hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > واکنش سیدمحمد خاتمی به عملیات غزه؛ شرایط کنونی حاصل ظلم اسرائیل است/ بعد از بهار عربی مهم‌ترین اتفاق در خاورمیانه است

واکنش سیدمحمد خاتمی به عملیات غزه؛ شرایط کنونی حاصل ظلم اسرائیل است/ بعد از بهار عربی مهم‌ترین اتفاق در خاورمیانه است

سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه آنچه رخ داد حاصل سال‌های سرکوب و ظلم اسرائیل بر فلسطین است گفت: تدبیر سیاسی و توجه به منافع ملی در ایران و پرهیز از موضع‌گیری‌های شتاب‌زده و تحریک‌کننده برای ایرانیان و مسلمانان ضروری است.

سید محمدخاتمى رئیس جمهورى اسبق ایران با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی» گفت: آنچه رخ داده است حاصل تحقیر، سرکوب و ظلم‌هائی است که اسرائیل در طول این مدت نسبت به مردم فلسطین انجام داده است. 

به گزارش جماران، مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های سید محمدخاتمى در جمع مشاوران خود را می‌خوانید:

  • رئیس جمهورى اسبق ایران روز گذشته در جمع مشاوران خود در واکنش به عملیات نظامى میان مقاومت و فلسطینیان پس از سالها تحمل تجاوز و زور و تحقیرشدگى توانستند کار بزرگى انجام دهند و قدرت اشغالگر را غافلگیر کنند و توازن قوا را در منطقه بهم بزنند.
  • دستگاههای تبلیغاتی طرفدار اسرائیل می کوشند این دستاورد بزرگ را به بعضی قدرتها و کشورها منتسب کنند و قدرت و استقلال فلسطینی ها را نادیده بگیرند که اشتباه است. 
  • بعد از بهار عربى این، مهمترین اتفاقى است که در خاورمیانه رخ مى دهد.
  • سالها است که بسیاری این اصل را در مورد اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل نادیده می گیرند. کشورى با زور و جنایت اشغال مى شود و جمعیت زیادى از مردم کشته و عده زیادتری به بیرون رانده و آواره می شوند. 
  • من در سخنرانى خود در هاروارد که تعدادى از یهودیان یا طرفداران اسرائیل هم در جمع گسترده دانشجویان و استادان حضور داشتند، همین اصل و باور را را مطرح کردم که زور، تجاوز و اشغال منشأ مشروعیت نیست.
  • البته در عمل آنچه باید صورت گیرد خواست و اراده خود مردم فلسطین است و سرنوشت هر کشورى باید بدست مردم آن کشور رقم بخورد.
  •  آنچه ما می گوئیم اینکه بگذاریم همه فلسطینیان اعم از یهودى، مسلمان و مسیحى و اعم از ساکنان یا آوارگان فلسطینی تصمیم بگیرند و همگان نیز به این خواست و تصمیم احترام بگذاریم.
  • بعضى از قدرتها فلسطینى‌ها را تروریست مى‌دانند در حالیکه حتی طبق نظر همین سازمان ملل مقاومت در برابر تجاوز و ظلم تروریسم نیست.
  • آنچه رخ داده است حاصل تحقیر، سرکوب و ظلم هایی است که اسرائیل در طول این مدت نسبت به مردم فلسطین انجام داده است.
  • غرب دارد با دستپاچگى از اسرائیل طرفدارى بی قید و شرط مى کند و فقط براى کشته شدگان اسرائیلى ابراز ناراحتى مى کند ولی از کشتار و جنایت هایى که در غزه انجام مى گیرد حرفى نمى زند. 
  • تدبیر سیاسی و توجه به منافع ملی در ایران و پرهیز از موضع گیری های شتاب زده و تحریک کننده، دخالت دادن قطب بندى هاى سیاسی در موضع گیری هاى خارجی را، هم برای ایرانیان و هم فلسطینیان و مسلمانان ضروری است.

 

منبع: etemadonline-635580

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد