به گزارش اکوایران، صبح روز دوشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) بازار رمزارزها با انعکاس خبرهای غیررسمی از طریق چند رسانه معتبر مانند کوین تلگراف و حساب‌های کاربران ایکس تحت‌تأثیر قرار گرفت. انتشار اخبارِ چراغ‌سبز کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به "صندوق معامله بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای" باعث رشد بیش از ۱۰ درصدی بیت‌کوین و به دنبال آن تمام بازار رمزارزها شد. بازار برای ساعاتی یک‌دست سبز بود و قیمت بیت‌کوین در بسیاری از صرافی‌ها از محدودهٔ ۲۸ هزار دلار به بالای ۳۰ هزار دلار رسید تا اینکه بلک راک در مصاحبه با CNBC این خبر را رد کرد.

بازار در انتظار تصمیم نهایی کمیسیون

غول مدیریت دارایی آمریکا BlackRock در پاسخ به سؤال خبرنگار CNBC اعلام کرد که برنامه iShares Bitcoin هنوز توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در دست بررسی است. در پی این خبر بسیاری از خبرگزاری‌ها همچون کوین تلگراف مجبور به حذف پست، شفاف‌سازی و به‌روزرسانی اخبار قبلی شدند.

در حال حاضر سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم نهایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در خصوص چند پروندهٔ معلق دررابطه‌با صندوق‌های معامله بیت‌کوین هستند. از طرفی این کمیسیون تابه‌حال تمام برنامه‌های صندوق معامله با قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین در طی ۱۰ سال گذشته را به دلیل این که متقاضیان نتوانسته‌اند توانایی خود در محافظت از دارایی سرمایه‌گذاران در هنگام دست‌کاری بازار را اثبات کنند، رد کرده است.

به طور نمونه یکی از این متقاضیان، شرکت مطرح گری اسکیل (Grayscale Investments) است که اخیراً توانسته است نظر مثبت دادگاه استیناف ناحیه کلمبیا در واشنگتن را در نزاع با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا جلب کند. این دادگاه اعلام کرده است: "رد درخواست این شرکت توسط کمیسیون برای ایجاد صندوق معامله بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای را اشتباه می‌داند." دو دیدگاه در خصوص این وقایع بیشتر موردتوجه کاربران قرار گرفته است:

جوزف ادواردز مدیر تحقیقات شرکت رمزارزی Enigma Securities در لندن گفت: «این اتفاق نشان می‌دهد که بازار بیت‌کوین تا چه اندازه درگیر ETFهای لحظه‌ای است.»

لوکاس کیلی مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت Yield گفت: «درحالی‌که اخبار مربوط به تأیید SEC کذب بوده است، درعین‌حال "تمرین خوبی" هم برای لحظهٔ تصمیم نهایی تنظیم‌کننده بود.»

جهت‌دهی هماهنگ شده

به نظر می‌رسد همانند بیشتر اوقات با یک جهت‌دهی هماهنگ شده به بازار روبرو هستیم. خبرگزاری‌ها پیش از انتشار این خبر مهم امکان استعلام آخرین اخبار از بلک راک را داشتند؛ اما تصمیم به انتشار این خبرِ غیرقطعی مهم گرفتند. البته به نظر می‌رسد بازارگردان‌های بزرگ از این کار دو نتیجهٔ اصلی را دنبال کرده‌اند:

کاهش اثر خبر تأیید قطعی صندوق معامله بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای پس از ده سال در آینده نزدیک

دفع انتظارات نزولی قیمتِ بیت‌کوین و ناامیدشدن خرس‌های کوچک با لیکویید کردن آن‌ها و ایجاد زمینهٔ افزایش قیمت بیت‌کوین

اولویت کنترل هیجان است

هیجان اخیر و حتی کاهش دوبارهٔ قیمت به محدودهٔ قبلی به نحوی برای سرمایه‌گذاران بلندمدت خوب است. در عین اینکه حجم معاملات صرافی‌ها در ماه گذشته کاهش زیادی داشته است بازار تحت سلطهٔ هولدرهای بلندمدت قرار گرفته که سهم آنها از عرضه کل بیت‌کوین به بالاترین میزان یعنی ۷۶ درصد رسیده است. در این شرایط که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو همچنان ادامه دارد و تغییر چندانی در وضعیت شاخص‌های اقتصاد کلان در سطح جهانی رخ نداده است، ایجاد هرگونه انتظار رشد قیمت مضاعف در کمتر از ۷ ماه تا هاوینگِ بیت‌کوین که خود توانایی ایجاد جهش بزرگ در قیمت را دارد موجب تغییر زمان ورود سرمایه جدید به بازار شده که در نهایت موجب کم‌اثرشدن هاوینگ می‌گردد. به نظر منطقی می‌رسد که سرمایه‌گذاران بزرگ و بازارسازان اصلی با اولویت کنترل هیجان در بازار در پی حفظ وضعیت فعلی برای رویدادهای آینده همچون موافقت‌های کمیسیون، هاوینگ و… هر کدام به اندازهٔ وزن اثرگذاری خود باشند.