به گزارش اکوایران، بیش از یکسال است که توافقنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا در حال نهایی شدن است. اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. طبق آخرین اظهارات محمدصادق قنادزاده معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران تا دو ماه دیگر این توافقنامه نهایی می‌شود.

در سال 1395 بود که قرارداد موقت تجارت ترجیحی ایران با 5 کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان منعقد شد که در نتیجه آن در سال اول انعقاد قرارداد، صادرات ایران طبق داده های رسمی به این کشورها 80 درصد رشد کرد.

 از سال 99 هم مذاکرات برای تجارت آزاد آغاز شد. حالا طبق اظهارات معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، طی یکی دو ماه آینده 5 کشور عضو اتحادیه، سند نهایی تجارت آزاد را امضا خواهند کرد.

طبق داده های رسمی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا سالانه 380 میلیارد دلار واردات دارند. با امضا سند همکاری تجارت آزاد ایران و اوراسیا تعرفه کالاهای وارداتی بین کشورها صفر  و در واقع ایران با جهش صادراتی روبرو می‌شود. اما مسئله اینجاست با دروازه‌های کشور به روی کالاهای 5 کشور عضو هم باز می‌شود. چون طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ،  از 100 درصد کالاهای تجاری ایران 87 درصد در لیست تجارت آزاد با تعرفه صفر قرار می‌گیرد، اما برخی کالاهای ممنوعه وارداتی مانند برخی محصولات کشاورزی و صنایع نساجی در فهرست تجارت آزاد با تعرفه آزاد قرار نمی‌گیرد و کالاهایی مانند خودرو با همان تعرفه‌ای که برای آن تعیین شده وارد می شود.

قنادزاده در نمایشگاه اوراسیا در اصفهان با اشاره به اینکه ظرفیت تجارت ایران با کشورهای اوراسیا 30 میلیارد دلار است، گفت: در سال 1401 نسبت به سال 1400 صادرات ما به کشورهای اوراسیا رشد 28 درصدی داشته به طوری‌که از صادرات یک میلیارد و 165 میلیون دلاری سال 1400 به صادرات یک میلیارد و 500 میلیون دلاری در سال 1401 رسیدیم.

او تاکید کرد: در هفت ماهه ابتدای امسال نیز صادرات ما به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ۹۱۳ میلیون دلار بوده است که به این ترتیب ۲۰ درصد رشد صادرات نسبت به ۷ ماهه سال گذشته داشته‌ایم.

قنادزاده گفت: پس از آن نیز این سند در مجلس کشورها باید به تصویب برسد که پس از تصویب در مجالس کشورها پیش بینی می‌شود تجارت آزاد ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از ابتدای سال شمسی آینده آغاز می شود