به گزارش اکوایران، سه روز از جنگ حماس و اسرائیل نگذشته بود که صندوق بین‌المللی پول از کُند شدن سرعت بهبود اقتصاد جهانی خبر داد،  اقتصادی که بحران‌های پیشین آن را متزلزل کرده است. در این میان رهبران مالی جهان نیز  نسبت به ادامه این جنگ هشدار دادند. به نقل از الجزیره برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه اعلام کرد: این خطر یک خطر اساسی برای اقتصاد جهانی است و پیامدهای درگیری در خاورمیانه بر رشد و قیمت انرژی در جهان سنگین خواهد بود.

به باور تحلیلگران اقتصادی جهان ، افزایش قیمت نفت ، فشار تورمی به عنوان پیامد احتمالی خصومت‌های جاری است. در کنار این اتفاقات آنچه از نگاه کارشناسان اقتصادی جهان محتمل است بهم ریختگی بازار موادغذایی است. رشدی که به دنبال جنگ اوکراین و روسیه هم جهان تجربه کرد. 

به نقل از  «گلوبال نیوز» کارشناسان هشدار دادند: نااطمینانی در مورد قیمت نفت می‌تواند به فشارهای تورمی و افزایش قیمت مواد غذایی منجر شود، که قبلا به دلیل جنگ در اوکراین و خروج روسیه از توافق غلات دریای سیاه رخ داد.

 «گلوبال نیوز»  نوشت، با حمله روسیه به اوکراین و شوک انرژی و شوک غذایی متعاقب آن تنگناهای زنجیره تامین افزایش یافت. گسترده‌تر شدن آتش جنگ حماس و اسرائیل هم ، ممکن است این نگرانی را مجددا ایجاد کند.

در روزهای اخیر بانک آمریکایی جی‌پی‌مورگان نیز در گزارشی اعلام کرد که تشدید درگیری می‌تواند "تأثیر گسترده‌ای" بر قیمت انرژی، هزینه‌های مواد غذایی، تجارت بین‌المللی و روابط دیپلماتیک داشته باشد.

مرور تاریخ 

دو سال قبل که روسیه به اوکراین حمله کرد،  شوک انرژی در گام نخست و سپس شوک تورمی و شوک غذایی، بازار مواد غذایی را بهم ریخت. البته نقش اوکراین و روسیه در تامین غلات جهان هم بسیار مهم بود. طبق داده‌های موجود این دو  کشور در مجموع 12درصد نیاز بازار  موادغذایی جهان را تامین می‌کنند.

 با آغاز جنگ روسیه بازار مواد غذایی به شدت ملتهب شد.  چون صادرات غلات و دانه‌های روغنی از اوکراین تقریبا متوقف شده و صادرات همین اقلام از روسیه در معرض خطر توقف قرار گرفت. 

البته در ژوئیه ۲۰۲۲  توافق غلات دریای سیاه  بین روسیه و اوکراین اتفاق افتاد. برهمین اساس هم یک مقطعی بازار جهانی اگرچه با رشد فزاینده قیمت ها مواجه شد. اما این رشدش کُند شد. تا اینکه در اواسط ژوئیه ۲۰۲۳، روسیه از توافق خارج شد و مجددا بازار غلات با جهش قیمتی مواجه شد. التهابی که هنوز ترمیم نشده است و گسترش جنگ حماس و اسرائیل می‌تواند آن را دوباره بهم بزند.