hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > سراشیبی سرمایه‌گذاری استارتاپی در اروپا

سراشیبی سرمایه‌گذاری استارتاپی در اروپا

سرمایه‌گذاری خارجی در استارتاپ‌های بالغ اروپایی به پایین‌ترین سطح طی چهارسال گذشته رسیده است. 

فردای اقتصاد - سرمایه‌گذاری خارجی در استارتاپ‌های بالغ اروپایی به پایین‌ترین سطح طی چهارسال گذشته رسیده است. 
بر اساس گزارش شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اتومیکو این کاهش سرمایه‌گذای عمدتا از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ مانند تایگر گلوبال، کوتو منیجمنت و صندوق ویژن گروه سافت‌بانک ناشی شده است. این شرکتها حجم سرمایه‌گذاری جسورانه خود در جهان را کاهش داده‌اند.
فردای اقتصاد - در سال ۲۰۲۱ این صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشهور ۸۲ سرمایه‌گذاری انجام دادند اما امسال مجموع آنها بیشتر از چهارسرمایه‌گذاری نداشتند. 
تام وهمایر که در تهیه این گزارش جدید به اتومیکو کمک کرده معتقد است شاهد عقب‌نشینی و حتی توقف کامل سرمایه‌گذاری استارتاپی این شرکتهای بزرگ هستیم.

اروپا تنها نقطه جهان نیست که با فقر سرمایه‌گذاری استارتاپی مواجه شده است. افزایش نرخ بهره و رشد کند اقتصادی دلیل اصلی افت سرمایه‌گذاری جسورانه در جهان است. این گزارش جدید تخمین میزند اروپا در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جسورانه در استارتاپ‌های فناوری را شاهد خواهد بود که کاهش شدیدی نسبت به ۸۲ میلیارد دلار سرمایه‌ای است که در سال قبل از آن - ۲۰۲۲ - به این اکوسیستم تزریق شده است.

این کاهش سرمایه‌گذاری به خصوص برای استارتاپ‌های بالغ‌تر بیشتر است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری آمریکای شمالی تاکنون یک چهارم از کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استارتاپ‌های اروپایی را تشکیل داده‌اند در حالی که در سال ۲۰۲۱ آنها ۳۹ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های این عرصه را در اختیار داشتند.

به رغم این افت سرمایه‌گذاری این گزارش نشان می‌دهد که اروپا استارتاپ‌های جدید بیشتری را نسبت به آمریکا ایجاد کرده است و میزبان تعداد بیشتری از متخصصان عرصه هوش مصنوعی است. 
در حالی که فرصت‌های خروج برای استارتاپ‌های اروپایی محدود شده این گزارش تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۴ نسبت به پنج سال قبل تعداد شرکتهای بیشتری برای تملک یا عرضه عمومی سهام آماده خواهند بود.

به گفته کارشناسان تا چندی قبل سرمایه خارجی به راحتی در دسترس استارتاپ‌های اروپایی بود اما حالا سرمایه اختصاصی و پایدار یک نیاز اساسی برای اروپا خواهد بود در حالی که فرصت‌های رشد زیادی در این قاره وجود دارد.

منبع: fardayeeghtesad-33472

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد