به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه شانزدهم مهر ماه 1402، بازار بورس تهران با سقوط قیمت سهام اغلب شرکت‌ها مواجه بود. 

شاخص کل بورس تهران 51 هزار و 609 واحد -معادل 2.51 درصد- نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و یک هزار و 268 واحد رسید. 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت 26 هزار و 20 واحد -معادل 3.67 درصد- در رقم 683 هزار و 247 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس با ریزش 659 واحدی -معادل 2.57 درصد- به رقم 25 هزار و 25 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 5 هزار و 670 واحد -معادل 4.45 درصد- به سطح 121 هزار و 626 واحد رسید.

به نظر می‌رسد شعله‌ور شدن آتش جنگ در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از عوامل اصلی ریزش بازار سهام تهران است. 

تداوم خروج سرمایه از بورس

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سیزدهمین روز متوالی منفی شد و هزار و 173 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.   

امروز نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 66 میلیارد تومان بود. پس از بانک ملت، نمادهای وتجارت، خودرو، فملی و شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حپرتو، ذوب و فروس تعلق داشت. 

بورس

نمادهای لیدر بازار

امروز نمادهای فولاد، فارس، شپنا و شستا نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل ذوب، افق و بسویچ از معدود نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای آریا، وسپهر و خاور بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای فزر، توسن و حپرتو بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد تکاردان بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در  فرابورس  نیز خاور، دی و بمولد بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 31 هزار و 611 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 22 هزار و 686 میلیارد تومان بود که 72 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 41 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 5 هزار و 720 میلیارد تومان رسید. 

بورس

نمادهای پرمعامله بورس تهران

در معاملات امروز نماد خگستر بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات  آن 148 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ذوب و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام وپاسار با تعداد یک میلیارد و 19 میلیون سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وتجارت تعلق داشت. دو نماد خودرو و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

رشد صف‌های فروش در بورس  

در معاملات یکشنبه، 15 نماد صف خرید داشتند و 290 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 55 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 42 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 122 درصدی به 948 میلیارد تومان رسید.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس