hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > از کودکان کار خرید کنیم یا نکنیم؟

از کودکان کار خرید کنیم یا نکنیم؟

شاید شما هم از خود می پرسید که از کودک کار خرید کنید یا خرید نکنید؟ در این گفتگو نظر یک کارشناس را در این باره می خوانید.

 رویداد ایران: در حال عبور از خیابان هستی یا چراغ قرمز شده و در ماشین نشسته‌ای که کودک‌کاری جلویت سبز می‌شود و بسته آدامسی، شاخه گلی یا صفحه دعایی به طرفت دراز می‌کند تا آن را بخری. مردد می‌مانی که از او خرید کنی یا نه؟ نمی‌دانی خرید کردن از او کار درستی است یا نه؟

سمیه یخچالی، موسس جمعیت حمایت از حقوق کودکان مهر زنده‌رود در پاسخ به این پرسش می‌گوید: در سال‌های گذشته، کمپین‌هایی در فضای مجازی راه افتاد و از مردم خواسته شد که از کودکان کار خرید کنند تا با دست پر به خانه بروند، برایشان دستکش بیاورند، همچنین به آ‌نها آب میوه و خوراکی‌های دیگر بدهند. این‌ مسائل باعث شد تا چالش بزرگی، هم برای ما که در انجمن‌های حمایت از حقوق کودکان کار فعال هستیم، ایجاد شود و هم برای شهروندانی که با کودک کار سر و کار حرفه‌ای ندارند. در روان‌شناسی یک سود کوتاه‌مدت داریم و یک ضرر بلندمدت و نیز یک ضرر کوتاه‌مدت داریم و یک سود بلندمدت. گاهی باید روی دلمان پا بگذاریم تا به آن سود بلندمدت برسیم. پاسخ ما به این پرسش که از کودکان خرید کنیم یا نه؟ یک «نه» قاطع و مهربان است؛ خیلی قاطعانه اما محترمانه و مهربان بگوییم که نیازی به آن چیز نداریم.

یخچالی در پاسخ به این پرسش که اگر از کودکان کار خرید کنیم، چه می‌شود؟ می‌گوید: اگر خرید کنیم چرخه عرضه و تقاضا به جریان می‌افتد و این کار ادامه پیدا می‌کند. موضوع کودکان کار، موضوع بسیار پیچیده‌ای است و ریشه فرهنگی آن بسیار پررنگ است. خیلی وقت‌ها نیاز اصلی این بچه ها نیاز مادی نیست بلکه نیاز فرهنگی است که منجر به کار فروش می‌شود. شما چیزی از آن کودک می‌خرید وقتی جنس‌هایش برای فروش تمام شد دستش را جلوی مردم می‌گیرد و این پوششی برای تکدی‌گری است.

این کارشناس تاکید می‌کند که در موضوع خرید از کودکان کار، مدیریت مردم در خرید نکردن از آنها بسیار در کاهش یا حتی به صفر رسیدن آن کمک کننده است. یخچالی توصیه می‌کند که کودکان کار را به انجمن‌های حمایت از این کودکان یا به اورژانس اجتماعی (123) معرفی کنیم.

موسس انجمن حمایت از حقوق کودکان مهر زنده‌رود، کمک افراد به کودکان کار را بدون شناخت و آگاهی آسیب زا می‌داند و می‌گوید: آدم‌های زیادی را می‌شناسم که بچه کار را سوار ماشین خود می‌کنند و خانه‌اش را یاد می‌گیرند و یک‌دفعه برای خانواده‌اش همه‌چیز می‌خرند. این رفتارها مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. هرکسی بخواهد غیرحرفه‌ای وارد پروسه مددکاری و کمک شود تاثیر یک مدل خوب اثربخش را پایین می‌آورد. بسیار مهم است که مردم با انجمن‌های مربوط به کودکان کار در ارتباط باشند تا بدانند به مردم که چه نوع کمکی مؤثرتر است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد