به گزارش اکوایران، دولت‌ها برای حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور باید در جهت ایجاد محیط مناسب برای سرمایه‌گذاران تلاش کنند. این محیط مناسب در نهایت منجر به ایجاد فضای مناسبی برای رشد اقتصادی و توسعه را فراهم می‌کند. ایجاد محیط مناسب برای سرمایه‌گذاران تحت عنوان امنیت سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود.

با توجه به اهمیت امنیت سرمایه‌گذاری در محیط اقتصادی کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس اقدام به ارائه شاخص «امنیت سرمایه‌گذاری» کرده است. این شاخص از ۳۸ مولفه تشکیل شده است که نشان می‌دهد وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در کشور چگونه است. این شاخص عددی بین صفر و ۱۰ به خود می‌گیرد. هرچه این عدد به صفر نزدیک‌تر باشد به معنای بهبود وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در کشور است.

این شاخص به تفکیک استان‌ها نیز منتشر می‌شود که نشان‌دهنده وضعیت استان‌های کشور در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری است.

آمارهای شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در استان‌ها نشان می‌دهد هرمزگان نسبت به دیگر استان‌های کشور دارای مناسب‌ترین وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری  و چهارمحال و بختیاری دارای نامناسب‌ترین وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در بهار ۱۴۰۲ است. 

آیا زمستان سرمایه‌گذاری کشور به پایان می‌رسد؟

آمارهای شاخص امنیت سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد این شاخص در بهار ۱۴۰۲ نسبت به زمستان ۱۴۰۱ بهبود داشته است. بر این اساس شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در زمستان سال گذشته ۶.۱ بوده که با ۰.۳۷  واحد کاهش به ۵.۷۳ در بهار امسال رسیده است. با این وجود نمی‌توان گفت امنیت سرمایه‌گذاری در کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد. 

020819

وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در استان‌های کشور

آمارهای شاخص امنیت سرمایه‌گذاری استان‌ها در بهار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد این شاخص در تمامی استان‌ها نسبت به زمستان ۱۴۰۱ بهبود داشته است. بیشترین میزان بهبود در این شاخص مربوط به استان کرمانشاه با ۰.۷۴ واحد بوده که در بهار امسال شاخص امنیت سرمایه‌گذاری آن به ۵.۶۶ رسیده است. در سوی دیگر بوشهر کمترین میزان بهبود را در این شاخص تجربه کرده است. شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در استان بوشهر به اندازه ۰.۰۶ واحد کاهش یافته و در سطح ۵.۷۸ قرار گرفته است.

در میان استان‌های کشور هرمزگان بهترین عملکرد را در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار ۱۴۰۲ ارائه کرده است. این شاخص در زمستان سال گذشته ۵.۵۴ بوده که با ۰.۴۴ واحد کاهش به ۵.۱ در بهار امسال رسیده است. در سمت دیگر استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این استان با شاخص امنیت ۶.۱۷ در بهار سال جاری بدترین وضعیت سرمایه‌گذاری را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.