hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > دانشمندان: کاهش وزن، مغز را حداقل ۹ ماه جوان‌تر می‌کند

دانشمندان: کاهش وزن، مغز را حداقل ۹ ماه جوان‌تر می‌کند

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که با رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌توان با هر ۱ درصد کاهش وزن، مغز را ۹ ماه جوان کرد.

انتخاب رژیم غذایی غنی از سبزیجات تازه و غذاهای فراوری‌شده اندک می‌تواند آثاری شگفت‌انگیز روی فرایند پیرشدن مغز بگذارد. طبق نتایج یک پژوهش جدید، به‌نظر می‌رسد که رژیم غذایی متشکل از سبزیجات، غذای دریایی و غلات کامل تنها با ۱ درصد کاهش وزن، علائم پیرشدن سریع مغز را – که یکی از عواقب متداول چاقی است بهبود می‌دهد.

بررسی اسکن مغزی شرکت‌کنندگان این پژوهش پس از ۱۸ ماه نشان داد که سن مغز آن‌ها تقریباً 9 ماه جوان‌تر از تخمین‌های سن شناسنامه‌ای آن‌ها بود. اصطلاحاً اگر شما حس کنید که جوان‌تر یا پیرتر از سال‌هایی هستید که زندگی کرده‌اید، سن زیستی و سن شناسنامه‌ای شما متفاوت هستند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سن زیستی چیزی بیش از یک احساس است. یکی از علائم سن زیستی را می‌توان در DNA افراد پیدا کرد. حالا طبق این پژوهش جدید، می‌دانیم که می‌توانیم آثار این سن را در کاهش اتصالات مغزی نیز مشاهده کنیم.

مقابله با پیرشدن مغز

پژوهش‌هایی در گذشته نشان داده بودند که می‌توان پیری زیستی ناشی از استرس را معکوس کرد. حالا با این پژوهش جدید می‌دانیم که بهبود رژیم غذایی یکی از ساده‌ترین راه‌های بهبود شرایط جسمانی است – و این ربطی به سن شناسنامه‌ای ندارد.

در این مطالعه، پژوهشگران از مغز ۱۰۲ شرکت‌کننده یک مطالعه بالینی عکس‌برداری کردند. اسکن‌های مغزی یک بار پیش از آزمایش و یک بار دیگر ۱۸ ماه بعد تهیه شدند. تست‌های مکمل نیز عبارت بودند از عملکرد کبد، سطح کلسترول و وزن بدن.

گروه‌ها سه رژیم غذایی متفاوت را مصرف کردند: یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای با مغزهای بسیار و مرغ به‌جای گوشت قرمز، یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای با چیزهای اضافه‌ای مانند چای سبز و یک رژیم براساس دستورالعمل‌های تغذیه‌ای.

تخمین سن مغزی براساس الگوریتمی انجام شد که با اسکن‌های مغزی یک گروه ۳۰۰ نفری متفاوت تمرین داده شده بود. این مدل می‌توانست با دقت سن افراد را براساس اتصالات مغزی آن‌ها اندازه‌گیری کند.

به‌طور میانگین، افراد آزمایش حدود ۲٫۳ کیلوگرم وزن کم کردند. پژوهشگران دریافتند که برای هر ۱ درصد کاهش وزن، مغز شرکت‌کنندگان 9 ماه جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای آن‌ها به‌نظر می‌رسید.

اینکه آیا تغییر در اتصالات مغزی باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود یا خیر، هنوز مشخص نیست. درواقع مغز شبکه‌ای پیچیده از اتصالات منعطف است که به‌تازگی شروع به نقشه‌برداری آن کرده‌ایم.

علائم کندی پیرشدن مغز با سطوح پایین چربی کبد و بهبود پروفیل لیپید مرتبط بودند. اما این احتمال وجود دارد که این تغییرات سطحی یا کوتاه‌مدت باشند. همچنین باید ذکر کرد که افراد شرکت‌کننده به‌عنوان بخشی از آزمایش، کارت عضویت رایگان در باشگاه ورزشی دریافت کردند. یعنی ورزش نیز یکی از عوامل مؤثر در آزمایش بود.

منبع: دیجیاتو

منبع: faradeed-161093

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد