hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصویر) اینجا بزرگترین «موزۀ مار» در تمام دنیاست

(تصویر) اینجا بزرگترین «موزۀ مار» در تمام دنیاست

دانشگاه میشیگان به عنوان خانه بزرگ‌ترین کلکسیون مار‌ها در جهان شناخته می‌شود. این کلکسیون در حقیقت گنجینه‌ای برای کسب اطلاعات بسیار متنوع دربارۀ حیات وحش و نحوۀ بقا یا انقراض گونه‌های مختلف جانوری است.

دانشگاه ایالتی اورگان اخیراً ۴۵۰۰۰ نمونه از خزندگان و دوزیستان را به موزه جانورشناسی UM هدیه داده است. بیش از ۳۰۰۰۰ مورد از این خزندگان مار بودند که کلکسیون تحقیقاتی این دانشگاه را تقریباً دو برابر کردند. این کلکسیون برای عموم آزاد نیست، اما در دسترس دانشمندان سراسر جهان است. 

به گزارش فرادید، این موزه یک موزه سنتی غبارآلود نیست. متصدیان، صد‌ها شیشۀ پر از مار و سمندر در الکل و نمونه‌های بافت منجمد را کاملا «فعال و سرزنده» توصیف می‌کنند. دان رابوسکی، متصدی موزه و زیست‌شناس تکاملی، می‌گوید: «این نمونه‌ها یک کپسول زمان بیولوژیکی هستند و محققان می‌توانند از آن برای درک ژنتیک و بیماری‌های جمعیت‌های حیوانات دهه‌های پیش استفاده کنند. چرا باید به این موضوع اهمیت دهیم؟ خوب، اگر بخواهیم بفهمیم اوضاع در طول زمان چگونه تغییر کرده است، مثلآً نحوه انتشار بیماری‌ها در جمعیت حیوانات، یکی از مهم‌ترین نوع داده‌ها همین کپسول‌های زمانی بیولوژیکی است».

موزۀ مار

فکر نکنید این کلکسیون یک انبار کلیشه‌ای شبیه موزه‌ها است. این کلکسیون در واقع بیشتر شبیه یک ابزار علمی غول‌پیکر مانند تلسکوپ یا یک شتاب دهنده ذرات است.

برای علم پزشکی، ما معمولاً از موش‌های آزمایشگاهی سنتی برای یافتن پاسخ پرسش‌ها استفاده می‌کنیم، اما در دنیای بیرون از آزمایشگاه و در طبیعت، چیز‌هایی که می‌توانیم از حیوانات آزمایشگاهی یاد بگیریم، لزوماً کاربردی ندارند. داشتن این کلکسیون مار به محققان این امکان را می‌دهد که به برخی پرسش‌های بزرگ در مورد چرایی شکل‌گیری حیات آنگونه که هست، چگونگی سازگاری حیوانات با شرایط جدید، نحوه شکل‌گیری گونه‌های جدید حیوانات، چرایی خوب زیستن مار‌ها و دلیل موفقیت‌شان به رغم نداشتن پا پاسخ دهند.

این کلکسیون نشان‌دهنده یک عمر کار دو استاد تازه بازنشسته ایالت اورگان است.

منبع: fararu-681061

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد