hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > اقتصاد > بورس > بررسی عمیق شبکه پالیگان و توکن اختصاصی آن؛ متیک

بررسی عمیق شبکه پالیگان و توکن اختصاصی آن؛ متیک

این روزها اخبار متنوعی از پروژه‌های بزرگی می‌شنویم که قصد دارند مشکلات شبکه‌های بلاک چینی را حل کنند.

این اخبار به قدری مهم و تأثیرگذار هستند که به هنگام ارائه ارزها و توکن های آن‌ها، باعث نوسان قیمت شدید در بازار می‌شوند. یکی از این پروژه‌ها که بسیار هم پرسروصدا بود، پروژه پالیگان است که از سال 2020 به‌عنوان یک شبکه جایگزین (یا شاید هم رقیب) برای اتریوم معرفی شد. ادعای این پروژه در سریع‌تر کردن تراکنش‌ها باعث رشد چشمگیر قیمت آن شد. آیا واقعا خرید پالیگان و ارز متیک ارزش خرید و سرمایه‌گذاری دارد؟ یا صرفا هیجانات بازار و تبلیغات، باعث افزایش قیمت آن شد؟ در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

صفر تا صد بلاکچین پالیگان

Polygon یک راه‌حل مقیاس‌پذیری «لایه 2» یا «زنجیره جانبی» است که برای ارائه تراکنش‌های سریع‌تر و هزینه‌های کمتر برای کاربران به وجود آمد. این پلتفرم به عنوان یک بلاکچین موازی سریع در کنار بلاکچین اصلی اتریوم عمل می‌کند و به کاربران طیف گسترده‌ای از برنامه‌های رمزنگاری محبوب که زمانی منحصر به بلاک چین اصلی اتریوم بودند، را ارائه می‌دهد.

همانطور که می‌دانید بلاکچین اتریوم محل فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای از بازارها و بازی‌های NFT گرفته تا اکوسیستم رو به رشد DeFi است. اتریوم در واقع، بستری بسیار مناسب برای این برنامه‌ها به‌شمار می‌رود زیرا با قراردادهای هوشمند سازگار بوده و از این طریق می‌توان از آن‌ها برای ساخت طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها استفاده کرد.

با این حال، محبوبیت روزافزون این برنامه‌ها، تراکنش‌های زیادی را به بلاک چین اتریوم اضافه می‌کند و در نتیجه، هزینه‌های تراکنش، که به عنوان گس فی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند گاهی به حدی برسد که معاملات را سرمایه‌گذاری‌های کوچک یا روزانه بسیار گران کند. به این ترتیب بود که شبکه پالیگان در ابتدا به عنوان "Matic Network" و ارز دیجیتال آن یعنی MATIC در سال ۲۰۱۷ برای حل مشکلات اتریوم به وجود آمد.

تاریخچه و بنیانگذاران

جینتی کانانی (Jaynti Kanani) در هند، به همراه دو تن از دوستانش ساندیپ نایلوال (Sandeep Nailwal) و آنوراگ آرجون (Anurag Arjun) به‌عنوان بنیانگذاران و توسعه‌دهندگان شبکه پالیگان به شمار می‌آیند.

Polygon به دلیل داشتن تیم توسعه بسیار توانمند خود را به عنوان امیدوارکننده‌ترین پروژه مقیاس‌پذیری اتریوم شناخته می‌شود. تخصص پشت تیم، نیروی محرکه رشد Polygon است. در واقع، می‌توان گفت کسانی که شبکه Matic را ایجاد کردند، نیازهای صنعت کریپتو امروز را به خوبی پیش‌بینی کرده بودند. همانطور که در نهایت این پروژه باعث بهبود عملکرد شبکه بلاکچین در مقیاس‌پذیری، سرعت و سایر امکانات شد.

ارز پالیگان

هدف شبکه پالیگان

شبکه Polygon راه‌حل‌هایی برای کاربران، توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها ارائه می‌دهد. هدف اولیه این پلتفرم در واقع ایجاد یک اینترنت اشیا (IoT) برای بلاک چین اتریوم معرفی شده است. این پروژه همچنین قصد دارد ظرفیت اتریوم را به یک میلیارد کاربر افزایش دهد بدون اینکه تمرکززدایی یا امنیت را قربانی این کار کند.

چیزی که Polygon را از دیگر راه‌حل‌های L2 متمایز می‌کند، رویکرد آن است. این اکوسیستم در حقیقت قصد دارد تا مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها را در یک شبکه به توسعه‌دهندگان ارائه دهد تا به کمک آن بتوانند سطح بالاتری از کنترل و سفارشی‌سازی را هنگام انتخاب راه‌حل مقیاس‌پذیری مناسب برای کاربردشان، در دسترس داشته باشند.

در نهایت این که، Polygon که قبلا به عنوان شبکه Matic شناخته می‌شد، چارچوبی آسان برای پروژه‌های بلاک چین جدید و موجود فراهم می‌کند تا بر روی اتریوم بدون مشکلات مقیاس‌پذیری ساخته شوند. با استفاده از Polygon، کاربران می توانند با هر برنامه غیرمتمرکز (DApp) بدون نگرانی در مورد ازدحام شبکه تعامل داشته باشند.

تغییر مسیر از متیک به پالیگان!

در تابستان 2023 توسعه‌دهندگان این پروژه تصمیم گرفتند تا نام آن را تغییر دهند. در واقع اضافه شدن ایده‌های مختلف به آن و ارتقای کمی و کیفی پروژه با تغییر نام متیک همراه بود. البته توکن این شبکه همچنان متیک ماند! متیک برای کارمزد تراکنش‌ها و توسعه بیشتر شبکه بلاکچینی پالیگان کاربردهای بسیار زیادی دارد و قطعا در آینده بیشتر در مورد آن خواهیم شنید. بنابراین، اگر قصد خرید و نگهداری ارز دیجیتال متیک را دارید، می‌توانید ابتدا آن را از یک صرافی ایرانی امن، مانند ایرانیکارت خریداری کنید و سپس در بهترین کیف پول آن یعنی کیف پول متامسک برای طولانی مدت نگهداری کنید.

بررسی کامل توکن شبکه پالیگان، متیک

در اینجا نگاهی به توکن اختصاصی شبکه پالیگان یعنی متیک می‌اندازیم. همان‌طور که اشاره شد، هر ساله چندین پروژه بزرگ متشکل از تیم‌های برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده نرم‌افزار تلاش خود را برای حل این مشکلات انجام می‌دهند و روش‌ها یا پلتفرم‌های مختلفی را معرفی و تست می‌کنند. پروژه ارز دیجیتال متیک سال ۲۰۱۷ به صورت ابتدایی معرفی و در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. این پروژه توسط صرافی معتبر بایننس معرفی شده و هدف اصلی آن برطرف کردن مشکلات اتریوم یعنی مقیاس‌پذیری و هزینه بالای تراکنش‌ها بود.

اگر بخواهیم بین پالیگان و اتریوم مقایسه‌ای انجام دهیم باید بگوییم پالیگان تا ۶۵۰۰ تراکنش را در هر ثانیه می‌تواند انجام دهد. البته تکمیل تراکنش آن طولانی‌تر و حدود ۶ دقیقه است. در حالی که اتریوم به صورت آنی تراکنش‌ها را تکمیل می‌کند. اما فقط 20 تراکنش در هر لحظه را تایید می‌کند.

پالیگان را می‌توان شبکه‌ای مجزا دانست که روی شبکه‌های دیگر قابل اجرا نیست. اما امکان انتقال دارایی‌ها از شبکه اتریوم به شبکه پولیگان با استفاده از تکنولوژی بریج (بریج امکان انتقال از شبکه اتریوم به پالیگان و برعکس را ممکن می‌سازد) وجود دارد. هزینه پایین‌تر، سرعت بالای تراکنش‌ها و امنیت بالا را می‌توان از مزایای استفاده از این بستر دانست.

هرچند که پالیگان یک شبکه مجزاست اما اصالتاً مبتنی بر اتریوم است و اگر برای اتریوم مشکلی ایجاد شود برای این شبکه نیز همان مشکل به وجود می‌آید. البته اخیرا توسعه‌دهندگان آن ادعا دارند در حال برطرف کردن این مشکل هستند. اما به طور کلی نمی‌توانند وابستگی شدید خود به اتریوم را انکار کنند.

البته لیست شدن در 20 ارز اول دنیای کریپتو کارنسی امیدواری‌ها را نسبت به متیک دوچندان می‌کند (مشاهده لیست برترین ارزهای دیجیتال از طریق https://www.iranicard.ir/crypto/ قابل دسترس است).

وضعیت فاندامنتال MATIC

Polygon به عنوان یک پلتفرم کلیدی در دنیای بازی Web3 شناخته شد. حتی با وجود اینکه بیشتر بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین بر اساس پروتکل‌های Layer-1 ساخته شده‌اند، پالیگان توانسته این چرخه را بشکند و طبق گزارش، میزبان اکثر بازی‌های جدید Web3 است و از شبکه بایننس چین پیشی گرفته است.

افزایش تعداد بازی‌های مبتنی بر پالیگان بدون شک باعث افزایش خرید پالیگان خواهد شد.

البته باید بدانید وضعیت فاندامنتال متیک مخصوصا بعد از جنگ اوکراین و جنگ فعلی در خاورمیانه کمی با نوسانات غیرقابل‌پیش‌بینی همراه شده است چرا که وابسته به کل بازار ارز دیجیتال است. اما از لحاظ تکنیکال و با توجه به نمودار weekly می‌توان گفت احتمال رشد آن در هفته‌های پیش رو بسیار زیاد است.

وضعیت تکنیکال MATIC

شیکه پالیگان

ارز دیجیتال متیک در تایم فریم هفتگی در نزدیکی یک مقاومت داینامیک قرار دارد. البته با بررسی شاخص rsi می‌توان دریافت که احتمالا این مقاومت شکسته خواهد شد. چرا که شاخص قدرت نسبی بالاتر از سطح ۵۰ قرار گرفته است. اندیکاتور مکدی نیز rsi را تایید می‌کند و برای متیک روند صعودی را پیش بینی می‌کند. احتمالا متیک در اولین گام به ۱.۶۰ دلار برسد.

پالیگان جایگزین اتریوم

آیا می‌توان به آینده متیک امیدوار بود؟

مانند هر مقاله آموزشی دیگری، این راهنما نیز به معنی سیگنال‌دهی نیست و صرفا یک بررسی است. با این حال، با توجه به دامنه گسترده پروژه Polygon، اعلامیه‌های مشارکت مداوم و پیشرفت‌های رمزنگاری، به نظر می‌رسد که این شبکه عملکرد فوق العاده‌ای دارد. چند شرکت بزرگ بین‌المللی از جمله شرکت Steadview Capital ، شرکت Sino Global Capital و شرکت Celsius Network ارز دیجیتال متیک را پذیرفته‌اند و با استفاده از آن تبادلات مالی و تجاری دارند. همین نکته می‌تواند یک چراغ سبز باشد تا دریابیم آینده این ارز دیجیتال می‌توان روشن باشد.

در هر صورت، تا زمانی که اتریوم 2.0 به طور کامل راه‌اندازی نشود، تشخیص اینکه پروژه Polygon تا چه حد می‌تواند سودده باشد دشوار خواهد بود. اما، با پیشرفت این پروژه، پتانسیل واقعی برای افزایش ارزش بازار وجود دارد. در مقایسه با رقبای خود، Polygon به وضوح به عنوان یک راه حل لایه 2 قابل محاسبه است و حتی با وجود نوظهور بودن به نظر می‌رسد که امیدوارکننده‌ترین فناوری برای مقیاس‌سازی موفقیت‌آمیز اتریوم باشد.

نتیجه‌گیری

ارزهای معتبر و لیست شده در صرافی‌های بزرگ قطعا ارزش سرمایه‌گذاری دارند. فقط باید روی آن‌هایی سرمایه‌گذاری کرد که شواهد از رشد کوتاه‌مدت یا میان‌مدت آن‌ها حکایت داشته باشد. در این مقاله به بررسی عمیق شبکه پالیگان و توکن اختصاصی متیک پرداختیم و دریافتیم که متیک جزو همان ارزهایی هستند که می‌توان به‌عنوان ارزهای آینده دار از آن‌ها نام برد. مسیری که این ارز فقط در عرض 4 سال طی کرده نشان می‌دهد بازهم امکان رشد و ارتقا برای آن در لیست برترین ارزها را می‌توان متصور شد. در صرافی ایرانیکارت به‌راحتی می‌توان ارز دیجیتال متیک را خرید و فروش کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد