به گزارش اکوایران صنایع دارویی فعال در بورس از 4 زیرگروه "شربت و سوسپانسیون"،" قرص و کپسول"، "فرآورده‌های تزریقی" و "سایر داروها" تشکیل شده است. داده‌ها نشان می‌دهد که شاخص تولید در کوتاه مدت و بازه یک ماهه افت داشته اما در بلند مدت به طور میانگین بیش از 8 درصد رشد داشته است.

 این درحالیست که داده‌های شاخص فروش این صنعت چه در بررسی ماهانه و چه در بررسی نقطه‌به‌نقطه، رشد قابل توجهی را نمایان می‌سازد. 

020806

بررسی ماهانه شاخص تولید و فروش محصولات صنایع دارویی

بر اساس داده‌های مرکز پژوهش‌ها شاخص تولید و فروش محصولات دارویی تخمین زده شده است. این شاخص که به صورت ماهانه منتشر می‌شود همبستگی نسبتا مناسبی با آمارهای رسمی منتشر شده از مرکز آمار و بانک مرکزی نیز دارد. 

طبق داده‌های شرکت‌های بورسی فعال در صنعت داروسازی، در شهریور 1402 شاخص تولید نسبت به ماه گذشته در تمامی زیربخش‌های دارویی کاهش پیدا کرده اما شاخص فروش آنان بجز زیربخش "فرآورده‌های تزریقی" رشد یافته است. 

وضعیت شاخص تولید و فروش محصولات دارویی در شهریور 1402 نسبت به شهریور سال گذشته

در بررسی شاخص تولید محصولات دارویی در شهریور سال جاری نسبت به ماه مشابه در 1401 نیز مشاهده می‌شود که تمامی زیرگروه‌ها با رشد شاخص فروش روبه‌رو شده‌اند. این موضوع خصوصا در زیربخش "شربت و سوسپانسیون" واضح‌تر نمایان شده به شکلی که داده‌ها حاکی از رشد بیش از 65 درصدی این زیرگروه هستند.

اما رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص تولید نشان می‌دهد که زیربخش‌های "قرص و کپسول" و "شربت و سوسپانسیون" با رشد و "فرآورده‌های تزریقی" و "سایر داروها" با کاهش جزئی مواجه بوده‌اند.

در نهایت مجموع این عوامل باعث شده تا در یک سال منتهی به شهریور 1401 شاخص تولید حدودا 8.5 درصد افزایش و شاخص فروش 30.3 درصد بیشتر شود. این درحالیست که مقایسه شاخص تولید شهریور 1402 با ماه گذشته خود حاکی از کاهش 5.2 درصدی در تولید و حدود 3.5 درصد افزایش در شاخص فروش است. 

020806