hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چگونه شوره‌ سر را نابود کنیم؟

چگونه شوره‌ سر را نابود کنیم؟

یک متخصص پوست، مو وزیبایی گفت: کاهش رطوبت پوست باعث ایجاد شوره‌ سر و ریزش آن‌ها می‌شود که باید با استفاده از برخی روش‌ها آن را درمان کرد.
هدی عین اللهی متخصص پوست، مو و زیبایی، درباره خشکی پوست و شوره سر، گفت: کاهش رطوبت پوست باعث افزایش خشکی پوست سر شده و در نهایت باید انتظار پوسته پوسته شدن سر و ریزش آن‌ها را داشت. 
او افزود: افرادی که پوست سرشان خشک است احتمال اینکه سایر پوست نقاط بدنشان مانند:  آرنج، پا‌ها و دست‌ها هم خشک باشد زیاد است، که در این صورت باید با مراجعه به پزشک این معضل  را رفع کرد. 

عواملی که باعث ایجاد خشکی پوست سر می شوند

عین اللهی با اشاره به عوامل خشکی پوست سر اظهار کرد: عوامل زیادی در خشکی پوست سر موثر هستند که می‌توانند باعث آزار و اذیت افراد شوند. از جمله عوارض خشکی پوست سر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱: هوای سرد و خشک باعث افزایش خشکی پوست سر می‌شود.
۲: التهاب یا ورم پوست سر به علت تماس برخی محصولات، مانند: شامپوها، ژل‌ها یا اسپری حالت دهنده مو می‌توانند تاثیر زیادی در افزایش خشکی پوست سر داشته باشند.
این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره علائم و نشانه‌های شوره سر، گفت: به طور معمول، سلول‌های روی پوست سر و بدن در مراحل رشد خود چندین برابر می‌شوند سپس می‌میرند و ریزش پیدا می‌کنند هنگامی که فرد با عارضه شوره سر درگیر باشد سلول‌های روی پوست سر سریع‌تر از حالت عادی می‌ریزند.
عین اللهی با اشاره به دلیل اصلی ایجاد شوره سر اظهار کرد: دلیل اصلی ایجاد شوره سر، نوعی التهاب و اگزمای پوستی است که به آن التهاب سبورئیک می‌گویند.
او افزود: شوره سر با علائمی مانند: پوست چرب، پوست قرمز و پوسته پوسته شدن پوست سر همراه است. البته افراد ممکن است در قسمت‌های دیگری از بدن مانند: ابروها، کشاله ران، زیر بغل و در کنار بینی دچار اگزمای سبورئیک شوند که در کودکان به این مشکل «cradle cap» می‌گویند.
شوره‌های سر

تاثیر قارچ مالاسزیا در افزایش شوره سر

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به نقش قارچ مالاسزیا در ایجاد شوره سر اظهار کرد: قارچ مالاسزیا به طور طبیعی روی پوست سر زندگی می‌کند و روی سر بعضی افراد بیشتر دیده می‌شود که همین عامل باعث می‌شود تا سلول‌های پوست، بیشتر از حالت عادی رشد یابند و زیاد شوند.
عین اللهی درباره عوامل موثر در جهت تکثیر مالاسزیا گفت: سن افراد، هورمون‌ها و استرس مهم‌ترین عوامل در جهت افزایش مالاسزیا هستند. البته موی کثیف باعث پدید آمدن شوره نمی‌شود، اما شست و شوی دیر به دیر مو‌ها باعث چرب شدن پوست سر و ایجاد شوره خواهد شد.
این متخصص پوست و مو درباره تفاوت‌های شوره سر و خشکی پوست سر گفت: علائم ظاهری یکی از مهم‌ترین راه‌ها در جهت تشخیص خشکی پوست یا شوره سر است. برای مثال دانه‌های شوره بزرگ‌تر و چرب‌تر بوده و دانه‌های پوست خشک کمی کوچک‌تر هستند که در هر دو حالت باید انتظار خارش پوست را داشت.
عین اللهی با اشاره به روش‌های درمانی شوره و خشکی پوست سر اظهار کرد: استفاده از شامپوی مناسب می‌تواند باعث کاهش شوره یا خشکی پوست شود. اگر از شامپو‌های ضد شوره برای حداقل یک هفته استفاده کردید و شوره سرتان برطرف نشد، بدتر شد، پوست سر قرمز یا متورم بود در این صورت باید با یک متخصص پوست مشورت کنید چراکه ممکن است مشکل پوستی دیگری داشته باشید که نیازمند درمان باشد.

تاثیر شامپوهای ضد شوره 

این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره مواد حاوی شامپو‌های ضد شوره گفت: اکثر شامپو‌های ضد شوره مانند ‏Pyrithione zinc (یک داروی ضد قارچ است و می‌تواند قارچ‌های روی سر که باعث ایجاد پوسته می‌شوند را بکشد. از آنجایی که این شامپو‌ها ملایم هستند می‌توان از آن‌ها به طور روزمره استفاده کرد) حاوی دارو‌هایی هستند که قارچ‌ها و پوسته سر را از بین می‌برند.
عین اللهی درباره تاثیر شامپوی سلنیوم سولفید بر کاهش شوره‌های سر گفت: سلنیوم سولفید قارچ‌ها را کاهش می‌داده و از خشک شدن سلول‌های پوست جلوگیری می‌کند. در صورتی که مو‌های شما به رنگ بلوند یا طوسی است و از رنگ موی زیادی استفاده می‌کنید حتما قبل از مصرف شامپو‌های حاوی سلنیوم با پزشک خود مشورت کنید؛ چرا که ممکن است رنگ مو هایتان را تغییر دهد.
او افزود: شامپو‌های کتوکونازول باعث از بین رفتن قارچ‌های ایجاد کننده شوره سر می‌شوند و شامپو‌های سالیسیلیک اسید باعث حذف کردن پوسته‌های اضافی سر قبل از ریخته شدن آن‌ها می‌شوند. البته در بعضی افراد، سالیسیلیک اسید، می‌تواند باعث خشکی پوست سر شود و پوسته‌های بیشتری ایجاد کند.

 بیشتر بخوانید: 
خوابیدن با آرایش با پوستتان چه می‌کند؟
آلودگی هوا با پوست چه می‌کند؟
خارش پوست از چه بیماری‌هایی خبر می‌دهد؟
چگونه از بروز تبخال پیشگیری کنیم؟
اینفوگرافیک / راهکارهایی برای پیشگیری از تشدید اگزما در زمستان


کاهش ۵ درصدی شوره سر با روغن درخت چای

عین اللهی درباره تاثیر شامپو‌های حاوی روغن درخت چای بر کاهش شوره‌های سر، گفت: شامپو‌های حاوی روغن درخت چای یک راه حل برای درمان شوره است و از آنجایی که روغن درخت چای، یک ماده طبیعی با خواص ضد قارچ است طبق تحقیقات علمی انجام شده می‌تواند پوسته سر را بدون در نظر گرفتن عوارض جانبی تا ۵ درصد کاهش دهد.
این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به حساسیت برخی افراد به روغن درخت چای، اظهار کرد: افرادی که به روغن درخت چای آلرژی دارند باید قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنند و عوارض جانبی آن را مانند قرمزی یا التهاب پوست جدی بگیرند. 

آیا شوره سر درمان قطعی دارد؟ 

عین اللهی در پایان گفت: شوره سر درمان قطعی ندارد و بیشتر افراد مجبور  هستند برای مدت طولانی نشانه‌های ناشی از شوره سر را مدیریت کنند. درمان شوره با یک شامپوی ضد شوره مناسب، می‌تواند شرایط را کنترل کند و از خارش و پوسته پوسته شدن سر، جلوگیری کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد