شاید یکی از چالش‌های بزرگ صادرکنندگان ایرانی از سال 1397 موضوع رفع تعهدات ارزی است. سیاستی که صادرات کالای ایران را زمین زده است. موضوعی که  اخیرا محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن، تجارت(صمت) هم آن را تایید کرد.  

او در حاشیه نمایشگاه  صادرات کیف و کفش چرم که هفته گذشته قبل اعلام کرد: موضوع رفع تعهدات ارزی به یکی از مشکلات عمده صادرکنندگان تبدیل شده است. مخصوصا صادر کنندگانی که به عراق کالا صادر می‌کنند. چون عمدتا خود عراق اقبالی به دلار ندارد و عراقی‌ها سعی دارند با وجه رایج خودشان و یا ریال مبادله صورت گیرد. در مقابل ما فعالان اقتصادی را  وادار می‌کنیم که رفع تعهد ارزی انجام دهند و این موضوع به یک چالش‌ تبدیل شده است.

به نقل از صدا و سیما، برادران به چالش دیگر فعالان اقتصادی در عراق هم اشاره کرد و گفت: درحال حاضر عراق به تجار غیر ایرانی امتیاز برای صدور کالا به این کشور می‌دهد؛ اما این امتیاز را به ایران نمی‌دهد. همین اتفاق باعث شده  مزیت ۱۵ درصدی برای سایر صادرکنندگان سایر کشورها فراهم کرده است. او تاکید کرد: این امتیاز و حمایت‌های صادراتی دولت عراق از سایرکشور‌های همسایه شامل حال تولیدکنندگان و فعال اقتصادی ایرانی نمی‌شود و برای رفع این چالش از وزارت امور خارجه درخواست کردیم در نشست با مسئولان کشور عراق این مشکل را حل کنند و این طور نباشد که کشور‌های دیگر برای صادرات به عراق امتیازات ویژه‌ای داشته باشند و ایران از آن محروم باشد.