hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > افت شدید تحصیلی و رفتارهای پرخطر، مشکلات دانش‌آموزان بعد از سوق یافتن به سوی موادمخدر

افت شدید تحصیلی و رفتارهای پرخطر، مشکلات دانش‌آموزان بعد از سوق یافتن به سوی موادمخدر

​مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افت عملکرد تحصیلی و ترک تحصیل را از جمله مشکلات دانش‌آموزان، بعد از سوق یافتن به سمت مواد مخدر عنوان کرد.

به گزارش شبکه شرق، علیرضا کریمیان در افتتاحیه نمایشگاه عمومی «یاریگران زندگی» اظهار کرد: امروز در تمام جوامع بشری گرایش به مواد اعتیادآور یکی از چالش‌های جدی است چراکه پیامدهای منفی زیادی به بار می آورد.

وی ادامه داد: زمانی که افراد جامعه به سمت مصرف مواد اعتیادآور سوق پیدا می‌کنند در سطوح مختلف هزینه‌های سنگینی تحمیل می‌شود؛ صرفا هزینه نیست بلکه مشکلات و مسائل شدید و خاصی هم شامل مشکلات جسمانی، روانی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و انواع بزهکاریها تحمیل می‌کند. این هزینه‌ها و مشکلات برای قشر نوجوان و جوان به مراتب بیشتر و شدیدتر است.

کریمیان افزود: وقتی نوجوان و جوان به سمت مصرف مواد اعتیادآور سوق می‌یابد از دو منظر بیشتر مورد آسیب است اول اینکه دوران رشد خودش را کامل طی نکرده است. نکته دیگر این است که این جوانان و نوجوانان هنوز مهارت مراقبت از خود را به صورت کامل یاد نگرفته‌اند و به همین دلایل بیشترین آسیب برای این قشر است. 

وی با اشاره به مشکلات این بچه‌ها بعد از سوق یافتن به سمت مواد مخدر، گفت: این بچه‌ها به شدت دچار افت عملکرد تحصیلی می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران یادآور شد: مشکل دیگر ترک تحصیل است. امروز بسیاری از جامعه تارک تحصیل ما از بچه هایی هستند که به سمت مصرف مواد اعتیادآور سوق پیدا کرده‌اند، اما در ادامه مشکلات عدیده‌ای به خاطر ترک تحصیل برایشان متصوریم. درگیری دانش آموز سوق یافته به مواد اعتیادآور با سایر دانش آموزان و کادر مدرسه و مشکلات اخلاقی، مشکل دیگر آنهاست. همچنین گرایش به سمت سایر رفتارهای پرخطر، آسیب به خود و دیگران، از دیگر رفتارهای پرخطری است که دانش آموزان درگیر با مواد مخدر آن را تجربه می‌کنند.

وی با طرح این پرسش که چرا کودکان و نوجوانان به سمت مصرف مواد اعتیادآور گرایش می‌یابند؟، به این پرسش اینگونه پاسخ داد: اول، مشکلات فردی است. گاها مشکلات فردی مقدمه سوق و گرایش به سمت مصرف مواد اعتیادآور است. عامل دوم مشکلات خانوادگی است. نکته دیگر نداشتن مهارتهای فرزند پروری والدین است.

وی دلیل دیگر را مشکلات اجتماعی عنوان کرد و افزود: اینکه مواد اعتیادآور در دسترس باشد، معضل اجتماعی است. عامل چهارم به مشکلات مربوط به همسالان بازمی‌گردد؛ دوره نوجوانی و جوانی را همه ما تجربه کرده‌ایم. در این دوره گرایش به گروه و همسالان هنجاری است که اگر از آن خوب استفاده نکنیم می‌تواند به آسیب تبدیل شود.

وی ادامه داد: نوجوانان و جوانان در این سن به گروه همسالان به شدت گرایش پیدا می‌کنند و معمولا به اعضای گروه به شدت وفادار و رازدارند لذا باید از این ویژگی نهایت استفاده را ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود این را هم گفت که در آموزش و پرورش با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر ۹ طرح و برنامه از جمله تهیه و توزیع و انتشار محتوای آموزشی، کانون یاریگران زندگی، تربیت مربی، پیشگیری از اعتیاد والدین و... را در دست داریم.

 

منبع: sharghdaily-905783

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد