hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > گام دوم حضور

گام دوم حضور

دور دوم ثبت‌نام داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که از ۲۷ مهر آغازشده بود چهارشنبه ۳ آبان ماه به پایان رسید. ثبت‌نامی که متفاوت از دوره‌های گذشته و بر مبنای قانون جدید انتخابات انجام شد و بر اساس طبق اعلام ستاد انتخابات کشور در مرحله پیش ثبت‌نام، ۴۸۸۴۷ نفر نام‌نویسی کرده بودند

دور دوم ثبت‌نام داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که از ۲۷ مهر آغازشده بود چهارشنبه ۳ آبان ماه به پایان رسید. ثبت‌نامی که متفاوت از دوره‌های گذشته و بر مبنای قانون جدید انتخابات انجام شد و بر اساس طبق اعلام ستاد انتخابات کشور در مرحله پیش ثبت‌نام، ۴۸۸۴۷ نفر نام‌نویسی کرده بودند که بعد از بررسی مدارک، مدارک ۳۸ هزار و ۸۶۹ نفر از مرحله تائید اولی و صحت‌سنجی مدارک و مستندات عبور کرده بودند و درنهایت ۲۴۸۲۹ نفر ثبت‌نام خود برای حضور در انتخابات مجلس را نهایی کردند که در مقایسه با ثبت‌نام کنندگان دوره یازدهم مجلس در سال ۱۳۹۸ که بنابر آمار رسمی وزارت کشور ۱۶۱۴۵ نفر بوده است، ۸۶۸۴ نفر افزایش داشته است. بنا به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور، طبق جدول زمان‌بندی انتخابات، بررسی صلاحیت‌ها در مراجع پنج‌گانه از همان روز ۲۷ مهرماه که آغاز نام‌نویسی بود شروع‌شده و بعد از ارسال نتایج به هیئت‌های اجرایی، این هیئت‌ها از ۴ آبان الی ۱۸ آبان به بررسی صلاحیت‌ها می‌پردازند و دیگر فرآیندهای اجرایی انتخابات شکل خواهد گرفت. بر همین اساس ۱۲۱۸ هیئت اجرایی در سراسر کشور شکل‌گرفته و فرمانداری‌ها در کل کشور در راستای این جدول با هماهنگی با مجموعه‌ی شورای نگهبان کار را به‌پیش می‌برند.
اما قانون جدید انتخابات مجلس در مرحله ثبت‌نام چه تفاوت‌هایی ایجاد کرد؟ بر اساس قانون جدید مرحله پیش ثبت‌نام به پروسه ثبت‌نام داوطلبان اضافه شد. به این نحو که وزارت کشور از 70 تا حداکثر 100 روز قبل از شروع ثبت‌نام الکترونیکی دستور شروع فرایند انتخابات را صادر کرد و داوطلبان ظرف مدت 7 روز مدارک خود را تحویل دادند تا دستگاه‌های ذی‌ربط استعلامات مربوطه را انجام دهند.
وزارت علوم و فناوری مدارک تحصیلی را بررسی نمود، سازمان امور استخدامی استعفای افراد را تائید کرد و دادستانی کل سوابق قضایی افراد را استعلام کرد.
اگرچه نقدهایی به قانون جدید واردشده است اما طرفداران قانون جدید می‌گویند با انجام مرحله پیش ثبت‌نام، اشکالات در مدارک و سوابق قضایی پیش از ثبت‌نام اصلی بررسی‌شده و به داوطلب گفته‌شده که بر اساس این اشکالات ثبت‌نام اصلی را انجام ندهد این امر باعث می‌شود فرد مذبور مهر رد صلاحیت نخورد و برای حضور در پست‌های دیگر به مشکل نخورد. از سوی دیگر با این اقدام از ازدحام در روز ثبت‌نام اصلی و رد صلاحیت‌های گسترده به دلیل نواقص مدارک و سوابق جلوگیری شده است. به هر ترتیب بر اساس آمار نهایی اعلام‌شده از سوی ستاد انتخابات ۲۴۸۲۹ نفر ثبت‌نام خود برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم را نهایی کرده‌اند و باید منتظر بررسی صلاحیتشان از سوی هیئت‌های اجرایی و شورای نگهبان باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد