به گزارش اکوایران، داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهار امسال، سرعت رشد اقتصاد ایران نسبت به سال 1401 افزایش یافته است. اگر هر یک از فعالیت‌های اقتصادی را به طور مجزا بررسی کنیم مشخص می‌شود که در بهار 1402 نسبت به کل سال 1401 سرعت رشد «نفت و گاز» بیش‌تر از سایر بخش‌های اقتصادی بوده است. این رفتار در بخش «خدمات» نیز مشاهده شده است.

در طرف دیگر ماجرا، سرعت رشد بخش «صنایع و معادن» کم شده است. رشد بخش کشاورزی در کل سال 1401 و سه ماهه اول امسال منفی بوده اما سرعت کاهش یافتن آن در بهار امسال افزایش یافته است. 

کیک اقتصاد در بهار 1402، بزرگ‌تر از کل سال 1401

در ادبیات اقتصادی، زمانی که گفته می‌شود رشد اقتصادی مثبت بوده و افزایش یافته به این معناست که سرعت بزرگ‌شدن اقتصاد بیش‌تر شده است.

به طور بالعکس، اگر عدد رشد اقتصادی مثبت باشد اما از مقدار دوره قبلی خود کمتر باشد نشان می‌دهد که اقتصاد کمتر از دوره قبلی خود بزرگ شده است.

برای مثال، داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در کل سال 1401 نزدیک به 5 درصد بوده و در بهار 1402 به نزدیک 8 درصد رسیده است. بنابراین سرعت رشد کیک اقتصاد ایران به شکل قابل توجهی در سه ماهه نخست امسال افزایش یافته است.

بالاترین سرعت رشد اقتصادی در بخش «نفت و گاز»

کیک اقتصاد ایران از اجزای مختلفی تشکیل شده که شامل «کشاورزی»، «صنایع و معادن»، «نفت و گاز» و «خدمات» می‌شود.

مشاهدات آماری نشان می‌دهد که رشد بخش «نفت و گاز» در کل سال 1401 برابر با 7 درصد بوده است. این نرخ در سه ماهه نخست امسال به 19.8 درصد می‌رسد. این بخش، بالاترین سرعت رشد را در میان سایر بخش‌های اقتصادی ثبت کرده است.

«خدمات» دومین بخشی است که با افزایش سرعت رشد روبرو شده به طوری که نرخ آن از 4.5 درصد در سال گذشته به 9.3 درصد در اولین فصل امسال رسیده است.

020723

تداوم کوچک‌شدن بخش کشاورزی در بهار 1402

بخش‌های «کشاورزی» و «صنعت و معدن» در سه ماهه نخست امسال با کاهش سرعت رشد مواجه شدند. شواهد نشان می‌دهد که رشد بخش صنعت و معدن در سال گذشته 6.2 درصد بوده اما این نرخ در بهار امسال به 0.4 درصد رسیده است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار، بخش «کشاورزی» از سال 1400 با رشد منفی دست و پنجه نرم می‌کند. رشد اقتصادی این بخش در سال گذشته منفی 4.4 درصد برآورد شده است. رشد منفی نشان می‌دهد که حجم این بخش از اقتصاد نسبت به دوره قبلی خود کوچک‌تر شده است.

تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که رشد اقتصادی بخش کشاورزی در بهار امسال به منفی 4.6 درصد رسیده و کوچک‌شدن این بخش از اقتصاد سرعت بیشتری به خود گرفته است.

بنابراین در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با کل سال گذشته، دو بخش «نفت و گاز» و «خدمات» با افزایش سرعت رشد و دو بخش «صنعت و معدن» و «کشاورزی» با کاهش این نرخ مواجه شده‌اند.