به گزارش اکوایران قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران برای اولین هفته از آذر ماه از روز دوشنبه ششم این ماه تا روز یکشنبه 12 آذر با نوسان قیمت نسبتا محدود اعلام شد. در حالی که نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت‌های پایه تغییر محدودی داشت، بهای جهانی محصولات پلیمری و شیمیایی نیز ظرف هفته گذشته تغییری محدود داشت و به این ترتیب در نهایت دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، نرخ پایه محصولات این زیرگروه را با تغییر محدود افزایشی و کاهشی اعلام کرد.

نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه اغلب محصولات زیرگروه پلیمرها و شیمیایی‌ها برابر نرخ ارز در بازار مبادله است؛ با این وجود همچنان قیمت پایه پلی‌استایرن و پلی‌اتیلن ترفتالات‌ها همچنان برمبنای دلار 28 هزار و 500 تومان تعیین می‌شود.

نرخ تسعیر ارز 0.5 درصد گران شد

دفتر توسعه صنایع تکمیلی قیمت پایه 25 محصول را برای عرضه در هفته پیش‌رو از از روز دوشنبه ششم این ماه تا روز یکشنبه 12 آذر در شرایطی اعلام کرد که نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه 17 محصول براساس نرخ تسعیر حواله ارز در بازار مبادله برابر 37 هزار و 929 تومان در نظر گرفته شد و قیمتن پایه 8 گروه کالایی بر مبنای دلار 28 هزار و 500 تومانی بود. به این ترتیب پس از حدود 2 ماه نوسان نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها در کانال قیمتی 37 هزار تومانی، این نرخ ارز برای صعود به کانال قیمتی بالاتر دورخیز کرده است.

نرخ حواله ارز در بازار مبادله ظرف یک هفته اخیر رشدی 186 تومانی معادل 0.5 درصدی داشت و به این ترتیب قیمت‌های پایه برای عرضه در هفته جاری با سیگنال مثبت 0.5 درصدی از سوی تغییر نرخ تسعیر ارز مواجه بودند. در این شرایط نرخ اغلب محصولات پلیمری در بازار جهانی تغییری محدود داشت و همین موضوع باعث شد تا نوسان قیمت‌های پایه محدود شود.

از 17 محصول پلیمری که نرخ پایه آن براساس نرخ حواله ارز در بازار مبادله تعیین می‌شود، بیشترین رشد قیمت مربوط به PVC بود که بهای این محصول در بازه هفتگی رشدی 1.4 درصدی داشت. پلی‌پروپیلن نساجی نیز در این باه هفتگی کاهشی 1.2 درصدی را به ثبت رساند که بیشترین درصد کاهش قیمت پایه بود. به این ترتیب می‌توان اذعان کرد که در بازه یک هفته اخیر قیمت‌های پایه نوسانی محدود داشتند. کاهش نوسان قیمت‌های پایه، به صنایع تکمیلی در برنامه‌ریزی خرید کمک می‌کند.

نوسان شیمیایی‌ها از پلیمرها سبقت گرفت

قیمت پایه محصولات شیمیایی برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالا برای هفته پیش‌رو نیز با ترکیبی از کاهش و افزایش اعلام شد؛ نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه تمامی محصولات این گروه براساس نرخ تسعیر حواله ارز در بازار مبادله برابر 37 هزار و 929 تومان است که نسبت به هفته قبل رشدی 0.5 درصدی داشت.

از 20 محصول اعلامی، قیمت پایه 7 محصول مطابق با رشد نرخ تسعیر ارز افزایشی 0.5 درصدی داشت، قیمت پایه 5 گروه کالایی رشدی بیش از نرخ تعسیر ارز را به ثبت رساند و قیمت پایه دی اتیلن گلایکول تقریبا بدون تغییر اعلام شد. این در حالی بود که نرخ پایه 7 محصول با کاهش اعلام شد. بیشترین کاهش قیمت پایه مربوط به منو اتیلن گلایکول بود که قیمت پایه آن در بازه هفتگی کاهشی 4.6 درصدی داشت.

سیگنال جهانی محدود شد

نفتا به‌‌‌عنوان محصولی که قیمت بخش عمده‌‌‌ای از محصولات پتروشیمی با آن نوسانی همگرا دارد، ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه ۲۴نوامبر رشد ۰.۳۵درصدی را در بازار جهانی به ثبت رساند و به ۶۲۸دلار و ۵۵سنت به ازای هر تن رسید. تغییر نرخ محدود نفتا در بازه هفتگی در اغلب گروه‌‌‌های کالایی رینگ پتروشیمی در بازار جهانی نیز جریان داشت و همین موضوع باعث شد تا قیمت‌های پایه در رینگ داخل نیز نوسانی محدود را به ثبت برسانند. نوسان محدود قیمت‌های پایه نکته مثبتی برای صنایع تکمیلی تلقی می‌شود و امکان برنامه‌‌‌ریزی برای تولید را افزایش می‌دهد. پی‌‌‌وی‌‌‌سی با رشد ۱.۴درصدی، بیشترین میزان رشد قیمت پایه را داشت؛ این در حالی بود که پلی‌‌‌پروپیلن نساجی با ثبت کاهش ۱.۲درصدی بیشترین افت قیمت پایه را در بازه هفتگی به ثبت رساند.

اوپک در آخرین گزارش خود از رشد تقاضای جهانی نفت در سال آینده میلادی به میزان ۲.۴۶میلیون بشکه در روز خبر داد. این گزارش بر واردات پایدار نفت خام چین به‌‌‌منظور فعالیت پالایشگاه‌‌‌ها در این کشور تاکید می‌کند که این موضوع حامی رشد بهای نفت و فرآورده‌‌‌های آن در میان‌مدت است، اما کاهش دمای هوا در زمستان سال‌جاری سیگنالی منفی برای قیمت نفت و نفتا به همراه دارد. به این ترتیب نمی‌‌‌توان به رشد قابل ملاحظه نفتا در بازار جهانی در میان‌مدت امید داشت.