hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > وضعیت دردناک پلنگ ایرانی/ حال ناخوش «اَرَس» در باغ وحش مشهد/ ویدئو

وضعیت دردناک پلنگ ایرانی/ حال ناخوش «اَرَس» در باغ وحش مشهد/ ویدئو

ارس، پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد حال و روز خوبی ندارد و این حیوان به دلیل شرایط نامناسب نگهداری به بیماری مبتلا شده است.

به گزارش شبکه شرق، «اَرَس» نام پلنگ ایرانی است که در سال ۱۳۹۱ وقتی که توله بود توسط محیط‌زیست خراسان رضوی از فرد متخلفی در شهرستان تربت حیدریه کشف شد و ضبط شد. این فرد قانون گریز قرار بود این توله پلنگ را به صورت قاچاق به فروش برساند.

تشنج ارس در باغ وحش 

این توله پلنگ توسط اداره کل محیط‌زیست خراسان رضوی به باغ وحش وکیل آباد مشهد منتقل شد. ارس توله سالم و سرحالی بود و تا سن ۵ و ۶ سالگی بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه می‌داد. اما از سال ۹۶ این توله پلنگ درگیر بیماری شد تا جایی که حملات تشنجی و عصبی در او مشاهده می‌شد. تشدید بیماری تا جایی پیش رفت که حتی او را تا پای مرگ کشاند.

با بروز این اتفاقات و پیگیری فعالان محیط زیست سرانجام «ارس» تحت درمان قرار گرفت. بنا بر نتایج آزمایش‌های تخصصی، ارس درگیر بیماری‌های مختلف کلیوی، کبدی و عفونت شدید است و بیماری اصلی ارس که ابتلای شدید به دیستمپر سگ‌سانان یا CDV است، پیش‌رونده و غیرقابل برگشت است.

ارس امروز ۱۱ سال سن دارد و همچنان درگیر بیماری است. اما سوالی که برای اذهان عمومی ایجاد شده است، این است که چرا گونه مهم و ملی، چون پلنگ ایرانی تحویل این باغ وحش شد؟ باغ وحشی که پرونده‌های متعددی در زمینه تخلف حیوانات دارد و چرا در طول این مدت اقدام جدی از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست برای انتقال ارس از این باغ وحش صورت نگرفته است؟

شرایط باغ وحش وکیل آباد زیر ذره بین سازمان محیط زیست

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای بررسی اتفاقاتی که در باغ وحش وکیل‌آباد مشهد رُخ داده تیمی از کارشناسان را مسؤول بررسی این موضوع کرده و آن را با دقت دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پس از آنکه در سال گذشته تصمیم بر آن شد که باغ وحش‌ها رتبه‌بندی شوند ما فعالیت‌های آن‌ها را به دقت زیر نظر داریم و عملکرد آن‌ها در رتبه‌بندی هر باغ وحش تاثیر مستقیمی دارد. هر باغ وحش با توجه به رتبه خود از یکسری از مزایا برخوردار خواهد شد.

مهمترین عوامل از بین رفتن گربه‌سانان در ایران

لازم به ذکر است؛ شکار غیرمجاز پلنگ و همچنین قرار دادن لاشه‌های مسموم مهمترین عوامل از بین رفتن این گربه‌سان در ایران به شمار می‌رود. این روز‌ها متأسفانه از گوشه و کنار اخباری درباره از بین رفتن پلنگ شنیده می‌شود که لزوم نگهداری دقیق‌تر از این گونه را یاد‌آوری می‌کند.

پلنگ بزرگترین گربه‌سان دنیا است که در ارتفاعات بلند کوهستانی زندگی می‌کند، این حیوان زیبا در اکثر مناطق ایران زیست می‌کند و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی‌یوسی‌ان قرار دارد.

پلنگ یکی از ۳۷ گونه گربه‌سان دنیا محسوب می‌شود و اعضای این خانواده در تمام نقاط جهان به جز استرالیا، قطب شمال و قطب جنوب زندگی می‌کنند. پلنگ ایرانی با نام علمی (Panther pardus saxicolor) بزرگ جثه‌ترین پلنگ دنیاست که تنوع غذایی و زیستگاهی گسترده‌ای دارد.

بیش از ۳۰ درصد جمعیت پلنگ در ایران در شمال شرقی کشور وجود دارد و استان‌های خراسان رضوی و شمالی، گلستان، مازندران، سمنان و سیستان و بلوچستان و بسیاری دیگر از استان‌ها پلنگ دارند.

همچنین فارس را باید پرجمعیت‌ترین استان در نیمه جنوبی کشور دانست و در جنوب شرقی نیز اطلاعات بیشتری در خصوص وضعیت و پراکنش پلنگ در استان پهناور سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر بدست آمده و حداقل پنج منطقه در سراسر این استان، زیستگاه پلنگ است.

در شمال شرقی ایران، آذربایجان شرقی متراکم‌ترین استان از حیث پلنگ است و منطقه کیامکی شناخته شده‌ترین زیستگاه این استان است. در مرکز کشور نیز شهرستان بافق یزد معتبرترین زیستگاه این گربه‌سان در میان استان‌های کویر مرکزی مانند اصفهان و یزد است.

حال با توجه به اتفاق رخ داده در باغ وحش وکیل آباد از سازمان حفاظت محیط زیست توقع می‌رود با نظارت دقیق خود بر روی این باغ وحش شرایط حیوانات به خصوص حیوان مهمی، چون پلنگ را مدیریت کند و با در نظر داشتن موضوع در معرض انقراض داشتن این گونه جانوری تمهیدات بهتری را برای نگهداری از آن‌ها در نظر بگیرد.

 

منبع: sharghdaily-900195

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد