hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > تولید بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر در روز/ واردات ۳۰ میلیون لیتری نداریم

تولید بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر در روز/ واردات ۳۰ میلیون لیتری نداریم

تولید بنزین در ۱۰ پالایشگاه کشور بیش از ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است و مصرف این فرآورده نفتی نیز به طور میانگین حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود. بنابراین عقلانی و منطقی نیست که برای جبران اختلاف کمتر از ۵ میلیون لیتری تولید و مصرف بنزین در کشور، واردات ۳۰ میلیون لیتری با بار مالی بیش از ۱۹.۵ میلیون دلاری در روز انجام شود.

به گزارش شبکه شرق، در پی صحبت های اخیر سید کاظم دلخوش، نماینده مجلس شورای اسلامی در یک برنامه خبری مبنی بر واردات روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی توضیحاتی را مطرح کرد.

طبق اعلام این شرکت در این مطلب در حالی از واردات روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین به کشور سخن به میان آورده شده که در حال حاضر میانگین مصرف بنزین حتی با توجه به پایان تعطیلات تابستانی به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز نیز نرسیده است.

این در حالی است که پیش از این،  جلیل سالاری- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران - تولید روزانه بنزین ۱۰ پالایشگاه کشور را بیش از ۱۱۵ میلیون لیتر در روز اعلام کرده که با توجه به تولید و مصرف اختلاف کمتر از ۵ میلیون لیتر در بدترین حالت است که حدود ۴ درصد مصرف را شامل می‌شود،  بنابراین واردات ۳۰ میلیون لیتری روزانه بنزین به کشور از اساس اشتباه بوده وتکذیب می‌شود.

از سوی دیگر،  اختلاف کوچک بین تولید و مصرف نیز به روش‌های گوناگونی به جز واردات قابل جبران است.  از این روش‌ها می‌توان به استفاده از ذخایر بنزین کشور اشاره کرد که مقامات مختلف وزارت نفت همواره تاکید کرده‌اند که در شرایط مناسبی قرار دارد.

همچنین آن‌گونه که  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز پیش از این اعلام کرده،  سوآپ غیرهمنام فرآورده‌هاینفتی با کشورهای همسایه قابل انجام است و با سوآپ غیرهمنام می‌توان فرآورده‌های نفتی مازاد مانند نفت کوره را با فرآورده‌های سبک‌تر مانند بنزین و نفت‌گاز سوآپ کرد.

نکته مهم اما آن است که هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس بـا عـدد اکتـان ۹۲ اکنون حدود ۶۵ سنت قیمت دارد که با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و با دلار ۳۷ هزار تومانی، ۲۴ هزار تومان در هر لیتر قیمت می‌خورد.

اگر ایران روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین وارد کند و در این مسیر به دلیل تحریم‌ها نیز متحمل هیچ هزینه اضافه‌ای نشود و حتی هزینه حمل و نقل را نیز در نظر نگیریم،  روزانه ۱۹.۵ میلیون دلار صرف واردات بنزین خواهد شد.

این در حالی است که در هیچ کجای بودجه سالیانه ردیفی برای واردات فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته نشده و بهتر است این نماینده مجلس که وظیفه تصویب و تبدیل لایحه بودجه به قانون را بر عهده دارند،  توضیح دهند که هزینه ۱۹.۵ میلیون دلاری واردات ۳۰ میلیون لیتر بنزین در روز از کجا تامین می‌شود.

 

منبع: sharghdaily-899205

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد