به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با رشد 8 هزار و 400 واحدی کار را تمام کرد اما ارزش معاملات نقد در بازار بورس تهران در حوالی 1 هزار و 800 میلیارد تومان بود که در نوع خود بی سابقه بوده است.

 نمادهای شستا، شپنا، پارسان و نماد شپدیس جز برترین نمادهای بازار امروز بودند که بیشترین تأثیر مثبت را روی بازار سرمایه داشته‌اند. در بازار امروز پس از گروه خودرویی که ارزش معاملاتی 252 میلیارد تومانی را به خود گرفته بود گروه انبوه سازی در رتبه دوم قرار گرفت و با 231 میلیارد تومان ارزش معاملاتی بالاتر از فلزات اساسی جای داشت و این موضوع از جنبه پایین بودن ارزش معاملات قابل تأمل و بررسی است.

 در بازار امروز گواهی سکه طرح جدید عقب نشینی کرد و به صف فروش هم رسید صندوق‌های طلا نیز در بازار امروز رخ سرخ رنگی را به خود گرفته بودند.

 گفته می‌شود که شش مدل خودروی جدید در سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد و متقاضیان از چهارشنبه مورخ 19 مهر 1402 می‌توانند نسبت به ثبت نام این خودروها اقدام کنند. سایپا، ماموت خودرو، کرمان خودرو، پارس خودرو، معین خودرو و کوشا خودرو خودروسازانی هستند که در این عرضه حضور داشت و ایران خودرو غایب این دوره از فروش سامانه یکپارچه خودرویی است.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در نشست خبری خود اعلام کرده است که جمع بندی ستاد اقتصادی دولت عدم خروج سیمان و فولاد از بورس کالا و استفاده از ظرفیت بورس کالا برای اصلاحات مدنظر راه و شهرسازی است. سید احسان خاندوزی گفت: در حوزه اقتصادی بین تیم دولت انسجام وجود دارد. وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاست‌گذار مسکن دغدغه‌هایی در مسئله تأمین مصالح سیمان و فولاد دارد که ما هم درک می‌کنیم. علت ورود برخی از کالاها به بورس کالا ناشی از فرایندهای حواله‌های فسادزایی بود که پیش از این وجود داشت.

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در خصوص FATF این طور عنوان کرده است که با توجه به اقداماتی که در راستای عادی‌سازی روابط و مذاکرات برجامی صورت می‌گیرد، باید FATF را بپذیریم چرا که این لایحه خیلی ارتباطی با موضوع تحریم‌های آمریکا ندارد و مسئله جداگانه و پذیرفته شده در سطح جهان است. هر زمان که مجمع FATF را تصویب کند، تبدیل به قانون می‌شود، لذا FATF دست مجلس و دولت نیست.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل در محدوده‌های حمایتی خوبی از منظر تکنیکالی قرار داشت اما با توجه به اتفاقات سیاسی رخ داده شده در منطقه روزهای ابتدایی هفته را با رخ منفی و خروج پول‌های بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومانی به پایان برد تا رفتاری کاملاً متفاوت در محدوده حمایتی تکنیکالیست‌ها از خود نشان دهد که و درست در محدوده حمایتی با بحرانی به نام جنگ در منطقه مواجه شود و با خروج پول حقیقی از بازار فعلاً انتظاری برای رشد دیده نمی‌شود.

 همین‌طور که در بازار امروز شاهد آن بودیم با وجود مثبت شدند بازار اما ارزش معاملات در محدوده‌های کمتر از 2 هزار میلیارد تومانی قرار داشت که به نوعی در بازار سال جاری و سنوات کمتر دیده شده است.

 بازار برای خروج از این بحران‌ها و اتفاقات ممکن است تا انتشار گزارش‌های شش ماه دست به معامله نزند البته که در کنار گزارش‌های منتشر شده در کدال چشم به نتیجه جنگ هم خواهد داشت.

کل