به گزارش اکوایران کاهش مستمر عرضه پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی باعث شد تا متقاضیان این محصولات در چهارمین هفته از آبان ماه برای کسب سهم از عرضه‌های آن به رقابت سنگین قیمتی روی آوردند؛ به‌نحوی که این 2 گروه کالایی با رقابت قیمتی 40 تا 130 درصدی معامله شدند. درحالی متقاضیان پلی‌پروپیلن‌ها برای کسب سهم از عرضه‌ها به رقابت سنگین قیمتی روی آوردند که محصولاتی نظیر پلی‌استایرن‌ها در نرخ پایه معامله شدند.  

ظرف روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هر رفته، رینگ پلیمرها در بازار فیزیکی بورس کالا میزبان عرضه محصولات مهم پلیمری است و عمده معاملات محصولات پلیمری در این روزها انجام می‌شود. ظرف روز دوشنبه و سه‌شنبه 22 و 23 آبان ماه بالغ بر 102 هزار تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالا عرضه شد، برای این حجم محصول تقاضایی بالغ بر 127 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 83 هزار و 643 تن محصول از این بازار انجامید؛ به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ پلیمرها به 82 درصد رسید.

سقوط عرضه به کف نرخ 2 ساله

بررسی داده‌های معاملاتی رینگ پلیمرها ظرف هفته چهارم آبان ماه از آن حکایت دارد که 100 درصد عرضه پلی‌پروپیلن شیمیایی معامله شده است. ظرف چهارمین هفته از آبان ماه امسال بالغ بر هزار و 785 تن پلی‌روپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ این رقم کمترین حجم عرضه این محصول ظرف 2 سال اخیر بود. همچنین در حالی ظرف چهارمین هفته از آبان ماه تنها هزار و 785 تن پلی‌روپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی عرضه شد که میانگین هفتگی عرضه این محصولات در سال جاری برابر 3 هزار و 635 تن بوده است. بررسی روند عرضه این محول در بازه 2 سال اخیر از کاهش محسوس عرضه در بازه بلندمدت حکایت دارد. این کاهش حجم عرضه باعث رقابت سنگین متقاضیان این محصول برای کسب سهم از آن شده است. در این شرایط سقوط عرضه به کف میزان بازه 2 سال باعث شد تا متقاضیان این محصول دست به رقابت سنگین قیمتی زده به‌نحوی که برای پلی پروپیلن شیمیایی EP440L پتروشیمی جم رقابت 133 درصدی نیز ثبت شد.

البته پیش از تغییر نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی، رقابت‌‌‌های بیش از ۱۵۰درصدی نیز میان متقاضیان این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالا به ثبت رسیده بود. البته بخش قابل‌توجهی از این رقابت با توجه به فاصله میان نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه و نرخ تسعیر حواله ارز و بهای ارز در بازار آزاد قابل توجیه بود.

در شرایط کنونی نیز نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی و نرخ ارز در بازار آزاد فاصله ۳۷درصدی دارد، بنابراین بخشی از رقابت در رینگ پلیمرها با این فاصله قیمتی و با استناد به انتظارات تورمی خریداران قابل توجیه است، اما رقابت‌های هفته‌های اخیر در رینگ پلی‌پروپیلن شیمیایی و نساجی به عدم توازن در زنجیره ارزش این محصولات بازمی‌گردد.

توسعه نامتوازن گریبان صنایع تکمیلی را گرفت

درحالی پلی‌پروپیلن شیمیایی و نساجی با رقابت سنگین قیمتی معامله شد که بخش عمده‌ای از محصولات پلیمری نظیر انواع پلی‌استایرن و  پلی استایرن در نرخ پایه معامله شد و برخی محصولات نیز بدون مشتری ماند.  

نبود ‌توسعه متوازن در زنجیره ارزش پتروشیمی‌‌‌ها عامل اصلی رقابت سنگین متقاضیان برای برخی محصولات و عدم فروش برخی دیگر از کالاهاست. این توسعه نامتوازن باعث می‌شود تا برخی صنایع تکمیلی کشور با چالش مهم تامین مواد اولیه مواجه شوند و برای تامین این مواد چاره‌‌‌ای جز رقابت قیمتی نداشته باشند. در حالی که توسعه زنجیره ارزش در بخش بالادست راهکار اصلی رفع این چالش است، بهره‌‌‌گرفتن از شیوه‌‌‌های متنوع مدیریت بازار نظیر اعمال سهمیه در خرید و برقراری عرضه تلفیقی در زمان کاهش تولید داخل به دلیل اورهال می‌‌‌تواند بخشی از التهابات کنونی در این بخش را رفع کند.