به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع نزولی بود. هر دو نماگر اصلی بورس؛ شاخص کل و شاخص هم وزن ریزش کردند. 

در روز شنبه شاخص کل هزار و 430 واحد بالا آمد و 117 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص 7 هزار و 328 واحد رشد کرد و 59 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص 10 هزار و 321 واحد پایین آمد و 352 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه نیز شاخص 21 هزار و 727 واحد افت کرد و به مرز 2 میلیونی رسید. همچنین خروج پول به 464 میلیون تومان رسید.

چهار‌شنبه شاخص کل هزار و 732 واحد رشد کرد و از سقوط به کانال پایین‌تر در امان ماند. در آخرین روز معاملاتی هفته 711 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 21 هزار و 473 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی یک درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 6 هزار و 260 واحد پایین‎‌تر ایستاد و بازدهی منفی 0.9 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته هزار و 264 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 253 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش افت 33 درصدی داشته است. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 3 هزار و 531 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 655 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 3 درصدی داشته است. 

بنابراین دومسئله اصلی بورس تهران، رکود معاملات  و خروج پول حقیقی در این هفته نیز تداوم داشت. خبرها و حواشی جنگ در غرب خاورمیانه از جمله سیگنال‌هایی بود که بر ریسک‌های سیستماتیک بازار افزود و در سوی دیگر گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها منتشر شد که گزارش‌های مثبت نتوانست بر تقاضای بازار بیفزاید. اتفاقی که در برخی موارد با شگفتی و تعجب ناظران همراه بود. در این میان تایید و تکذیب‌های چند باره در مورد قیمت‌گذاری خودرو بر بی اعتمادی سرمایه گذاران و معامله گران به بازار افزوده است. دولت سیزدهم نه تنها نتوانست که بحران بی اعتمادی را حل کند بلکه بر شدت آن افزوده است، در مواردی با تصمیمات شتاب زده و تغییرات چندباره آن‌ها و در مواردی نیز با بی‌تصمیمی و تعلل موجب تعمیق بحران شده است. سیاست گذار اقتصاد کشور را رها کرده و عمدتاً درگیر حواشی و تبیلغ روایت‌های خود است. اما مشکلات اقتصادی کشور با روایت و تبلیغ حل نمی‌شود و انکار آن‌ها تا همیشه ممکن نیست. 

020803