hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > تغییر رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی ارتباط دارد؟

تغییر رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی ارتباط دارد؟

روزنامه شرق نوشت: شاید بتوان اینگونه برداشت کرد که نهاد ریاست‌جمهوری انتظار داشته خوراک لازم تحقیقی را از مرکز بررسی‌های استراتژیک بگیرد و این اتفاق حاصل نشده و یا ارتباط مورد نظر با جامعه نخبگانی برقرار نشده‌است.

روزنامه شرق پشت‌پرده تغییرات در ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری را بررسی کرده است.

به گزارش شرق، بخش‌های مهم این گزارش را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • سید ابراهیم رئیسی در حالی مصطفی زمانیان را به ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب کرده که دو سال پیش در چنین روزهایی محمد صادق خیاطیان را مأمور مدیریت این مرکز کرده و در آن حکم تصریح کرده بود ریاست او چهار ساله است.
  • دلیل مشخصی برای کنار گذاشتن پیش از موعد خیاطیان مطرح نشده‌است حتی تیر امسال سایت رجانیوز در اعتراض به بلاتکلیف بودن ریاست این مرکز از احتمال تعطیلی آن در دولت رئیسی نوشته‌بود. حالا بعد از بیش از ۱۸۰ روز بلاتکلیفی بالاخره رئیسی ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک را انتخاب کرد.
  • مصطفی زمانیان، رئیس تازه نفس مرکز در مراسم معارفه خود اشاره کرده که «مرکز بررسی های استراتژیک را به معنای واقعی کلمه به مغز متفکر دولت تبدیل می‌کنیم.» به عبارت دیگر از نوع صحبت‌های رئیس دفتر و از تغییر رئیس قبلی اینگونه برداشت می‌شود که عملکرد دو ساله این مرکز برای ابراهیم رئیسی غیر قابل قبول و بدون خروجی ملموسی بوده است. در سخنان اسماعیلی رئیس دفتر ریاست جمهوری در مراسم معارفه اما نکته قابل توجهی به چشم می‌خورد. او گفته است: «در دو سال گذشته با چالش‌های جدی مواجه بودیم که عمده آن را پشت سر گذاشته‌ایم.»
  • او به حوادث پسا مهسا امینی و نیمه دوم سال پیش اشاره ضمنی کرده و ادامه داده است:« اگر تحقیق و برداشت واقع بینانه نداشته باشیم، نمی‌توانیم پاسخ مناسبی به چرایی وقوع حوادث و چالش‌ها بدهیم و برنامه‌های آینده خود را تدوین کنیم.»
  • بنابراین شاید بتوان اینگونه برداشت کرد که نهاد ریاست‌جمهوری انتظار داشته خوراک لازم تحقیقی را از مرکز بررسی‌های استراتژیک بگیرد و این اتفاق حاصل نشده و یا ارتباط مورد نظر با جامعه نخبگانی برقرار نشده‌است.
  • نکته جالب در سخنان رئیس دفتر ریاست جمهوری هم این است که می‌گوید: «مرکز تحقیقات استراتژیک باید برای دولت‌های آینده برنامه تدوین کند و افق پیش رو را ببیند.» این در حالی است که نیمی از عمر دولت بدون خروجی ویژه‌ای از این مرکز گذشته و تنها دو سال تا پایان دوره اول ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی زمان باقی است. دولت اکنون با چالش‌های بسیاری روبه‌روست و بسیاری از وعده‌هایش بر روی زمین مانده است.

 

منبع: etemadonline-637643

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد