به گزارش اکوایران، میزان عرضه گوشت مرغ هم از نظر تعداد و هم از نظر وزن در شهریور ماه سال جاری افزایش یافته است. بررسی روند عرضه گوشت انواع طیور نیز نشان می‌دهد وزن لاشه‌های قابل مصرف به ثبت رسیده در شهریور 1402 در قله یکساله خود قرار گرفته است. 

با توجه به اثرپذیری قیمت‌ها از میزان عرضه و تقاضا، احتمال کاهش قیمت مرغ در پی بیشتر شدن عرضه آن نیز دور از انتظار نخواهد بود.

 تعداد لاشه‌های قابل مصرف مرغ و سایر انواع طیور در آخرین ماه تابستانی 1402

طبق گزارش مرکز آمار تعداد لاشه‌های قابل مصرف انواع طیور در شهریور 1402 نزدیک به 107 میلیون قطعه بوده که تقریبا 98.7 درصد آن از لاشه مرغ تشکیل شده است. 

محاسبات نشان می‌دهد که تعداد کل لاشه‌های قابل مصرف انواع طیور در آخرین ماه تابستانی در مقایسه با مرداد سال جاری حدود 5 میلیون و 450 هزار عدد بیشتر شده است. در بررسی نقطه‌به‌نقطه عرضه گوشت طیور در شهریور ماه سال جاری نیز مشاهده می‌شود که تعداد کل لاشه‌های طیور نسبت به ماه مشابه در سال گذشته بالغ بر 30 میلیون قطعه افزایش یافته است. 

020727

وزن لاشه‌های طیور عرضه شده در قله

 علاوه بر افزایش تعداد لاشه‌های قابل مصرف انواع طیور در شهریور، متوسط وزن هرکدام از آنها نیز حدود 1 کیلو و 750 گرم به ثبت رسیده که در مقایسه با مرداد سال جاری تقریبا 480 گرم افزایش و در مقایسه با آخرین ماه تابستانی 1401 حدود 600 گرم کمتر شده است. اما با این وجود داده‌های مربوط به وزن مرغ و سایر طیور حاکی از افزایش وزن کل لاشه‌های عرضه شده هستند. 

بر اساس آمارها وزن لاشه‌های عرضه شده از 148.5 هزار تن در شهریور 1401 به 185.6 هزار تن در مرداد سال جاری و 200.7 هزار تن در شهریور 1402 رسیده است. 

همچنین بررسی جزئی‌تر ترکیب لاشه‌های انواع طیور نشان می‌دهد مجموع وزن مرغ‌های عرضه شده در این بازه زمانی حدود 9.8 درصد افزایش یافته است. این درحالیست که وزن لاشه‌های سایر انواع طیور در ششمین ماه 1402 نسبت به میانه تابستان تماما با افت مواجه بوده است. با توجه به اینکه بخش عظیم لاشه‌های طیور از مرغ تشکیل شده و سهم سایر انواع پرندگان در آن بسیار کوچک است، تغییرات آن‌ها نیز اهمیت زیادی در کل لاشه‌های تولید شده نداشته و در نهایت وزن کل لاشه‌های عرضه شده انواع طیور در بازار، نسبت به مرداد سال جاری بیشتر شده است. 

به همین ترتیب بر اساس داده‌های مرکز آمار، روند ماهانه میزان عرضه گوشت انواع طیور نشان می‌دهد که وزن کل لاشه‌های قابل مصرف در شهریور 1402 با رقمی بیش از 200 هزار تن، در قله یکساله خود قرار گرفته است. 

شایان ذکر است با توجه به اینکه میزان عرضه و تقاضا در بازارها بر قیمت کالاها اثرگذار است، احتمالا کاهش قیمت مرغ در پی افزایش عرضه آن در ماه های آتی، دور از انتظار نخواهد بود.