hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان > راه اصفهان-شیراز 130 کیلومتر کوتاه می شود

راه اصفهان-شیراز 130 کیلومتر کوتاه می شود

مجری کل طرح‌های آزادراهی جنوب و جنوب شرق کشور با بیان اینکه ما ۸۰ پروژه کلان و ملی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد در دست اقدام داریم گفت: در حال حاضر ۳۰ پروژه کلان در کشور نظیر آزادراه اصفهان - شیراز، قطار تندرو اصفهان - قم - تهران و کنارگذر شرق اصفهان فعال است که پایان هفته جاری آزادراه اصفهان - شیراز افتتاح می‌شود.


به گفته علیرضا صلواتی آزادراه اصفهان - شیراز ۴۸۵ کیلومتر طول دارد که با بهره‌برداری پروژه آزادراه اصفهان - شیراز مسیر ۱۳۰ کیلومتر کوتاه‌تر شده و منجر به کاهش ۱۳۰ میلیون لیتر سوخت در سال خواهد شد. صلواتی با بیان اینکه در پروژه‌های توسعه حتما مباحث محیط‌زیست رعایت می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم طرح‌های توسعه پیوست محیط زیستی داشته باشد و ما برای عبور پروژه کنارگذر شرق اصفهان از پارک ملی کلاه قاضی بیش از ۲۵ میلیارد تومان متعهد شدیم که اقداماتی نظیر زیرگذر حیات‌وحش، دوربین گذاری و فنس‌کشی انجام شود. او افزود: موضوع عبور آزادراه از کلاه قاضی و گزینه‌های آن به شورای‌عالی محیط‌زیست رفته و در آنجا برای این پروژه تصمیم‌گیری خواهد شد که در صورت تأیید گزینه تونل ترانشه حدود یک هزار میلیارد تومان بار مالی دارد؛ اما اولین آزادراه منطبق با محیط‌زیست خواهد بود. او در خصوص روسازی آسفالت آزادراه کاشان - اصفهان نیز گفت: با ورود دادستان اصفهان و پیگیری نمایندگان مجلس امید است مسئله کیفیت آسفالت این مسیر در دستور کار قرار گیرد و روکش کل آزادراه هم‌زمان با ایمنی روکش آسفالت اصفهان - کاشان برطرف شود. او با بیان اینکه آزادراه اصفهان - شیراز طولانی‌ترین آزادراه کشور است، افزود: از سال ۱۳۹۱ تاکنون برای این پروژه هفت هزار میلیارد تومان هزینه شده اما ارزش روز این پروژه بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان است. او در خصوص قطعه سوم کنارگذر شرق اصفهان که در صورت تکمیل به آزادراه اصفهان شیراز متصل خواهد شد، گفت: این پروژه تا یک سال پیش عملیاتی نشده بود از حدود یک سال پیش این طرح را شروع کردیم و قرار بوده با ۳۰ درصد آورده دولت و ۷۰ درصد بخش خصوصی اجرا شود. مجری کل امور زیربنایی استان اصفهان با اشاره به اینکه طراحی فاز یک و دو این پروژه بین اصفهان - ایزدخواست طراحی شده است، افزود: چهار گزینه برای آن طراحی شده و امید است با همکاری بخش خصوصی از جمله هلدینگ غدیر و صندوق بازنشستگی کشوری امسال بتوانیم این قطعه را کلنگ بزنیم و فکر می‌کنم این پروژه طی دو تا سه سال قابل‌انجام است. صلواتی با اشاره به اینکه طول پروژه کنارگذر شرق اصفهان ۹۳ کیلومتر است و قطعات یک و دو آن بهره‌برداری‌شده است، افزود: قطعه سوم ۳۰ کیلومتر طول دارد و در مسیر آن اراضی کشاورزی و رودخانه زاینده‌رود و پارک ملی کلاه قاضی است. او در خصوص عبور آزادراه اصفهان شیراز (کنارگذر شرق اصفهان) از پارک ملی کلاه قاضی، گفت: دغدغه شخصی من این است که اجرای این پروژه به محیط‌زیست آسیب نزند؛ زیرا عبور جاده فعلی از گردنه لاشتر کلاه قاضی نیز سبب آسیب‌هایی به گونه‌های جانوری این منطقه شده است. مجری کل امور زیربنایی استان اصفهان ادامه داد: باید توجه داشت مسیر آزادراه اصفهان شیراز شمالی جنوبی است و کلاه قاضی شرقی غربی است و از طرفی مسیر اصفهان به جنوب کشور به لحاظ پدافندی مشکل دارد و همین امر احداث کنارگذر را ضروری می‌سازد و البته از سوی دیگر دغدغه داریم که به آسیب وارد نشود.

علیرضا صلواتی مجری کل طرح‌های آزادراهی جنوب و جنوب شرق کشور 

 

۷۰ درصد از پروژه قطار تندرو بین اصفهان - قم آماده ریل‌گذاری

مجری کل امور زیربنایی استان اصفهان در مورد قطار تندرو توضیح داد: حدود ۷۰ درصد از پروژه قطار تندرو بین اصفهان - قم زیرسازی شده و آماده ریل‌گذاری است. صلواتی این پروژه را بسیار سنگین و مگاپروژه دانست و اظهار کرد: حدود دو سال و نیم برای مسائل این پروژه پیگیری کردیم که مشکلات آن را حل کنیم و بالای هزار ساعت جلسه کارشناسی با سران مملکت داشتیم و تقریبا مصوبه شورای اقتصاد را برای این پروژه گرفته‌ایم. او افزود: قرار است این پروژه از اصفهان - قم - تهران اجرا و با نظر وزیر راه و شهرسازی به سمت مشهد و در آینده به سمت استان فارس توسعه یابد. مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان خاطرنشان کرد: معتقد هستیم که اگر این پروژه اجرا و بهره‌برداری شود نقطه عطفی در توسعه کشور و اصفهان خواهد بود. او تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان دولت سیزدهم این پروژه را راه‌اندازی کنیم. او با بیان اینکه قطار تندرو روزانه از ساعت ۶ صبح تا ۲ بامداد با ظرفیت ۸۰۰ نفر در فاصله بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه و با سرعتی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت مسافران را جابه‌جا خواهد کرد، تصریح کرد: تاکنون زیرسازی ۷۰ درصد پروژه از قم تا اصفهان به طول ۱۵۰ کیلومتر تمام شد و آماده روسازی و ریل‌گذاری است. مجری کل طرح‌های امور زیربنایی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۸۵ درصد معارضان ملی و تأسیساتی این پروژه برطرف و احداث پل‌ها شروع شده است، گفت: ساخت یکی از دو تونل در مسیر اتمام یافته و عملیات احداث تونل دوم در حال اجرا است. صلواتی با بیان اینکه مشکل ۴۲۰ آب‌رو سطحی رفع و طراحی کل مسیر انجام شد است، اظهار داشت: معتقدیم اگر پروژه قطار تندروی اصفهان - قم انجام شود بقیه مسیرها به‌وسیله دانش بومی‌سازی شده در کشور انجام خواهیم داد که هشت استان کشور را متصل خواهد کرد. او ادامه داد: بر اساس ارزیابی انجام شده میزان تردد جاده‌ای بین اصفهان - تهران طی ۲۰ سال گذشته یک درصد رشد داشته است؛ به بیان دیگر ترافیک غیرشهری بین اصفهان - تهران سالانه 7/5 درصد و بین اصفهان - قم 5/3 درصد بوده است که اگر هیچ کاری نکنیم حدود ۱۰ سال آینده باید آزادراهی در این مسیر احداث شود ضمن اینکه تا سه سال آینده باید آزادراهی فعلی را تعریض کنیم.

 

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
فاطمه کاویانی
فاطمه کاویانی
خبرنگار و تا ابد و یک روز دانشجو

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد