hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > بهترین و بدترین دستگاه‌های خدمات‌دهنده در پنجره ملی دولت هوشمند کدامند؟

بهترین و بدترین دستگاه‌های خدمات‌دهنده در پنجره ملی دولت هوشمند کدامند؟

بهترین و بدترین دستگاه‌ها و نهادهای ملی متصل و ارائه‌دهنده خدمات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند معرفی شدند.

بهترین و بدترین دستگاه‌ها و نهادهای ملی متصل و ارائه‌دهنده خدمات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند معرفی شدند. بر این اساس وزارتخانه‌های نیرو، کار و آموزش و پرورش در صدر بهترین وزارتخانه‌های ارائه‌دهنده خدمات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند و در مقابل وزارتخانه‌های خارجه، میراث فرهنگی و دفاع در جایگاه بدترین وضعیت قرار گرفته‌اند. همچنین اعلام شده که از ۱۴۲ دستگاه مشمول، ۱۳۷ دستگاه به این پنجره متصل شده‌اند، اما خدمات‌شان را تکمیل نکرده‌اند.

به گزارش «شبکه شرق» جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات در همایش تبیین توسعه دولت هوشمند و حکمرانی داده‌های ملی اعلام کرد که در حال حاضر اتصال دستگاه‌ها مساله‌ای جدی در توسعه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیست و این خدمات است که باید روی این پنجره تکمیل و گسترش پیدا کند.

 

photo_2023-11-28_14-38-05

 

موحد با اشاره به اینکه مبنای اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند دستگاه‌های اصلی و ملی است گفت: «فراجا و سازمان انرژی اتمی صددرصد خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌دهند. بنیاد شهید و امور ایثارگران و بانک مرکزی نیز از دستگاه‌هایی هستند که بهترین وضعیت را در این زمینه دارند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز تنها ۱۱ درصد خدمات خود را از این طریق ارائه می‌کند.»

او با اعلام اینکه در حال حاضر از مرحله اتصال گذر کرده‌ایم و بحث تکمیل خدمات در حال پیگیری است تاکید کرد که باید بیش  از ۴ هزار خدمت روی این پنجره ارائه شود. براساس توضیحات موحد، در سال ۱۴۰۰، ۱۰ دستگاه، در سال ۱۴۰۱، ۱۲۹ دستگاه و تا به امروز ۱۳۷ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند. به این ترتیب از ۱۴۲ دستگاه مشمول، تنها ۵ دستگاه متصل نشده‌اند.

 

ارائه 63 درصدی خدمات از طریق پنجره ملی

در ادامه این همایش رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات ‌و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز اعلام کرد که در قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار شد دستگاه‌ها ذیل خودشان پنجره داشته باشند و در این مورد الگوی آنهلا میز دولت بوده است، بنابراین براساس قانون همه خدمات مختلف دستگاه‌ها از طریق سامانه‌های گوناگون باید در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به یکدیگر متصل شوند.

آنطور که باقری اصل می‌گوید، برخی دستگاه‌ها مانند وزارت آموزش و پرورش، سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی در این زمینه عملکرد بهتری از دیگران داشته‌اند. او با اشاره به این اطلاعات گفت: «در قانون دوام (قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی)، رعایت نکردن این مصوبات جرم‌انگاری شد. امیدوارم مجبور به استفاده از ظرفیت‌های ماده ۹ قانون دوام نشویم و همه دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری کنند. تا پایان آذر ماه قرار است استعلام‌های بین دستگاهی مورد نیاز این خدمات نیز برخط شود.»

براساس گفته‌های او هم اکنون بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ شناسه خدمات در پنجره ملی ارائه می‌شود که شامل ۶۳ درصد خدمات شامل می‌شود.

باقری اصل ادامه داد: « تا پایان دی ماه نیز ۲۰ درصد خدمات باید تماما الکترونیکی شود. تا ۱۴۰۳ انتظار داریم ۱۰۰ درصد خدمات به شکل الکترونیکی و ۴۰ درصد خدمات هوشمند ارائه شود. همچنین همه ثبت‌نام‌ها و احراز هویت‌ها یکپارچه شود.»

طبق آمار ارائه‌شده در این همایش، در ۶ ماه گذشته ۷ میلیارد فراخوانی API در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند داده شده است و ۲۹ میلیون کاربر با ۲۳ میلیون پروفایل وارد پنجره شده‌اند. پرمخاطب‌ترین سرویس‌ها نیز استعلام سطح سواد، اعتبار دفترچه بیمه درمانی و پیگیری کارت ملی بوده است.

 

 

 

 

 

 

منبع: sharghdaily-907657

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد