hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > چرا کشف این «تختۀ پوسیده» برای انگلیسی‌ها مهم بوده است؟

چرا کشف این «تختۀ پوسیده» برای انگلیسی‌ها مهم بوده است؟

یک تئاتر تاریخی در انگلستان ادعا می‌کند تنها «صحنه» بازمانده‌ای که محل اجرای یکی از بزرگترین نمایشنامه‌نویسان تاریخ انگلستان بوده را پیدا کرده است.

فرادید| ویلیام شکسپیر نوشت: «همه دنیا یک صحنه است» و امروز مقامات یک تئاتر در نورفولک انگلستان ادعا می‌کنند تنها تختۀ صحنه‌ای را یافته‌اند که شکسپیر زمانی روی آن اجرا داشته است. 

به گزارش فرادید، طی مرمت‌های اخیر، این تخته‌ها زیر لایه‌های کفپوش در عمارت شهرداری سنت جورج در کینگز لین، قدیمی‌ترین سالن تئاتر بریتانیا، کشف شدند. این تخته‌های بلوطی بزرگ تقریباً ۳۰ سانتی‌متر عرض و ۱۵ سانتی‌متر ضخامت دارند و با میخ‌های چوبی به هم متصل شده‌اند. 

تیم فیتزهیگام، مدیر خلاق عمارت شهرداری به دریک برایسون تیلور از نیویورک تایمز گفته است که این کشف واقعاً هیجان‌انگیز و بسیار شگفت‌آور بود. 

1

فضای داخلی عمارت شهرداری سنت جورج در کینگز لین، انگلستان

جاناتان کلارک، باستان شناس متخصص در ساختمان‌های قرون وسطایی که این تحقیق را رهبری میکند، به مدت دو ماه روی تخته‌های چوبی مطالعه کرده است. او در تلاش است با بررسی روش‌های ساخت آن‌ها و همچنین حلقه‌های رشدی که در چوب باقی‌مانده دیده می‌شود، این تخته های کف را قدمت‌گذاری کند. او بر اساس این جزئیات نتیجه گرفته است قدمت این تخته‌های کف به اوایل قرن پانزدهم، احتمالا بین سال‌های ۱۴۱۷ و ۱۴۳۰ بازمیگردد. 

فیتزهیگام ادعا می‌کند شکسپیر روی این تخته‌های کف اجرا داشته است، چون اسناد نشان می‌دهند شکسپیر اواخر قرن شانزدهم در این مکان بازی کرده است. فیتزهیگام می‌گوید: «ما دفترچه حساب شهرداری بین سال‌های ۱۵۹۲ تا ۹۳ را داریم که در آن ثبت شده شهرداری به شرکت شکسپیر پول پرداخت کرده تا بیاید و در این محل اجرا کند».

کلارک به بی‌بی سی گفته است: «از آنجا که این تخته‌های کف خیلی قبل‌تر از دهه ۱۵۹۰ نصب شدند، احتمالاً این همان سطحی است که شکسپیر روی آن راه رفته. این انتهای سالنی است که در آن، اجراها به روی صحنه میرفت».

main

برخی مورخان که درگیر این تحقیق نیستند میگویند این کشف هیجان‌انگیز است. تیفانی استرن، محقق شکسپیر در دانشگاه بیرمنگام انگلستان، به بی‌بی‌سی نیوز می‌گوید که شواهد حضور شکسپیر در آنجا «بسیار قوی» است. 

با این حال، برخی دیگر استدلال می‌کنند که مکان شکسپیر در این دوره نامشخص است. همانطور که سیوبهان کینان، محقق ادبیات شکسپیر و رنسانس در دانشگاه دی مونتفورت انگلستان، به تایمز می‌گوید: «ما در واقع به طور حتم نمی‌که او قبل از ۱۵۹۴ همراه چه کسی بازی میکرد.» 

مورخان می‌دانند گروهی از بازیگران و نمایش‌نامه‌نویسان به نام Earl of Pembroke’s Men در عمارت شهرداری سنت جورج اجرا  می‌کردند و برخی از این نمایش‌ها آثار شکسپیر بودند. اما کینان می‌افزاید این که آیا خود شکسپیر در اوایل دهه ۱۵۹۰ بخشی از این گروه بوده یا خیر، وابسته به گمانه زنی و حدس است. 

مایکل دابسون، مدیر مؤسسه شکسپیر در استراتفورد اِپان آون، در این‌باره گفت: «فکر نمی‌کنم خیلی مهم باشد، مگر اینکه شما فکر کنید یک تکه چوب که احتمالاً با پای شکسپیر لمس شده، تفاوت زیادی در درک شما از نمایشنامه‌های او ایجاد خواهد کرد». او می‌افزاید که این تخته‌های کف «به هیچ وجه قدیمی‌ترین چیزی که به شکسپیر مرتبط باشد، نیستند».

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-156947

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد