اکو ایران: قیمت طلا و نقره در معاملات بازارهای جهانی سه‌شنبه اندکی کاهش یافت. شناسایی سود از سوی معامله‌گران آتی کوتاه‌‎مدت در پی افزایش هفته گذشته دلیل اصلی این افت بود. هر اونس طلا در حالی در سطوح بالایی کانال 1910 دلاری معامله می‌شود که افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده به احساسات نزولی در بازارهای فلزات گرانبها افزود. با وجود فقدان تحولات مهم در خاورمیانه در آخر هفته، ریسک‌پذیری کماکان باقی ماند، به خصوص که اسرائیل برای تهاجم احتمالی به بخش‌هایی از نوار غزه آماده به نظر می‌رسد. انتظار می‌رفت که نااطمینانی در خاورمیانه در کوتاه‌مدت از قیمت طلا و نقره حمایت کند.

از سوی دیگر، توجه بازار نیز بر اقتصاد چین متمرکز شده است، زیرا با ادامه تلاش‌های مقامات چینی برای محدود کردن خروج سرمایه، ارز یوان تحت فشار قرار گرفت. بانک خلق چین با هدف کاهش استرس در بخش بانکی، نقدینگی را به سیستم بانکی تزریق کرد. با این حال، مشکلات بدهی اوگراند باعث ایجاد مشکلاتی در نظام بانکی در کانگژو در استان هبی شد.

وضعیت سیاسی و اقتصادی ایالات متحده نقطه کانونی دیگری بود، به طوری که همچنان موضع پولی فدرال‌رزرو، مورد بحث معامله‌گران قرار گرفته است. همچنین بازارهایسهام آسیایی و اروپایی نیز عملکردی واگرا داشتند. در دیگر بازارها شاخص دلار آمریکا کمی افت کرد و قیمت نفت برنت بدون تغییر خاصی همچنان زیر 90 دلار معامله می‌شود. بازده اوراق 10 ساله خزانه داری آمریکا نیز به 4.712 درصد رسیده است.

چشم‌انداز تکنیکال معاملات آتی طلا و نقره برای دسامبر حاکی از روند نزولی در کوتاه مدت بود، اما نشانه‌هایی از به کف‌رسیدن احتمالی بازار نیز وجود دارد. با این حال یک روند نزولی قیمت پنج ماهه در نمودار میله ای روزانه وجود دارد، اما طلا برای ورود به کانال 2000 دلاری دو سطح مقاومتی 1946 دلاری و 1950 دلاری را پیش‌رو خواهد داشت. در صورت از دست رفتن کانال 1900 دلاری هم امکان سقوط قیمت به سطح حمایتی 1832 دلاری وجود دارد.