hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > 50 درصد سالمندان پوکی استخوان دارند؛ 4 عامل مهم پوکی استخوان چیست؟

50 درصد سالمندان پوکی استخوان دارند؛ 4 عامل مهم پوکی استخوان چیست؟

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت 50 درصد از سالمندان کشور با پوکی استخوان درگیر هستند و طرح غربالگری رایگان پوکی استخوان بانوان بالای 50 سال در حال اجرا است.

کوروش اعتماد مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: 50 درصد از سالمندان دچار پوکی استخوان هستند.

به گزارش ایسنا، کوروش اعتماد درباره وضعیت بروز پوکی استخوان در کشور، تصریح کرد: بر اساس آخرین مطالعه صورت گرفته با توجه به افزایش بروز سالمندی در کشور، بروز موارد پوکی استخوان رو به افزایش است. به طور مثال ۵۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال کشور دچار پوکی استخوان هستند.

او پوکی استخوان را عاملی برای افزایش احتمال شکستگی استخوان (استئوپروز) خواند و ادامه داد: این عارضه به دلیل وجود ۴ عامل خطر مشترک در بیماری‌های غیرواگیر که شامل فعالیت فیزیکی پایین، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و مصرف الکل است روندی رو به افزایش دارد.

اعتماد به اقدامات وزارت بهداشت در راستای کنترل پوکی استخوان و سایر عوارض آن اشاره کرد و گفت: یک برنامه مطالعاتی در چند دانشگاه علوم پزشکی با اولویت ویژه دانشگاه علوم پزشکی همدان با غربالگری حدود ۲ هزار خانم بالای ۵۰ سال در دست اقدام داریم.

او تاکید کرد: در این طرح قصد داریم تا در زنان بالای ۵۰ سال ارزیابی و غربالگری اولیه ابتلا به پوکی استخوان به شکل رایگان را انجام دهیم که بر این اساس مبتلایان به پوکی استخوان شناخته شده و در صورت نیاز مداخلات درمانی برای آنها آغاز شود تا عوارض ناشی از این بیماری غیرواگیر کاهش یابد. در صورتی که نتایج این طرح موفقیت آمیز باشد، طرح به کل کشور تسری خواهد یافت.

او با اشاره به کمبود ویتامین D در میان افراد جامعه،‌ گفت: ناکافی بودن میزان این ویتامین در سطح جامعه بویژه در خانم‌ها بسیار بالا است به شکلی که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد زنان مبتلا به کمبود ویتامین D هستند و همین موضوع هم عاملی برای افزایش پوکی استخوان است.

وی در پایان اضافه کرد: یکی از معضلات بیماری پوکی استخوان، شکستگی مفاصل بزرگ مثل لگن و زانو است که گاهی باعث عوارض و هزینه زیاد و متاسفانه بعضا تکرار عوارض و فوت فرد می‌شود.

منبع: etemadonline-638465

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد