hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصاویر) مقبرۀ 2500 ساله‌ای که پر از طلسم برای دفع «مارهای سمی» است

(تصاویر) مقبرۀ 2500 ساله‌ای که پر از طلسم برای دفع «مارهای سمی» است

یک مقبره متعلق مصر باستان در جنوب قاهره کشف شده که پر از طلسم‌های جادویی برای محافظت از مردگان در برابر نیش مار است.

فرادید| مصرشناسان، مقبره‌ای ۲۵۰۰ساله را در جنوب قاهره کشف کردند که حاوی جملات جادویی متعددی برای دفع مارگزیدگی است. 

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان گفته‌اند ورودی مقبره با عباراتی پوشانده شده بود که هدفشان هم دفع مارگزیدگی بوده و هم جذب مارها به عنوان محافظ مقبره. 

572bba0f150022e2f4f62e003e6f2b74

اتاقک مقبره و تابوت

میروسلاو بارتا، مدیر تحقیقات مؤسسه مصرشناسی جمهوری چک در ابوصیر گفته است: «چنین تاکید شدیدی بر طلسم مارها احتمالاً حاصل انتخاب خود صاحب مقبره بوده است، چون هیچ مورد مشابهی با تاکید بیش از حد به این طلسم‌ها یافت نشده است». 

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد مارهای سمی در مصر باستان بیشتر از اکنون رایج بودند. بارتا می‌گوید باستان‌شناسان اغلب مقبره‌هایی را در مصر پیدا می‌کنند که برخی از این جملات جادویی یا آپوتروپیک علیه مارگزیدگی دارند، اما این تعداد که در این مقبره یافت شده، بی‌سابقه است. 

1

عکسی از قسمت بالای مقبره

ناحیۀ ابوصیر تعداد زیادی مقبره و چندین هرم دارد. این مقبره خاص متعلق به مردی به نام Džehutiemhat بوده، یک کاتب سلطنتی که حدود ۲۵۰۰ سال پیش، زمانی که ایرانیان باستان مصر را کنترل می‌کردند، می‌زیسته است. 

بخش زیادی از مقبره Džehutiemhat در دوران باستان سرقت شده اما تابوت او همراه با بقایای جزئی اسکلت هنوز وجود دارد. تجزیه و تحلیل این بقایا نشان داد Džehutiemhat هنگام فوت، حدوداً ۲۵ساله بوده و از بیماری شدید پوکی استخوان رنج می‌برده، وضعیتی که موجب ضعیف شدن و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود. 

بارتا می‌گوید: «به نظر می‌رسد این بخشی از تنظیمات DNA اوست چون [پوکی استخوان] معمولاً در سنین بالاتر رخ می‌دهد». 

main

دیوار اتاقک و روی تابوت پر از طلسم‌های مکتوب برای محافظت از متوفی است

افراد دیگری که در مقبره‌های مجاور دفن شدند نیز از پوکی استخوان رنج بردند، پس شاید آن‌ها اعضای خانواده Džehutiemhat بوده‌اند. 

تابوت Džehutiemhat حاوی تعدادی متن و حکاکی نیز هست. درپوش تابوت او حاوی چیزی است که دانشمندان امروزی آن را فصل ۱۷۸ کتاب مردگان می‌نامند. 

کتاب مردگان مجموعه‌ای از طلسم‌هاست که به متوفی کمک می‌کند تا در دنیای اموات سیر کند. دانشگاه کالج لندن در وب‌سایت خود اشاره کرد که این فصل خاص از کتاب مردگان حاوی دستورالعمل‌ها و طلسم‌هایی است که مربوط به وضعیت بدنی جسد است. این تابوت دارای حکاکی‌هایی از خدایان مصری نیز هست، از جمله خدای سر قوچ Banebdjedet و خدای خورشید Re. 

حفاری در محل و تجزیه و تحلیل بقایا ادامه دارد.

مترجم : زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-161587

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد