hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > چگونه از خطرات باکتریایی مرغ خام دوری کنیم؟

چگونه از خطرات باکتریایی مرغ خام دوری کنیم؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مرغ خام باکتری‌های زنده بی‌شماری دارد که در صورت تماس با پوست و رعایت نکردن بهداشت بعد از پاک کردن مرغ‌ها می‌تواند برای سلامت بسیار مضر باشد.

نگهداری ایمن مرغ خام برای جلوگیری از گسترش باکتری‌های مضر مانند سالمونلا و کمپیلوباکتر ضروری است.

به گزارش اعتمادآنلاین،‌ در اینجا برای جلوگیری از آلودگی باکتریایی هنگام تمیز کردن مرغ اقداماتی را بررسی و برای شما دسته‌بندی کرده‌ایم:

1. شستن دست‌ها: قبل و بعد از دست زدن به مرغ خام دست‌های خود را کاملاً با آب و صابون بشویید.

2. از تخته‌های برش جداگانه استفاده کنید: از تخته‌گوشت اختصاصی برای مرغ خام استفاده کنید. از استفاده از همان تخته برای سبزیجات یا سایر غذاها خودداری کنید.

3. جداسازی منطقه آماده‌سازی: مرغ خام را از سایر غذاها، ظروف و سطوح دور نگه دارید تا از آلودگی متقابل جلوگیری شود.

4. اجتناب از آبکشی: مرغ خام را زیر آب جاری نشویید. این در واقع می‌تواند باکتری‌ها را از طریق پاشش پخش کند. می‌توانید ظرفی را پر از آب کنید و مرغ‌ها را درون آن قرار دهید و سپس بسته‌بندی کنید، یا بعد از فریز کردن و خارج کردن مرغ از فریزر قبل از هر بار استفاده آن را آبکشی کنید‌.

5. سرد نگه دارید: مرغ منجمد را در یخچال آب کنید نه روی پیشخوان. باکتری‌ها در دمای اتاق به‌سرعت تکثیر می‌شوند.

6. از دستکش استفاده کنید: هنگام کار با مرغ خام از دستکش یک‌بارمصرف استفاده کنید. هنگام انجام کارهای دیگر دستکش را عوض کنید.

7. از ظروف تمیز استفاده کنید: برای نگهداری مرغ از ظروف تمیز استفاده کنید و از همان ظروف برای غذای پخته استفاده نکنید مگر اینکه شسته شده باشد.

8. بسته‌بندی را  با احتیاط دور بیندازید: بسته‌بندی مرغ را قبل از گذاشتن در سطل زباله در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا از چکه کردن آن جلوگیری شود.

9. تماس را به حداقل برسانید: از دست زدن غیرضروری مرغ خودداری کنید. تا حد امکان از انبر یا ظروف استفاده کنید.

10. به طور کامل بپزید: پختن مرغ در دمای داخلی مناسب (165 درجه فارنهایت یا 74 درجه سانتی‌گراد) باکتری‌ها را از بین می‌برد. برای بررسی از دماسنج مواد غذایی استفاده کنید.

11. از دستمال کاغذی استفاده کنید: برای خشک کردن مرغ به جای حوله‌های پارچه‌ای از دستمال کاغذی استفاده کنید که می‌تواند باکتری‌ها را در خود جای دهد.

12. تمیز کردن و ضدعفونی کردن: تمام سطوح، تخته‌های برش، ظروف و دستان خود را پس از دست زدن به مرغ خام با آب گرم و صابون تمیز کنید.

13. نگهداری: مرغ خام را در یک ظرف ضد نشت در قفسه پایینی یخچال نگهداری کنید تا روی سایر غذاها چکه نکند. اجازه ندهید آب مرغ با سایر غذاها، به خصوص آنهایی که پخته نمی‌شوند، تماس پیدا کند.

14. به‌سرعت بپزید: مرغ را در اسرع وقت پس از تمیز کردن بپزید تا رشد باکتری به حداقل برسد.

15. با حیوانات خانگی احتیاط کنید: حیوانات خانگی را از مرغ خام و سطوحی که مرغ رویشان قرار گرفته دور نگه دارید تا از پخش باکتری جلوگیری کنید.

16. به دیگران آموزش دهید: به اعضای خانواده و کسانی که در آشپزخانه کمک می‌کنند روش‌های ایمن نگهداری مرغ را آموزش دهید.

17. پاک‌سازی فوری: سطوح و ظروفی را که با مرغ خام تماس پیدا کرده‌اند بلافاصله پاک کنید.

با پیروی از این روش‌ها، می‌توانید خطر آلودگی باکتریایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و اطمینان حاصل کنید که شما و عزیزان‌تان می‌توانید از غذاهای مرغ آماده‌شده با خیال راحت لذت ببرید.

 

منبع: etemadonline-629539

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد