به گزارش اکوایران، درحال حاضر کشور با کمبود حدود 75 هزار گلخانه روبرو است. این آمار را سال گذشته سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی وقت اعلام کرد. از آن به بعد آماری در مورد رشد گلخانه‌های کشور ارائه نشده است. حتی سرپرست دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی از وضعیت گلخانه‌ها و  تولید و صادرات آنها در شش ماه نخست  سال جاری خبری ندارد.

الهام فتاحی‌فر در جدیدترین گفتگویش با یکی از خبرگزاری‌ها گفت:هنوز آمار جدیدی از تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای سال ۱۴۰۲ در دست نیست. 

با این حال او مدعی است، عمده صادرات تولیدات گلخانه‌ای ایران به کشورهای هدف گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای است. 

طبق داده‌های موجود در سال گذشته نزدیک به ۳.۵ میلیون تن سبزی و صیفی و بیش از ۲.۷ میلیون عدد گل و گیاهان زینتی در سطح گلخانه‌های کشور تولید شد. درضمن از مجموع سطح گلخانه‌های در حال تولید کشور، ۷۵ درصد مربوط به تولید سبزی و صیفی، ۲۰ درصد گل و گیاهان زینتی و پنج درصد سایر محصولات گلخانه‌ای را شامل می‌شود. همچنین از مجموع سبزی و صیفی تولیدی گلخانه‌ای، ۵۳ درصد خیار، ۲۳ درصد گوجه فرنگی، ۱۶ درصد فلفل و هشت درصد سایر سبزیجات گلخانه‌ای است.

تمرکز گلخانه‌ها در 6 استان

داده‌های مرکز آمار ایران در سال گذشته نشان می‌دهد، عمده تمرکز گلخانه‌های کشور در 5 استان تهران، کرمان، اصفهان، یزد و مرکزی متمرکز است. این درحالی که کمبود منابع آبی، تنش آبی و تنش آبی شدید در بیش از 10 استان کشور دیده می‌شود.

آخرین داده‌های اعلامی وزارت جهادکشاورزی نیز نشان می‌دهد، بیشترین میزان گلخانه‌ها و تولیدات گلخانه‌ای مربوط به استان‌‌های تهران، اصفهان، جنوب کرمان، یزد، هرمزگان و فارس است.

ارزآوری ۲۶۵میلیون دلاری محصولات گلخانه‌ای

طبق آمار سال ۱۴۰۱ وزارت جهادکشاورزی،  بیش از ۷۵۹ هزار تن محصول سبزی و صیفی، گل و گیاهان زینتی به ارزش ۲۶۵ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد. از این میزان حدود ۷۴۷ هزار تن سبزی و صیفی به ارزش ۲۵۵ میلیون دلار و ۱۲ هزار تن گل و گیاهان زینتی به ارزش ۱۰ میلیون دلار بوده است.

به نقل از ایرنا سرپرست دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: درباره گلخانه‌‌های هیدروپونیک و مدرن در کشور گفت: طبق آمار جهاد کشاورزی استان‌‌ها در سال ۱۴۰۰، از مجموع بیش از ۱۸ هزار هکتار گلخانه موجود در کشور، یک هزار و ۷۴۰ هکتار از آن معادل حدود ۱۰ درصد را گلخانه‌های هیدروپونیک (کشت بدون خاک) تشکیل می‌دهند و مابقی گلخانه‌ها از کشت روی بستر خاک بهره می‌برند.