hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > پشت پرده جهش اخیر قیمت ارز به روایت ارگان دولت رئیسی

پشت پرده جهش اخیر قیمت ارز به روایت ارگان دولت رئیسی

اقتصادنیوز: ایران ارگان دولت نسبت به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: به‌رغم وضعیت مثبت متغیرهای اقتصاد کلان همچون کاهش رشد نقدینگی و تورم، افزایش صادرات و آزادسازی منابع مسدود شده ایران، سفته‌بازان ارز تلاش می‌کنند با افزایش التهاب در بازار، منفعت کسب کنندهمزمان با وقوع برخی تنش‌ها در حوزه منطقه و بین‌الملل، نرخ دلار در بازار غیررسمی بر خلاف روند با ثبات 6 ماهه نخست سال‌جاری نوساناتی را تجربه کرد که به نظر می‌رسد با توجه به حجم بالای اخبار مثبت در بخش‌های بنیادی اقتصاد همچون آزادسازی منابع مسدود شده ارزی ایران در کشورهای مختلف همچون کره‌جنوبی، لوکزامبورگ و عراق، روند نزولی نرخ تورم و نرخ رشد نقدینگی و ادامه روند مثبت رشد اقتصادی، هیچگونه پیش‌بینی ناظر بر جهش یا افزایش قابل توجه نرخ ارز مطرح نمی‌شود .

پشت پرده دامن زدن به نوسانات این روزهای بازار ارز، سفته‌بازان و دلالانی هستند که در نیمه نخست امسال به واسطه ثبات نرخ ارز نتوانستند عایدی از این بازار کسب کنند و اکنون به واسطه اخبار سیاسی و تنش میان مجاهدین جنبش حماس و نیروهای اشغالگر در فلسطین اشغالی شرایطی فراهم آمده، دلالان و سوداگران بازار ارز بهانه‌ای برای ایجاد التهاب در بازار ارز پیدا و زیان‌های گذشته خود را در این مقطع کنونی جبران کنند.

در روز‌های گذشته به واسطه جو روانی، بازار ارز کمی ملتهب بود و حرکات بازار بیش از آنکه بر مبنای عوامل بنیادی و شاخص‌های کلان اقتصادی باشد، متأثر از هیجانات کاذب و جو روانی بود. فعالان بازار نیز معتقدند علت اصلی نوسانات اخیر ارزی جو روانی است و طبق گفته آنان، عرضه ارز مناسب است.

در حالی که صرافی‌ها و مراکز رسمی عرضه‌کننده ارز، هر دلار امریکا را در کانال 41 هزار تومان می‌فروشند، برخی دلالان و معاندان ایران با فضاسازی به دنبال آن هستند که قیمت دلار را بیش از 52 هزار تومان نشان دهند. این در حالی است که هیچ دلیل اقتصادی‌ برای این قیمت‌ها وجود ندارد و اساساً این نرخ‌ها دروغین است. بنا بر این گزارش، دیروز اسکناس دلار در مرکز مبادله ارز و طلا به قیمت 41.209 تومان و به صورت حواله به قیمت 37.463 تومان رسید.

روز گذشته در ادامه اقدامات ضد امنیت اقتصادی کانال‌های اعلام لحظه‌ای قیمت دلار شروع به پمپاژ قیمت‌های بیش از 53 هزار تومان کردند. این کانال‌ها و برخی افراد سفته‌باز و سوداگر همچون بهنام صمدی به دنبال آن بودند که نشان دهند قیمت دلار از 53 هزار تومان نیز عبور کرده است.

شاخص‌های بنیادی، گویای ثبات نرخ ارز

پارامترهای داخلی بازار ارز همچون افزایش درآمدهای ارزی دولت، افزایش صادرات کالاها و محصولات تولید داخل، دسترسی ایران به منابع ارزی مسدود شده در کره‌جنوبی، عراق و لوکزامبورگ، توافقات بانکی با کشورهای منطقه، اتصال به شبکه جایگزین سوئیفت و روند مثبت شاخص‌های کلان اقتصادی گواه تثبیت قیمت ارز تا پایان سال‌جاری است و التهابات این روزهای بازار ارز، نمایش جدید دلالان و سفته‌بازان بازار ارز است که قصد دارند با تهییج انتظارات تورمی، موج جدیدی از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها را به کمک تورم ایجاد کنند.

سوداگران و سفته‌بازانی که این روزها سعی دارند تنور سرد انتظارات تورمی را مجدداً داغ کنند و با پیش‌بینی جهش‌های نرخ ارز در نیمه دوم سال تلاش می‌کنند زیان‌های ابتدای سال خود را جبران کنند، همان افرادی هستند که پیش از آغاز سال‌جاری، نرخ‌های بالای 70 هزار تومان را برای دلار در 6 ماهه ابتدای 1402 متصور بودند و جامعه را به برهم زدن نظام عرضه و تقاضا در بازار ارز تشویق می‌کردند در حالی که پیش‌بینی آنها کاملاً غلط از آب درآمد و دلار در بازار غیررسمی زیر 50 هزار تومان تثبیت شد.

 

منبع: eghtesadnews-603151

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد