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده با این متراژ در قیمت متوسط هر متر از آن به دست می‌آید. این شاخص نشان می‌دهد حجم پول در گردش در بازار مسکن چه مقدار است و می‌تواند شاخصی از رونق و رکود حاکم بر این بازار باشد. 

 نقدینگی در ماه آبان سال جاری برابر با 23 هزار و 140 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که در آبان سال گذشته حجم نقدینگی 31 هزار و 779 میلیارد تومان بوده است. بنابراین حجم نقدینگی بازار مسکن نسبت به موقعیت مشابه سال گذشته به مقدار 27 درصد کاهش یافته است. 

 آمار رشد نقطه به نقطه نقدینگی نیز حاکی از این است که از ابتدای سال جاری در همه ماه‌ها به جز ماه مهر این شاخص منفی بوده است. به این معنا که حجم نقدینگی کمتری در این بازار در گردش بوده است. این وضعیت به این معنی است سایه رکود بر بازار مسکن سنگینی می‌کند.

020908