hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > (عکس) درخت «بائوباب» به مردم آفریقا زندگی می‌بخشد!

(عکس) درخت «بائوباب» به مردم آفریقا زندگی می‌بخشد!

درخت باشکوه بائوباب نمادی از قاره آفریقا است. این درخت با پوست و میوه‌ای که بیش از ۳۰۰ کاربرد حیاتی دارد، ریشه بسیاری از درمان‌ها، سنت‌ها و فرهنگ عامه بومی است. از این رو نام مستعار تحت‌اللفظی آن، «درخت زندگی» است.

این گونۀ گیاهی ماقبل تاریخی بیش از ۲۰۰ میلیون سال پیش پدید آمده است. برخی ادعا کرده‌اند که این درختان می‌توانند تا ۵۰۰۰ سال عمر کنند، اما تاریخ سنجی کربن نشان می‌دهد که طول عمر آن‌ها ممکن است به ۳۰۰۰ سال برسد.

به گزارش فرادید؛ این درختان که در محیط مناسب به ارتفاع ۳۰ متر می‌رسند، بسیار بزرگ هستند و سرپناه، غذا و آب را برای اشکال مختلف زندگی فراهم می‌کنند. مردمان بومی ساوانای آفریقا از دیرباز جوامع خود را حول این درختان باشکوه متمرکز کرده‌اند.

این درخت شگفت‌انگیز چگونه به آفریقا زندگی می‌بخشد؟

مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی

مردمان بومی طی قرن‌ها آموخته‌اند که با این درختان باشکوه هماهنگ زندگی کنند و از کاربرد‌های فراوان آن‌ها بدون اینکه آن‌ها را تهی کنند و از بین ببرند، بهره بگیرند. با این حال، به دلیل تغییرات آب و هوایی، ۹ درخت از سیزده مورد قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین درختان بائوباب آفریقا در دهه گذشته از میان رفته‌اند. دانشمندان حدس می‌زنند که گرم شدن دما درختان را مستقیماً از بین برده یا آن‌ها را ضعیف‌تر و مستعد خشکسالی، بیماری‌ها، آتش‌سوزی یا ریشه‌کن شدن کرده است.

تنها با ادغام مطالعات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی که جوامع محلی را در بر می‌گیرد، می‌توان آب و هوا و اکوسیستم آفریقا را در درازمدت احیا کرد و اطمینان حاصل کرد که درخت بائوباب برای هزاران سال آینده به زندگی و رشد خود ادامه خواهد داد.

منبع: fararu-685264

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد