hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > 74 درصد مبتلایان ایدز مرد هستند/ سهم روابط جنسی پرخطر در ابتلا به ایدز چقدر است؟

74 درصد مبتلایان ایدز مرد هستند/ سهم روابط جنسی پرخطر در ابتلا به ایدز چقدر است؟

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت 74 درصد مبتلایان به ایدز مرد هستند و ۵۴.۹ درصد علت ابتلا به ویروس عامل ایدز «روابط جنسی» پرخطر بوده است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۲ از بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی ثبت‌شده ۲۳ هزار و ۹۰۲ نفر زنده هستند. ۵۴.۹ درصد علت ابتلا به ویروس عامل ایدز، «روابط جنسی» پرخطر بوده است و ۸۱ درصد مبتلایان مرد هستند.

به گزارش تسنیم، بر اساس اعلام وزارت بهداشت تخمین زده می‌شود که از ابتدای شناسایی ایدز در ایران تاکنون، 46 هزار و 145 نفر در کشور مبتلا به اچ‌آی‌وی شده باشند.

همچنین بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ‌آی‌وی کشور، تا پایان خردادماه سال 1402 از بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسایی، ثبت و گزارش شده 23 هزار و 902 نفر زنده هستند که از این تعداد 18 هزار و 326 نفر خدمات مربوط به مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی را دریافت کرده‌اند و تعداد 17 هزار و 377 نفر تحت درمان قرار دارند.

حدود 81 درصد کل موارد ابتلا را مردان و 19 درصد را زنان تشکیل می‌دهند اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است به‌گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سه‌ماهه اول سال 1402، 26 درصد موارد ثبت را زنان و 74 درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند.

55 درصد از کل موارد شناخته‌شده در زمان تشخیص، در گروه سنی 25 تا 39 بوده‌اند و 75 درصد از کل موارد شناخته‌شده در زمان تشخیص، در گروه سنی 20 تا 45 بوده‌اند و الگوی انتقال سنی در سال‌های اخیر تغییری نکرده است.

راه انتقال حدود 2 درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صددرصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده است؛ این در حالی است که بین مواردی که در سه‌ماهه اول سال 1402 تشخیص داده شده‌اند راه احتمالی انتقال در 12.5 درصد موارد اعتیاد تزریقی، 54.9 درصد روابط جنسی و در 32.6 درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است و هیچ مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

علل ابتلا به اچ‌آی‌وی بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به‌ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (55.7 درصد)، رابطه جنسی (26.2 درصد) و انتقال از مادر به کودک (1.7 درصد) بوده است. راه انتقال در حدود 16.3 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

 

منبع: etemadonline-635221

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد