hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > این مردم باستانی چگونه خورشیدگرفتگی را پیش‌بینی می‌کردند؟

این مردم باستانی چگونه خورشیدگرفتگی را پیش‌بینی می‌کردند؟

برخی از کتیبه‌ها و دست‌نوشته‌های به جا مانده از مایاها نشان می‌دهد که خورشیدگرفتگی در فرهنگ آن‌ها رویداد مهمی بوده که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیده‌اند. اما آن‌ها چگونه می‌دانستند که چنین اتفاقی قرار است رخ بدهد؟

فرادید| آمریکای شمالی امروز شاهد یک خورشیدگرفتگی حلقه‌ای بسیار زیبا خواهد بود که در آن، لبه‌های خورشید از پشت ماه قابل رویت خواهد بود و به شکل حلقه‌ای آتشین دیده می‌شود. این روزها پیش‌بینی خورشیدگرفتگی امری عادی به نظر می‌رسد اما قرن‌ها قبل، در همین قارۀ آمریکا، مردمان مایا نیز می‌توانستند با دقتی بالا وقایعی این‌چنینی را پیش‌بینی کنند. آن‌ها چگونه این کار را می‌کردند؟

به گزارش فرادید؛ یک باستان‌اخترشناس به نام اسماعیل آرتورو گارسیا از دانشگاه تپیاک مکزیک در این باره اینگونه توضیح می‌دهد: «مایاها مشاهده‌گرانی بزرگ بودند که دانش عمیقی از حرکت‌های آسمانی داشتند و بر همین اساس به توانایی پیش‌بینی دقیق گرفتگی‌های ماه و خورشید دست یافته بودند». اما مایاها بر خلاف ستاره‌شناسان مدرن، هیچ تلسکوپ یا ابزاری از این جنس نداشتند و نمی‌توانستند بسیاری از چیزهایی که ما در آسمان می‌بینیم را ببینند.

1

تصویری از یکی از صفحات «کتابچۀ دِرِسدِن»

در یکی از دست‌نوشته‌هایی که از تمدن مایا یافت شده و به عنوان «کتاب درسدن» معروف شده، تعداد زیادی جدول کشیده شده که در آن‌ها مایاها تمام حرکات اجرام آسمانی را که می‌توانستند ببینند ردیابی و ثبت کرده بودند. همین ردیابی دقیق و ثبت اطلاعات قبلی، به مایاها اجازه میداد که بتوانند دوره‌های مختلف خورشیدگرفتگی را تشخیص بدهند.

آن‌ها از همین راه به برخی قوانین پی برده بودند؛ مثل اینکه خورشیدگرفتگی همیشه در زمان ماه نو و ماه‌گرفتگی همیشه در زمان ماه کامل اتفاق می‌افتد. در «کتاب درسدن» الگوهایی 177 روزه تعیین شده است که در انتهای هرکدام از آن‌ها امکان خورشیدگرفتگی‌های جزئی یا کلی وجود دارد. این موضوعی است که علم امروز هم آن را تایید می‌کند.

یکی از علامت‌هایی که نشانگر کسوف است، در صفحۀ 54 این کتاب یافت می‌شود؛ در فرهنگ مایاها به این اتفاق «خورشید شکسته» می‌گفتند، همانطور که آزتک‌ها آن را «بلعیده شدن خورشید» می‌نامیدند. درست است که این تمدن‌های باستانی احتمالا اعتقاداتی افسانه‌ای دربارۀ اینگونه رخدادهای آسمانی داشتند اما به هر حال مشاهده‌گری دقیق و ثبت اطلاعات باعث شده بود آن‌ها با دقتی نسبتا بالا به برخی از قوانین حاکم بر کیهان دست پیدا کنند.

منبع: faradeed-156706

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد