hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > وضعیت بحرانی کمبود معلم در مدارس؛ دعوت به کار معلم بازنشسته عصا به دست با ۶۵ سال سن!

وضعیت بحرانی کمبود معلم در مدارس؛ دعوت به کار معلم بازنشسته عصا به دست با ۶۵ سال سن!

یکیاز معاونان مناطق تهران وضعیت کلاس‌های درس منطقه‌اش را این‌گونه توصیف می‌کند: «خیلی از مدارس با خرید خدمت‌ پر شده‌اند. نیرو در وزارت آموزش‌وپرورش بسیار کم است، حتی بیشتر مدارس خدمتکار ندارند. باورم نمی‌شد، از معلم گرفته تا معاونان همه بازنشسته بودند. دیدم یکی از معلمان با 65 سال سن با عصا راه می‌رود.»

روزنامه دنیای اقتصاد گزارشی از وضعیت بحرانی کمبود معلم در مدارس کشور دارد. 

به گزارش دنیای اقتصاد، بخش‌های مهم این گزارش را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • زنگ ماه مهر امسال با کمبود بیش از ۲۰۰ هزار معلم به صدا درآمد و با وجود آنکه مسوولان اعلام کردند؛ «این کمبودها با مدیریت و سامان‌دهی مناسب مرتفع شده است‌» اما بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد هنوز هم برخی از مدارس سیستان‌وبلوچستان و جنوب کرمان معلم ندارند و بسیاری از مدارس ایران با نومعلم‌ها و بازنشسته‌ها پر شده‌اند. از سوی دیگر، از دو، سه سال پیش مدیران و معاونان موظف به داشتن شش ساعت تدریس در هفته شده‌اند که بار مضاعفی شده است بر وظایف پیشین‌شان.
  • بررسی‌های روزنامه «دنیای اقتصاد» و گفت‌وگو با معلمان، مدیران، معاونان و کارشناسان آموزش‌وپرورش و اولیای مدارس نشان می‌دهد؛ اکنون آسیب دیگری گریبان دانش‌آموزان را گرفته و آن پر شدن تعدادی از کلاس‌ها با نومعلم‌ها و بازنشسته‌هاست. این منابع ادعا می‌کنند در حال حاضر، در منطقه دو تهران یک‌سوم کلاس‌ها با نومعلم پر شده‌اند و در منطقه سه تهران حدود 51 بازنشسته دوباره به سر کلاس‌ها بازگشته‌اند.
  • اول مهر امسال بسیاری از بازنشستگان پیامکی را دریافت کردند، مبنی بر اینکه می‌توانند ساعات درسی بگیرند. محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و کنشگر صنفی می‌گوید: «ما این مصوبه را از قبل داشتیم که بازنشسته‌ها چند ساعت در ماه تدریس داشته باشند، اما به دلیل کمبود معلم به صورت رسمی و قانونی و بخشنامه این ساعات به 24 ساعت رسیده و حتی شنیده‌ها از 36ساعت در هفته حکایت دارد که در واقع کل هفته می‌شود!»
  • یکی دیگر از معاونان مناطق تهران وضعیت کلاس‌های درس منطقه‌اش را این‌گونه توصیف می‌کند: «خیلی از مدارس با خرید خدمت‌ پر شده‌اند. نیرو در وزارت آموزش‌وپرورش بسیار کم است، حتی بیشتر مدارس خدمتکار ندارند.» او چند وقت پیش به یکی از مدارس منطقه دو تهران در خیابان ایران‌زمین رفته است: «باورم نمی‌شد، از معلم گرفته تا معاونان همه بازنشسته بودند. دیدم یکی از معلمان با 65 سال سن با عصا راه می‌رود.‌ به او گفتم شما به دو گروه ظلم می‌کنید، یکی به جوان‌هایی که نیاز به کار دارند، دوم به دانش‌آموزانی که نیاز به معلم‌های به‌روز دارند. سوال من این است، نمی‌شود از دانش‌آموخته‌های رشته‌های دیگر وارد سیستم کنیم و دوره‌های آموزشی و تکمیلی برایشان بگذاریم؟حتما ضروری نیست که معلم‌ها از دانشگاه فرهنگیان گرفته شوند.» 

 

منبع: etemadonline-642746

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد