hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > عکس‌های خیره کننده از پلنگ‌ها برای کمک به محافظت از این گربه بزرگ

عکس‌های خیره کننده از پلنگ‌ها برای کمک به محافظت از این گربه بزرگ

تقریباً همه جمعیت پلنگ در حال کاهش است. تنها استثنا پلنگ آمور است که در شمال چین و شرق روسیه زندگی می‌کند و به لطف تلاش‌های حفاظتی، زیستگاه آن از ابتدای قرن تقریباً سه برابر شده است. به گفته صندوق جهانی طبیعت، این گربه نادرترین گربه بزرگ جهان است.

با کاهش جمعیت پلنگ‌ها در سراسر جهان، عکاسی از پلنگ در طبیعت به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود. همچنین تصور آینده‌ای مطمئن برای یکی از جذاب‌ترین حیوانات حیات وحش سخت‌تر می‌شود.

مارگوت راگت، عکاس بریتانیایی، از طریق پروژه‌ای با این روند مبارزه می‌کند. او این ابتکار را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و از آن زمان تاکنون هر سال یک کتاب عکس اختصاص داده شده به یک نوع حیوان تولید می‌کند و زیبایی آن را در تصاویری از سراسر جهان به تصویر می‌کشد.

با توجه به یادآوری حیات وحش، تمام سود حاصل از این کار به تلاش‌های حفاظت از آن حیوان اهدا می‌شود. بیش از  ۱ میلیون پوند (۱.۲ میلیون دلار) از زمان شروع پروژه جمع آوری شده است. در نسخه امسال، پلنگ در مرکز توجه قرار دارد.

بیش از ۵۰ عکاس حیات وحش از جمله جاناتان و آنجلا اسکات مستقر در ماسایی مارا، مجریان برنامه تلویزیونی Big Cat Tales، و همچنین عکاسان محیط زیست، نیل آلدریج و سوزی استرهاس، به این کتاب کمک کرده اند.

راگت معتقد است که نمایش تصاویر زیبا از پلنگ باعث افزایش آگاهی و جلب توجه عموم می‌شود.

او می‌گوید: ما به مردم نیاز داریم که ببینند اگر تلاش‌های حفاظتی موفقیت‌آمیز نباشد، چه چیزی ممکن است از دست بدهیم. عکاسی یک راه عالی برای انجام این کار است.

تقریباً همه جمعیت پلنگ در حال کاهش است. تنها استثنا پلنگ آمور است که در شمال چین و شرق روسیه زندگی می‌کند و به لطف تلاش‌های حفاظتی، زیستگاه آن از ابتدای قرن تقریباً سه برابر شده است. به گفته صندوق جهانی طبیعت، این گربه نادرترین گربه بزرگ جهان است.

از ۹ زیرگونه پلنگ، دو زیرگونه در معرض خطر انقراض و دو زیرگونه دیگر در معرض خطر انقراض طبقه بندی می‌شوند. برخی از زیرگونه‌ها در سال‌های اخیر تا ۹۰ درصد کاهش جمعیت داشته اند.

دکتر ویدیا آتریا، بوم شناس، از انجمن غیرانتفاعی حفاظت از حیات وحش، بخشی از کتاب را با عنوان «درس‌هایی از یک پلنگ» نوشت. او به CNN می‌گوید که در دو دهه گذشته روی حفاظت از پلنگ کار کرده است. او می‌گوید: هرچه بیشتر در مورد آن‌ها یاد می‌گیرم، مجذوب‌تر می‌شوم. این کتاب گونه‌های شگفت‌انگیز پلنگ‌ها را به نمایش می‌گذارد.

آتریا می‌افزاید: [حفاظت]احیای جمعیت است. هدف از این است که مردم و پلنگ‌ها درگیر درگیری نشوند.

راگت می‌گوید که تغییرات آب و هوایی و افزایش جمعیت انسان، پلنگ‌ها را مجبور به ورود به مناطق کوچک‌تر می‌کند. در نتیجه، آن‌ها در تماس نزدیک‌تر با انسان‌ها هستند و بیشتر در معرض تله‌های دام و شکار هدفمند قرار می‌گیرند. به گفته راگت، حملات پلنگ به دام‌ها در مکان‌هایی مانند افغانستان نیز منجر به درگیری بیشتر می‌شود و کشاورزان گربه‌های بزرگ را می‌کشند تا از معیشت خود محافظت کنند.

جاناتان اسکات، یکی از عکاسانی که در تهیه این کتاب مشارکت داشته است، می‌گوید که طی سال‌ها، پلنگ‌ها به دلیل تقاضا برای پوست‌هایشان آسیب زیادی دیده‌اند.

او می‌گوید: زیبایی بدیع پلنگ برای آن گران تمام شده است. در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰ تصور می‌شد که هر ساله ۵۰۰۰۰ پلنگ در آفریقا کشته می‌شد تا اشتهای سیری ناپذیر صنعت مد برای پوشیدن لباس‌های پوست گربه خالدار را ارضا کند.

یادآوری حیات وحش به مقابله با تهدید شکار توسط محیط بانان کمک می‌کند و از آن‌ها در مقابله با شکارچیان حمایت می‌کند.

21

22

23

24

25

26

27

28

منبع: فرارو

منبع: faradeed-155924

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد