hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان > شهیده ‌«مرجانه نازقلیچی» اهل بندر ترکمن جزو شهدای شاخص اهل سنت زن استان گلستان

شهیده ‌«مرجانه نازقلیچی» اهل بندر ترکمن جزو شهدای شاخص اهل سنت زن استان گلستان

اولین اجلاسیه شهدای زن اهل سنت کشور، 9 آذرماه در سالن ورزشی امام رضا علیه السلام شهرستان بندرترکمن برگزار خواهد شد.

«اولین اجلاسیه شهدای زن اهل سنت کشور» 9 آذر در سالن ورزشی امام رضا علیه السلام  شهرستان بندرترکمن برگزار می شود.

سخنران ویژه اجلاسیه را «سردار غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور است که در این اجلاسیه میزبان ۱۴ کمیته استانی از خانواده‌های شهدا و جانبازان و همچنین مسئولین ۱۴ استان اهل سنت در کشور هستیم.


معاون هماهنگ‌کننده سپاه نینوا استان گلستان با بیان اینکه نشان دادن وحدت و همدلی ذیل اجلاسیه شهدای زن اهل سنت کشور به کل جهان مهمترین هدف برگزاری این رویداد مهم است، افزود: باید گفتمان‌سازی ایثار و فداکاری زنان مسلمان ایرانی با رویکرد وحدت بین شیعه و سنی را در عرصه بین‌المللی نهادینه کنیم.

سرهنگ باقر رحمانی در گفت‌وگو با اصحاب رسانه با بیان اینکه اجلاسیه شهدای زن اهل سنت برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، اظهار کرد: این اجلاسیه با عنایت حضرت حق جهت عمق بخشی و اعتلای مقام زن و گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه و همچنین تبیین چهره واقعی زن مسلمان ایرانی در استان گلستان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در این مسیر افزود:‌ امانت داری در گفتمان و آرمان‌های انقلاب اسلامی و پایش آنها با توجه به جنگ نرم و ترکیبی موجود از رسالت رسانه‌های کشور ماست.


معاون هماهنگ‌کننده سپاه نینوا استان «اولین اجلاسیه شهدای زن اهل سنت» را ذیل کنگره بین‌المللی شهدای زن که در ۸ آذرماه سال جاری و در بندرترکمن برگزار می شود عنوان و خاطرنشان کرد: گلستان به عنوان رنگین کمان اقوام در کشور شناخته شده و هدف ما نشان دادن وحدت و همدلی ذیل این اجلاسیه به کل ایران و جهان و همچنین گفتمان‌سازی ایثار و فداکاری زنان مسلمان ایرانی با رویکرد وحدت بین شیعه و سنی است.

وی با بیان اینکه ذیل برگزاری اجلاسیه شهدای زن اهل سنت کشور، کمیته ها و ستادهای شهرستانی برقرار شده است، ادامه داد: برای این رویداد، تعداد ۴۲ برنامه پیش‌بینی شده که از این تعداد ۲۲ برنامه شاخص استانی را در دستور کار داده ایم.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه نینوا استان تعداد شهدای زن در کشور را هفت هزار نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۹۲۰ شهیده اهل سنت در کشور و ۳۸ شهیده «۱۴ نفر شیعه و ۲۴ نفر اهل سنت» در استان گلستان داریم که بانو «مرجانه ناز قلیچی» از شهدای حادثه منا، فرماندار بندرترکمن و سومین فرماندار زن جمهوری اسلامی ایران به عنوان شهیده شاخص زن معرفی شده است.


برگزاری نمایشگاه «ریحانه‌های حماسه ساز» که نماد آیین و فرهنگ اهل سنت است، همچنین رونمایی از تمبر یادبود اولین اجلاسیه شهدای زن اهل سنت کشور با همکاری اداره پست در سطح ملی و رونمایی از کتاب «لاله‌های ساحل شهر خزر» از جمله برنامه های مهم در اجلاسیه است.

 شهیده ‌«مرجانه نازقلیچی» اهل بندر ترکمن جزو شهدای شاخص اهل سنت زن استان گلستان هستند.

 

برای بزرگ بانویی که در یاد مردم زنده است

شهیده مرجان ناز قلیچی، او نخستین فرماندار زن، ترکمن و اهل سنت در استان گلستان و سومین فرماندار زن جمهوری اسلامی بود که در فاجعه منا به شهادت رسید.

در ورودی محوطه فرمانداری ترکمن تصویر آشنای مرجان نازقلیچی مدیر سابق آن شهرستان به چشم می‌خورد و در ذهن بیننده بی‌اختیار حادثه منای سال 94 تداعی می‌گردد. این نوشتار تقدیم به کسی است که با تلاش و کوشش مثال زدنی نامی نیک و جاویدان از خود برجای گذاشت.

وی شانزدهمین فرماندار شهرستان ترکمن حالا جایی آن سوی مرز در شهر مکه آرمیده در دل سرزمین وحی، جایی که روح خسته و تشنه‌اش مانند دیگر حجاج در منا پر کشید.

آن سفر کرده حالا برای برخی‌ها شده خاطره، اما برای خانواده‌اش داغ و فراقی که هنوز هم اشک به چشم‌هایشان می‌پاشد. 

شهیده مرجان نازقلیچی حالا ماه‌هاست از هیاهوی دنیا به دور است. جنت الباقی در مکه نشانی آرامگاه اوست. جایی در دوردست با کیلومترها فاصله و تربت نام آشنایی که شهیده مرجان زیر آن آرمیده است. روحش شاد و یادش گرامی

 
 زندگینامه و فعالیتهای شهیده مرجان نازقلچی

 سازمان بسیج مستضعفین شهیده «مرجان نازقلیچی» را به عنوان شهید شاخص بسیج جامعه زنان معرفی کرده است، بانوی بسیجی ای که سومین فرماندار زن کشور بود و مروری بر فعالیت های خیرخواهانه مردمی او، نشان از لیاقت دریافت مقام شهادت برای این بانو است.
به گزارش راه اسپی دژ به نقل از«بسیج زنان کشور»؛ شهیده «مرجان نازقلیچی» اولین فرماندار بندرترکمن و سومین فرماندار زن کشور که قریب به ده سال به عنوان معینه هرسال به حج مشرف می شد و در سال 92 از طرف رهبر معظم انقلاب، زیارت نیابتی حج را انجام داده بود، در روز نهمین روز ماه ذی الحجه، در فاجعه منا به شدت مجروح شد و پس از آن در بیمارستان به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

سازمان بسیج مستضعفین این بانوی فعال و انقلابی که خدمت به مردم یکی از بارزترین ویژگی هایش بود؛ را به عنوان شهید شاخص سال 1396، انتخاب کرد.

خانم فرماندار، مشهورترین لقب شهیده «نازقلیچی»

 

شهیده «مرجان نازقلیچی» متولد ۱۳۵۳ بود که دارای دو مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های علوم تربیتی و حقوق قضایی بود؛ بانویی که به فرهنگ ترکمن حساس بود و در همه مراسم‌ها با لباس سنتی خود حاضر می‌شد.

فعالیت های این بانوی شهیده، تنها متعلق به یک زمان و مکان نبوده و این نشان از چند بعدی بودن شهیده «مرجان نازقلیچی» دارد. سومین فرماندار زن کشور و اولین فرماندار زن استان گلستان، مشهورترین لقب این بانوی شهیده است، مسئولیتی که در 31 فرودین سال 1393 توسط حسن صادقلو استاندار گلستان به و ی اعطا شد و نزدیک به 17 ماه (تا روز شهادت) به عنوان فرماندار بندرترکمن به نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد؛ اما فعالیت های اجرایی وی به این سمت ختم نمی شود.

نازقلیچی در سال ۱۳۸۱به عنوان کار‌شناس امور بانوان فرمانداری شهرستان ترکمن وارد وزارت کشور شد و از سال ۸۳ تا ۸۵ بخشدار مرکزی این شهرستان شد و مسئول روابط عمومی و سایت خبری فرمانداری ترکمن طی سالهای 87-1386 و مسئول اطلاعات اقتصاد خانوار و یارانه نیز بود.

همکاری در قالب کمیسیون فرهنگی تبلیغات اسلامی– کمیسیون همکاری با دولت بسیج، نائب رئیس شورای راهبردی بانوان بسیج خواهران شهرستان ترکمن و بسیجی فعال نیز از دیگر فعالیت های شهیده «نازقلیچی» است،

فعالیت های مذهبی شهیده «مرجان نازقلیچی» هم مانند فعالیت های رسمی اش، پر رنگ و درخشان بود و نقطه عطف آن قبولی در آزمون بعثه مقام معظم رهبری در سال 1388 به عنوان معینه (دستیار روحانی بین کاروانهای حج احناف استان گلستان) بود که به واسطه آن به عنوان معینه، توفیق تشرف به زیارت مکه مکرمه و مدینه منوره برایش حاصل شد؛ 6 بار نیز موفق به زیارت مقام معظم رهبری در سالهای 92-89 شد.

همچنین به عنوان بازرس علی البدل مجمع قاریان راه نور بندرترکمن زیر نظر دفتر الحاج آخوند عابدی کر امام جمعه بندرترکمن هم مسئولیت داشت و در کنفرانس بین المللی وحدت از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب طی سالهای متوالی 92-1389 دعوت می شد و شرکت می کرد.

فعالیت های اجتماعی این بانو در قالب سازمان های مردم نهاد هم قابل تامل است، عضو هیئت موسس و مدیر کانون فرهنگ اجتماعی بانوان ساعی از بدو تاسیس (1383) تاکنون، همچنین نائب رئیس کمیته سازمان نهاد بانوان مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان گلستان از تاریخ 1390در غالب کمیته های 22 گانه مرکز بود.

در زمینه رشته حقوق که یکی از لیسانس های او بود، نیز فعالیت های حقوقی داشت و عضو شورای حل اختلاف بندرترکمن شعبه چهارم و صلح و سازش از سال 1383 بود.

از فعالیت های علمی شهیده «مرجان نازقلیچی» می توان به داشتن دو مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های علوم تربیتی و حقوق قضایی بود و این بانوی پرتلاش ترکمن در آزمون کارشناسی ارشد هم شرکت کرد اما هیچگاه از نتیجه آزمون مطلع نشد.

سخنرانی و ارائه مقاله ”نقش زنان در بیداری اسلامی از منظر امام خمینی (ره)" در همایش بزرگ امام و بیداری اسلامی توسط دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استانهای گیلان و گلستان و کمیته های 22 گانه مرکز بزرگ اسلامی خرداد -1391 در مصلی گرگان در سابقه علمی این شهیده وارد شده است.

همچنین سخنرانی و ارائه مقاله "نقش زنان در وحدت اسلامی با توجه به سیره نبوی رسول اکرم (ص)" در مراسم مبعث! رسول اکرم (ص) در مصلی گرگان 28 صفر 1392 و دریافت لوح سپاس از دفتر مقام معظم رهبری به جهت ارسال مقاله "نقش رهبری در اتحاد امت واحده اسلامی" نیز از دیگر افتخارات این بانوی شهیده است.

آخرین حج شهیده ی بسیجی

نازقلیچی از سال ۹۰ به‌عنوان معینه بعثه مقام معظم رهبری هرساله در حج حضور می‌یافت. مدیریت خوب او در زمان حج، ثبت لحظه‌به‌لحظه گزارش‌ها و حمایت او از کهن‌سالان در زمان احرام باعث شده بود تا مجموعه بعثه رضایت کافی داشته باشند. 


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد