به گزارش اکوایران،‌ اتحادیه اروپا امروز یکشنبه (9 مهر) فرآیند نخستین سیستم اعمال تعرفه انتشار گاز دی اسید کربن بر فولاد، سیمان و دیگر کالاهای وارداتی به این اتحادیه را آغاز کرد. هدف از این اقدام، جلوگیری از آسیب دیدن فرآیند تحول بخش انرژی اروپا به سوی انرژی‌های پاک به وسیله واردات محصولات خارجی آلوده‌کننده محیط زیست اعلام شده است.

به نوشته رویترز، برنامه اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه کربن منجر به نگرانی شرکای تجاری این اتحادیه بخصوص چین شده است. با این حال، اتحادیه اروپا قصد ندارد تا سال 2026 تعرفه‌های مربوط به انتشار کربن را جمع‌آوری کند.

در واقع امروز آغاز سازوکار مربوط به تعرفه کربن است که واردکنندگان اتحادیه اروپا را مجاب می‌کند میزان گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در زمان تولید کالاهای وارداتی از جمله آهن،‌ فولاد، آلومینیوم، سیمان،‌ برق، کود شیمیایی و هیدروژن را گزارش دهند.

کمیسر اقتصاد اروپا اعلام کرده این اقدام با هدف تشویق کشورهای جهان برای تغییر به سوی تولیدات سازگار با محیط زیست و جلوگیری از جابه‌جایی تولیدکنندگان اروپایی به کشورهایی با استانداردهای زیست‌محیطی پایین‌تر است.

طبق اعلام کمیسر اقتصادی اروپا، هدف از اعمال تعرفه برای کالاهای انتشاردهنده کربن، محافظت از تجارت نیست بلکه دستیابی به اهداف محیط زیستی اتحادیه اروپا است.

مقامات اروپا همچنین تأثیر این طرح بر جلوگیری از انتقال تولیدات صنعتی به کشورهایی با استانداردهای پایین اقلیمی را بررسی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال 2030‌ میزان آزادسازی گازهای گلخانه‌ای خود را نسبت به سال 1990 تا 55 درصد کاهش دهد.