hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > کثیف‌ترین مکان‌ها در فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها

کثیف‌ترین مکان‌ها در فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها

اگر اخیراً به فرودگاه یا هر پایانۀ مسافربری دیگری رفته باشید، از نزدیک شاهد بی‌نظمی سفرها و خصوصا سفرهای هوایی بوده‌اید. گاهی اوقات این بی‌نظمی منجر به گذراندن زمان بیشتری در فرودگاه می‌شود، جایی که احتمال ابتلای افراد به بیماری افزایش می‌یابد.

فرادید| لورن برایان، متخصص پیشگیری از عفونت در کلرادو می‌گوید: «هیچ چیز بدتر از مریض شدن در تعطیلات نیست. فرودگاه‌ها مرکز تجمع زیادی از مردم سراسر جهان هستند که میکروب‌هایشان را به هر کجا که بروند می‌برند.»

به گزارش فرادید،  اگرچه همه‌گیری کرونا منجر به انجام مراحل مکرر و فشرده پاکسازی در بسیاری از فرودگاه‌ها شده است، برخی از میکروب‌ها در این محیط‌ها ظاهرا اجتناب‌ناپذیر هستند. اما وقتی صحبت از عفونت می‌شود، همه مناطق فرودگاه برابر نیستند. در این مطلب، ما با کمک کارشناسان، پرجِرم‌ترین مکان‌ها و سطوح فرودگاه‌ها را معرفی می‌کنیم. 

دسته‌های صندلی

وقتی به فرودگاه می‌رسید، پیدا کردن گیت پرواز مهم است، پس می‌دانید زمان سوار شدن کجا باید باشید. چنانچه می‌خواهید کمتر در معرض میکروب‌ها باشید، بهترین است زمان زیادی را صرف نشستن روی صندلی نکنید. 

کلی رینولدز، استاد و رئیس بخش جامعه، محیط‌زیست و سیاست دانشگاه آریزونا می‌گوید: «جاهایی از فرودگاه‌ها که بیش از هر جای دیگری در معرض لمس شدن هستند اما به‌طور معمول تمیز نمی‌شوند، شامل دسته‌های صندلی‌های سالن انتظار می‌شوند. این نقاط محل انتقال میکروب هستند.» 

در واقع، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ از InsuranceQuotes. com نشان داد دسته‌های صندلی محدوده گیت یکی از کثیف‌ترین نقاط در فرودگاه‌هاست. تیم تحقیق نمونه‌های شش سطح از سه فرودگاه بزرگ ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کرد و دریافت دسته‌های صندلی حاوی ۲۱۶۳۰ واحد تشکیل‌دهنده کلنی (یعنی باکتری‌ها و سلول‌های قارچی زنده) در هر اینج مربع است. 

بنابراین اگر می‌خواهید بنشینید بهتر است اول صندلی و دسته‌هایش را پاک کنید یا به جای آن، ایستادن را انتخاب کنید.

کادی بانجوکو، متخصص پیشگیری از عفونت در بخش اپیدمیولوژی بالینی در مرکز پزشکی وِکسنِر دانشگاه ایالتی اوهایو، هشدار می‌دهد: «روی زمین هم ننشینید. زمین آلوده است.» 

2

نرده‌ها

برایان خاطرنشان می‌کند: «دیگر مناطقی که بسیار در معرض لمس هستند اما به ندرت تمیز می‌شوند عبارتند از نرده‌های پله‌ها و پله‌های برقی و مسیرهای پیاده‌روی متحرک. اما این به آن معنا نیست که نباید به نرده‌ها دست بزنید، چون ممکن است بیفتید!» 

برایان توصیه میکند به طور کلی در طول مدت حضورتان در فرودگاه و هواپیما مراقب آنچه که لمس می‌کنید باشید. همیشه دست‌تان را بشویید یا زمانی که به آب و صابون دسترسی ندارید، آن‌ها را ضدعفونی کنید. 

برایان می‌گوید: «ماده ضدعفونی‌کننده دست را جایی بگذارید که دسترسی به آن راحت باشد (بدون نیاز به جستجو کیف). اگر قرار است مدتی در جایی مانند هواپیما بنشینید، با استفاده از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده، دسته‌های صندلی هواپیما، بست کمربند ایمنی و میز سینی را تمیز کنید.» 

صفحات لمسی

بانجوکو میگوید: «فکر کنم یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها، مانیتورهای پذیرش خودکار هستند. نمی‌دانم هر چند وقت یک‌بار آن‌ها را پاک می‌کنند، اما حتما پس از لمس آن صفحه‌ها از ضدعفونی‌کننده‌ی دست استفاده کنید.» 

طبق مطالعه InsuranceQuotes. com، این کیوسک‌های سلف سرویس به طور متوسط حاوی ۲۵۳۸۵۷ واحد تشکیل‌دهنده کلنی در هر اینچ مربع هستند. آن‌ها رتبه نخست کثیف‌ترین سطوح فرودگاهی آزمایش‌شده را به خود اختصاص دادند. 

سطل‌های امنیتی

سال ۲۰۱۸، محققان دانشگاه ناتینگهام و موسسه فنلاند برای سلامت و رفاه، مطالعه‌ای درباره وجود ویروس‌ها در فرودگاه‌ها منتشر کردند. آن‌ها نمونه‌های سطحی و هوایی اطراف فرودگاه هلسینکی را جمع‌آوری کردند و دریافتند سینی‌ها و سطل‌های پلاستیکی در منطقه امنیتی، بالاترین خطر بالقوه را دارند. 

چهار نمونه از هشت نمونه سطل‌های پلاستیکی حاوی راینوویروس یا آدنوویروس بودند که می‌توانند علائمی شبیه سرماخوردگی ایجاد کنند. 

سال ۲۰۱۴، جف راسن خبرنگار «Today» و تیمش، از سطوح فرودگاه و هواپیما نمونه‌برداری کردند و متوجه شدند سطل‌های TSA در فرودگاه‌های ایالات متحده نیز کاملاً میکروب‌زا هستند. حتی یک سطل حاوی مواد مدفوع بود که می‌توانست افراد را بیمار کند. 

احتمالاً به دلیل تحقیقاتی مانند این، برخی فرودگاه‌ها برای اطمینان، استفاده از فناوری جدید سطل‌های امنیتی را آغاز کرده‌اند. اما هنوز راه درازی برای رسیدن به اوج نظافت در این منطقه در پیش داریم. 

فواره‌های آبخوری

سال ۲۰۱۵، سرویس محاسبه سفر Travel Math یک میکروبیولوژیست را به پنج فرودگاه مختلف فرستاد تا نمونه‌هایی را برای آزمایش جمع‌آوری کند تا مشخص کند کدام سطوح دارای بالاترین غلظت باکتریایی هستند. تحقیقات آن‌ها نشان داد دکمه‌های آب‌خوری به طور متوسط حاوی ۱۲۴۰ واحد تشکیل‌دهنده کلنی در هر اینچ مربع هستند. 

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ روی فضاهای اداری به رهبری پروفسور چارلز گربا، استاد میکروبیولوژی دانشگاه آریزونا نیز به طور مشابه نشان داد فواره‌های آب مرکز تجمع میکروب‌هاست. 

1

سطوح سرویس‌های بهداشتی

وقتی از دستشویی‌های عمومی استفاده می‌کنید مراقب میکروب‌ها و کثیفی‌ها باشید، اما بدانید این کار در فرودگاه‌ها حیاتی‌تر است.

رینولدز می‌گوید: «فرودگاه‌ها و هواپیماها روزانه میزبان تعداد زیادی از مسافران هستند و این احتمال زیاد است که شما با فردی که بیمار است و می‌تواند به طور بالقوه ناقل یک بیماری عفونی باشد، در تماس باشید. سرویس‌های بهداشتی فرودگاه به طور منظم تمیز می‌شوند، اما افرادی زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. شیرهای روشویی و دستشویی و دستگیره‌های ورود و خروج معمولاً دارای تعداد زیادی میکروب‌های بیماری‌زا هستند».

مرحله شستن دست را نادیده نگیرید، به خصوص اگر قصد دارید بعد از رفتن به توالت، غذا بخورید. از دست زدن به صورتتان هم خودداری کنید. 

هر جای شلوغ

سعی کنید از مناطق شلوغ در فرودگاه‌ها برای محافظت از سلامت خود دوری کنید. رینولدز توضیح می‌دهد: «میکروب‌ها از طریق تماس با دیگران و سطوح آلوده پخش می‌شوند. بهترین دفاع، اجتناب از تماس نزدیک با افراد است، به خصوص اگر علائم بیماری دارند.» 

ریلوند همراه داشتن دستمال‌های ضدعفونی‌کننده برای ضدعفونی کردن سطوح و وسایل شخصی مانند تلفن همراه را توصیه می‌کند که می‌تواند میکروب‌ها را در طول سفر از بین ببرد. به شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها، به خصوص قبل از غذا، اهمیت دهید و به صورت خود دست نزنید. 

«اغلب وقتی به سفر می‌رویم، روال‌های روزمره ما تغییر می‌کند، این ممکن است به معنای خواب کمتر یا تغییر عادات غذایی باشد که می‌تواند سیستم ایمنی را مختل کند و ما را در برابر عفونت‌های میکروبی آسیب‌پذیرتر کند.» برای به حداکثر رساندن سلامتی و تندرستی، حفظ خواب و عادات غذایی خوب مهم است. 

تصمیم‌گیری عاقلانه نه تنها از سلامت شما، بلکه از سلامت دیگران محافظت می‌کند و البته ماسک زدن در فرودگاه و هواپیما را فراموش نکنید. 

«پیشگیری از انتقال بیماری‌های عفونی به شدت به کنترل منبع بستگی دارد، به این معنی که از فرد بیمار توقع داشته باشیم بهداشت مناسب مانند عطسه و سرفه در آستین خود را رعایت کند و از ضدعفونی‌کننده دست و غیره استفاده کند.» برایان می‌افزاید: «می‌دانم همه ما از ماسک‌ها خسته شده‌ایم، اما اگر نمی‌خواهید میزبان بعدی ویروس یا باکتری از مسافر کناری باشید، ماسک بهترین سلاح دفاعی شماست.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: faradeed-156188

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد